Gå til innhold
Arkivverket

[#60436] Hvem var foreldrene til ektepar Lars Arnts. Ølfernes og Brita Pedersd. Mortvedt?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Det var rart at Halvar ikkje var nemnd i skiftet, for alle opplysningane her bygdebokatyder på at han var son av Peder.Brita kan også ha vore fødd utanfor ekteskap, som dotter av denne Peder, eller dotter av ein annan Peder og ei jente frå Mortveit eller i nærleiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

I tema 26456 er der ei yngre uidentifisert Brita frå Leknes. Anders Haugland skriv at kjeldemateriale for husmannsplassane der var dårleg.Me veit vel ikkje om Brita Pedersdatter var gardmannsdatter eller husmannsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På FS står det at Brita var f ca 1743 Lenke Countries&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Men om det er korrekt vites jo ikke. Hvor de henter opplysningen fra er jo et mysterium, i hvertfall for meg. Men jeg får lete rundt 1743, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå starter ikke Skånevik før 1745. Så jeg vet ikke hvor de kan ha det fra, om hun da ikke er født annet sted. Sjekket ikke Kvinnherad og Etne lenger enn til ca 1741. Får ta en titt igjen. Hun er oppført til å være 39 år i 1777, men min erfaring med andre i sjeleregisteret for Skånevik er at det er svært unøyaktig mht alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sjur f 1767 Lenke Synneva Mortvedt er fadder, nevnt sist.Ola, som står i bygdeboken m f ca 1770 finnes heller ikke i KB under Skånevik.Altså Halvar og Ola, som står oppført først etter foreldrene i Sjeleregisteret fra 1777, mangler i KB. Pussig!Nå var det dumt at jeg ikke sjekket dette i KB for Fjellberg, Etne og Kvinnherad, for der var en del barn døp fra andre Prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Østen f 1772 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4626&idx_id=4626&uid=ny&idx_side=-37>Lenke Synneve er også her fadder, sist nevnt.Sjur f 1774 LenkeTvillingene Peder og Ragnella f 1777 Lenke Synneva også fadder her, nevnt sist.Ola f 1779 Lenke Synneva også fadder her, nevnt sist.Ragnella f 1780 Lenkeog til slutt Askild i 1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner heller ikke Peder Mortvedt kvinne introdusert i 1763, 1767 (fødsel febr/mars) og 1770, men derimot i 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det være Synneva Torbjørnsdatter som er fadder fom 1767? Hun var 24 år i 1777 (Sjeleregisteret for 1777 er imidlertid ikke presist mht alder). Hvis det ikke er henne, hennes far, Torbjørn, er også fadder til flere av Peder Mortvedts barn. Hvis det ikke er henne er det jo fristende å tenke at Synneve Mortvedt er identisk med en annen Synneve.....Hva sier dere med Skånevikboka for hånden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

86: Torbjørn Halvardsson Mortveit (ca. 1725 - 1787) gift med Inger Øysteinsdatter Mortveit (ca. 1710 - 1779)hadde ifølge Skånevikssoga ingen born. Han var bror av Per Halvarsson. Det er rimeleg dei hadde ei tenestejente.Lenkene på dåpen til Peders barn er feil, men står Synnøve oppført utan farsnavn og gardsnamn?Dei ugifte fadrane (gut og jente) pleier vel stå til slutt.87: Eg klarar ikkje lesa kva som står framfor Synneva 60 år, men det ser ut som ho har ei datter Anna 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår ikke hva som skjer med noen av lenken ft. Jeg vet jeg bruker permanent lenke, men likevel blir det noen ganger feil. Det må ha med ustabiliteten å gjøre.Skal se om jeg kan finne en Anna f ca 1765 i Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(88) Synneve, (fadder til Peders barn) står oppøfrt sist som Synneve Mortvedt, ikke jomfru eller pike. Kun navn gårdnavn.Det blir vanskelig å finne Anna, men en Lars Leknes ser ut til å få døtre med navn Anna. Kan du sjekke det?Vi vet vel allerede at Synneva ikke er oppført under Ølfernes i bygdeboken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Brita Mortvedt er fadder i 1767 til et barn, Maxxx, av Hans og Ingeri Molnes. Brita nevnes sist av fadrene og alle fadrene er fra Mortvedt. Men det hjelper oss nok ikke i leitingen etter Britas foreldre, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Lars Kristiansson leknes (1712-1777) fekk ei datter Anna i 1762. Men mora heitte også Anna.Lars Steffenson Ekro, Leknes 8 og Lisbeth Mikkjelsdatter fekk ei datter Anna i 1776. Lars seinare gift med Kristi, enkja etter Peder Halvarsson.Fant ikkje fleire Lars under Leknes i boka, men dei flytta nok litt att og fram, så de kan vera oppførte andre stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

91: Hans Rasmusson Frette (1721 - 1788), ein av 8 brør frå Frette, alle med skjegg og gode gardar i Etne/Skånevik! Gift med Ingrid Olsdatter Ersland (1733 - 1784). Sonen Mats 1766 - 1785. Fekk i alt 9 born mellom 1757 og 1777.Ser ikkje ut til at denne familien har nokon tilknytning til Mortveit, men naboar vart vel ofte nytta som fadrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm, men det bør i hvertfall tilsi at Brita Mortvedt fortsatt bodde på Mortvedt i 1767, noe som tilsier at hun i så fall har vært i tjeneste der fra 1757 til 1767, dvs to år etter at hun og Lars ble gift i 1765. Eller roter jeg nå.... Hvis ikke det er den samme Brita Mortvedt, så må der jo være to, og da kan jo alt vi hittil har funnet ryke.Ser av sjeleregsieteret 1777 at Hans og Ingeri bor på Molnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Tillegg til innlegg 68). Soldat Peder Andersen Sæbø og Brita Pedersdtr. Grønås hadde den uekte dattera Siri til Dåpen i Eid sogn i Fjellberg prgj. i 1740. Faddere var Nils Bjelland, Sæbjørn ibid, Guro ibid og Kristi Opsanger.Kanskje dette er den samme som Per Andersen Eide. Det kan være verdt å merke seg at fadderne kom fra Husnes sogn i Kvinnherad.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Arne,Ja, jeg har et spørsmål inne på AF om skifte etter Per Eide. Vi får se hva det forteller. Det er jo også et mysterium hvem denne Synneva, 60 år, på Ølfernes i 1777 er.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Ang. innlegg 71 og 73: Fredrik Andersen Eide var først gift 1747 med Anna Eliasdtr. Deretter ble han gift for andre gang i 1752 med Kari Ellingsdtr Kvitavollsnes fra Tysnes. I første ekteskap hadde han sønnen Anders f. 1748. I 1752 bodde Fredrik på Berget i Kvinnherad da han hadde en sønn til med navnet Anders til dåpen. Fredrik var sønn av Anders Anderssen og Mette Pettersdtr. Helvik. Han var født rundt 1722. Jeg har ikke funnet noe slektskap mellom han og Per Andersen Eide.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tenkte 2 generasjoner lenger tilbake; Fredrik Andersen som skal ha hatt barna Anders f 1713, Axel f 1715 og Anne f 1717.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.