Gå til innhold
Arkivverket

[#60439] Han Nielsen Lie i Gjerpen ca. 1810


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Hans Nielsen giftet seg 1809 i Porsgrunn med Anne Turine Thomasdtr f. 1786 Porsgrunn østre. Hans var en blokmager. Da barna deres ble født, var de født i Gjerpen og fars navn var Hans Nielsen Lie. Barna er Niels Jørgen f. 1810, Marthea Marie f. 1812, Laurenze f. 1815, Vilhelmena f. 1817, Hans Albanus f. 1824. Dem fant jeg i skanna kirkebøker.En venninne som har Gjerpens bygdebok fortalte meg at det ikke er en Lie gård i boka, og hun kun ikke finne Hans Nielsen. Kan noen fortelle meg om ham? Hans foreldrene, besteforeldrene, datene osv. Mange takk, Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Li er gårdsnummer 86 i Gjerpen.I Hans Nilsens tilfelle later 'Lie' til å være et slags slektsnavn, ettersom han kalles 'Hans Nielssøn Lie' selv om han var bosatt på Osebakken ved sønn Nils Jørgens dåp i 1810. Dersom 'Lie' peker tilbake på en gård ved navn Li der Hans Nilsen hadde sitt opphav, kan denne gården for så vidt være en hvilken som helst Li-gård, ikke nødvendigvis Li i Gjerpen. Bare i Telemark finnes det et stort antall gårder ved navn Li, Lien eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gard Strøm

Hei Joy! Jeg har sendt deg pr. email hele Li/ Lie/ Lid/ som er en og samme gård i Gjerpen (gårdsnummer 86). Vennlig hilsen Gard Strøm (www.gamlegjerpen.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.