Gå til innhold
Arkivverket

[#60446] Hvem var foreldrene til Sjur Johannessen Øvrevik, Kvam bosatt Halsnøy Kloster?


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Sjur Johannessen Øvrevik (F.ca. 1824) fra Kvam ble gift i Haus prgj. i 1854 med Kari Larsdtr. Mossefin (f. 1833). Ved vielsen ble far til Sjur oppgitt til å være Johannes Sjursen. Dette får jeg ikke til å stemme. Jeg finner ingen Johannes Sjursen med sønnen Sjur til dåpen i Kvam på denne tiden. Derimot finner jeg at Johannes Olsen og Synneve Sjursdtr. døpte sønnen Sjur.Er der noen som kan slå opp dette i bygdeboka?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Du har funne rett foreldrepar. Johannes Olsen Øystese 1792-1870, g 1821 m. Synneva Sjursdtr. Børve 1798-1867. Dette paret hadde 6 born. Nr. 2 var Sjur. Dei budde på Øvrevik. Johannes i 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11238&gardpostnr=30&personpostnr=710&merk=710#ovre>Lenke Synneva i 1801:Lenke Johannes og Synneva i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha. Sjur og Kari flyttet fra Halsnøy Kloster rundt 1862 og bosatte seg på Øvre Sæbø på Halsnøy i Felberg prgj. De bodde fortsatt der år 1900. Han var da føderådsmann, sparebankkasserer og utskiftningskommisjonsmedlem.Er 1824 riktig fødselsår for Sjur?Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.