Gå til innhold
Arkivverket

[#60447] Norsk-Amerikaner Robert Winsand (Vinsand) søker slekt i Norge!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Dagens BT:Vinsand-navnet er fra Voss.Henny Augusta Vinsand, uekte-født av David Marcelius Vinsand og Augusta Christine Johannessen 10.6.1868 i Hosanger.Henny ble gift med Fredrik Kristian Anker Hansen 12.5.1897 i Bergen.Hennys mor, Augusta Christine, ble gm Henrik Jacobsen Dale fra Evanger i Bergen i 1871. De fikk barna Kaia Constance Hansine i 1871, Johanne Wencke i 1876, Henrik Jacob i 1877, Hans Johan i 1879, Jacob i 1882, Emanuel i 1885 og Hjalmar August i 1888.Robert Windsand slker etterkommere etter de to eldste, altså jentene, Kaia Constance Hansine og Johanne Wencke.Adr: Robert C. Windsand, 1214 N, Third St., Ishpeming, Michigan49849, USA. Tlf 906-485 1487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Funnenne i (3) er det siste jeg ser til de to søstrene.Noen som kjenner til denne familien?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Ove Myhr

Klement og Kaia emigrerer fra Bergen til USA i 1893.Registrert hos Ancestry.com finner jeg:Eau Claire, Wisconsin Directories, 1889-93Name: reverend Klement Aas City: Eau Claire State: WI Occupation: pastor Year: 1893 Business Name: Norwegian M E Church Location 2: 617 BabcockMvh Roy O. Myhr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. det var jo interessant. Bosetter de seg i Wisconsin, mon tro? Har du muligheter for å sjekke litt videre, Roy Ove? Det er vel spesielt etterslekten som er interessant for Robert.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant emigrasjonen til Klemment Aas på Ellis Island i 1893, men der var ikke Kaia med. Jeg får ingen treff på henne og evt barn. Jeg mener det står at han er pastor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905Name: K Aas Census Date: 1895 Residence County: Eau Claire Residence State: Wisconsin Locality: Brunswick Line: 3 Roll: v226_12Household Members: Name Age K AasI husholdet er det 1 male og 2 female, hvorav 1 amerikansk født og 2 er skandinaver. Navn og alder er ikke med.Kanskje Klement med kone og datter?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Arnfrid :-) Ja, han er nok pastor, det står i (5). Har søkt etter dei i alle FT, utan resultat, men kanskje eg ikkje er god nok på søking der.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, Hanne-Line og Mariann,skulle tro at de burde være mulig å opspore senere også. Er ikke 1910 og 1930 for hele USA, kanskje også dødsfallene til Klemment og Kaia. Nå vet vi jo ikke sikkert hvilket navn hun brukte, meni 1895 brukte hun vel Kaia. Hvis han er pastor, de var borgerlig viet i Bergen, og de to yngste brødrene til Kaia var metodister. Vet ikke helt.....Noen som har synspunkter?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det _kan_ vera denne Johanne, men det kan vel krk.kontoret i Kongsberg finna ut.F.dato stemmer iallfall, fann f.dato i krk.boka for Domkrk.Det står i FT1875 kvar dei eldste barna er fødde.Det står også at Kaia heiter Karen, i krk.boka altså. Kunne nesten tru at opplysningane til Mr.Winsand er frå FT1875, sidan han også kallar henne Kaia? Eller er det presten som har gjort feil...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmmm, det hadde jo vore lurt å leggja ved kopien då :-))Johanne Olsen 0307 1875 1954 1301 1954 Kirkegården ved næringsparken Kongsberg KongsbergMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser de er metodister da de yngste guttene ble døpt også. Noen som aner hvor de kan ha blitt konfirmert da? Det var vel ingen metodistkirke i Bergen på 1890-tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har søkt på nettet og funne at Metodist krk. starta si verksemd i Norge i 1856, så skulle nok tru at dei er å finna i Bergen i 1890 åra, og sikkert før det.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Da Augusta K. Jacobsen døde i Bergen 18. september 1919 står det at hun var løsarbeiders enke, og at hun etterlot seg disse barna: Henny, g.m. Anker Hansen, Bergen, Kaia, g.m. Bernhard Svey, New York, Johanne, g.m. Ole Olsen, Asker, Henrik Jacobsen, Minde, Hans Jacobsen, Solheim, Emanuel Jacobsen, Solheim, Hjalmar Jacobsen, USA, ukjent adresse, og August Jacobsen, Nedre Gartnergaten 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Jeg skal prøve å forfatte et brev og sende til Robert Winsand etter hvert.Kanskje Hanne-Line eller andre USA-hjelpere kan klare å finne Kaias etterkommere i USA, ellers så kan han vel ordne den biffen selv.Denne Ole Olsen i Asker skal det vel holde hardt å finne, da det heller ikke er lagt gravminner ut for Asker. Men kanskje det er noen som kjenner dem.Får la debatten gå en stund til.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.