Gå til innhold
Arkivverket

[#60449] Ole Mikkelsson Syrstad


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hansen

Leter etter aner til Ole Mikkelsson Syrstad. Han er født i 1749, gm. Ingeborg Eriksdtr. Grytbakk f.1746. Er det han i lenka?Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A03 (1725-1751), Fødte og døpte 1749, side 270-271. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16203&idx_id=16203&uid=ny&idx_side=-133>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg er ikkje verdsmeister i gammal skrift, men eg prøver:Dom. 2 p. Trin. Meld.Olle P. Michel Syrsta M. Walborg T. Olle SyrstaOlle Olsen Syrsta Ellend MuanEllen Junchans Kari SyrstaDvs.: 2. søndag etter treeining (trefoldighet) vart Olle døypt, faren var Michel Syrsta(d), mora Walborg. 'Junchans' vil seie 'Junghans', eit etternamn som finst i FT1801 for Meldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det er nok riktig person du har funnet, og tydinga er riktig. Foreldrene til Ole Mikkelsen er Mikkel Olsen Syrstad (Oppigard), f. 1717, gift 1748 med Valborg Bersvendsdt. Muan, f. 1726.Foreldrene til Mikkel er Ole Mikkelsen f. Ree, Nordgard, 1682, og kona Marit Eriksdt. Solem, f. 1685 (ref. s. 546, bind 2, gard og ætt, Meldal).Kan scanne sidene i bygdeboka og sende deg på mail hvis du ønsker.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Tore!Denne gangen spør du etter slekt som stammer fra gamle solide bondeslekter som er tildels godt kjent tilbake i tid. Meldal er min nabokommune, og har gode bygdebøker. Jeg anbefaler et fjernlån av Meldal bygdebok, Gard og Ætt, bd.1-3.Fra disse bøkene setter jeg raskt opp:Ole Mikkelsen Syrstads stamfar var Erik Re som var leilending på Re Nordgard i 1607. (Bd.II side 510). Sønnen, Ole Eriksen Re, f.1614 overtok i 1657. Hustruer ukjent. Hans sønn, Mikkel Olsen Re, f.1639 og kona Ingeborg overtok i 1692. -Deres sønn, Ole Mikkelsen, f.1682, g.m. Marit (Marie ?) Eriksdatter Solem, f.1685 bygslet Syrstad, Nordgard.Marits foreldre var Erik Angrimsen Solem (Reiten ?) g.m. Kari Olsdatter Solem. (Bd III, side 98). Eriks opprinnelse er ikke avklart, mens Kari var datter av Ole Jonsen Solem, f.1624, d.1694. Mor ukjent. Oles far, Jon Olsen Solem nevnes på garden i 1645 og 1657.Ole og Marit Syrstads sønn, Mikkel Olsen Syrstad, f.1717 ble i 1748 g.m. Valborg Bersvendsdatter Muan, f. 1726. De bygslet Syrstad fra 1748.Valborgs opprinnelse er Bersvend Ellingsen (Snoen ?),f.1623, d.1697, g.m.Brynhild Rasmusdatter, d.1690. Brønhild var enke, og 1. gang gift med forrige leilending, Jon Muan. Deres sønn, Elling Bersvendsen Muan ble i 1690 g.m. Valborg Grytbakk. (Ukjent opphav). Elling døde samme år som faren, og Valborg ble i 1700 g.2 med Tore Olsen Hilstad, Nordgard.Elling og Valborgs sønn, Bersvend Ellingsn Muan, f.1694 ble g.m. Anne Toresdatter Dombu, Søgard f.1688. Hennes foreldre var Tore Eriksen Dombu, f.1646, g.m. ei Anne. Tores far var Erik Endresen Dombu, f.1616. Han var sønn av Endre Rasmussen Dombu, som igjen var sønn av Rasmus Endresen som var mann på garden i 1590. (Bd. I side 126).Deres datter, Valborg Bersvendsdatter Muan ble altså g.m. Mikkel Olsen Syrstad. Dette er altså foreldrene til Ole Mikkelsen Syrstad.Ole Mikkelsen og Ingeborg Eriksdatter Grytbakk fikk skjøte på Syrstad Nordgard i 1773, men kjøpte i 1787 garden Nordgard Sølberg (Bd.II side 13)Jeg kan nevne at kjøper av Syrstad var ltn.Søren Schielderup von Hadelen g.m. Bergitte From. Neste eier var sorenskriver Nikolai Christian Krog.Hvis jeg har holdt tunga rett i munnen, har du litt å se på.Vil ellers nevne at jeg ikke har glemt din tråd 59812, du får en mail en dag.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Jeg la ikke merke til Ingers tilbud som kom inn mens jeg skrev. Nå er du i de beste hender, dette kan hun!John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.