Gå til innhold
Arkivverket

[#60450] Ånneland i Gulen, spørsmål om slekt med navn Philippus og Rolph?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei, Kjenner noen til denne slekten?I Ånneland i Gulen var der noen karer med Philippus-navn;En Philippus i Rutledal er nevnt i 1666.En Philippus døpt i Eivindvik 18. des 1745.Philippus Bottolfsen Unneland var fadder i 1774. Han dør i 1822; LenkeI en tingbok fra et ting i Skjerjehamn i 1820 nevnes Rolph Philippusen. En Rolph Philippusen Unneland i Gulen nevnt som vitne i en sak i 1824. Han skal være f ca 1775.En Philippus Rolphsen Unneland blir født ca 1804, 18 år i 1822. I 1826 vitnet en Philippus Rolphsen Unneland.Jeg spør fordi jeg finner et notat i min sal morfars arkiv, og det kan se ut for at han ikke kom til bunns i det.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1801 bor Rolf Phillupsson på Onneland Søndre i Eivindsvik med foreldre Philip Bottolvsen og Anna Anbiørnsdtr : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bottolv Phillipusen Rutledal ble gift med Maren Ivarsdtr Unneland 2/7-1734: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 9 (1729-1735), Kronologisk liste 1734, side 61. Permanent sidelenke: Lenke Jeg vet ikke hvem han var sønn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En Philipus Bottolvsen Rutledahl var 30 år i 1701: Lenke Kanhende far til han over.Det er og en Bottel Philusen 76 år på samme gard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Kjellaug,har ikke sjekket så mye enda, men for å si det slik;Det min sal morfar lurer på er om det kan være en linje bakover til Philippus i Rutledal, nevnt i 1666, og videre bakover. Skjønner?Jeg finner ikke disse gårdene i manntallene på 1660-tallet. Hørte det til Sunnfjord eller Nordhordland? Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Philipus Hendrichsen Asheim var sønn til Hendrich Philippusen og Ludcie Lauritzdtr Asheim. Kopi: 'Henrich var kanskje fra Kvamsøy skipreie. Han var lensmann i Lavik skipreie i årene 1638 - 1650. I 1657 - 1658 brukte Henrich og sønnen Philippus eiendommen lpnr. 32 sammen. Likeså i 1659 - 1660. I 1663 er eiendommen delt. Philippus har fått den største delen på 1 laup smør, og moren enka Ludcie Lauritsdatter, har fått 1/2 laup smør, eller lpnr. 38. Ved skattemanntallet 1664 var sønnen Peder 26 år. Hans mor styrte da lpnr. 38. Først i 1668 fikk Peder denne eiendommen.''------ I 1645 forekommer en Philippus på Rutledal i Evenvik (like ved Losna) med hustru Maren Rasmusdatter., - videre en Henrik på Asheim som var lensmann i Lavik (skipr.) med hustru Lucie Lauritsdatter., - og barna Philippus Henrikson og Frie Henriksdtr. Da navnet Philippus (Filippus) er meget sjeldent - det synes i Norge i seinmiddelalderen i det hele tatt kun å forekomme innen Losna-ætten - er det meget sannsynlig at samtlige de her nevnte på en eller annen måte har stått i forbindelse med denne slekt, - og muligens da nettopp gjennom en av de to brødre Philippus på Bale i Kvamsøy (skipr.)1563, eller Philippus på Vikesland i Aurland i 1600. Philippus på Bale kan således meget vel være en sønnesønn av Einer Philippusson eller dennes bror Endrid , død 1480. Fortsatte undersøkelser vil kunne kaste lys over disse slektskapsforhold, - og det vil meget mulig vise seg at der fremdeles lever agnatiske etterkommere av de høybyrdige riddere og riksråder på Losna.' Henrich Philippusson var lagrettesmann den 28 mars 1653, 5 nov. 1657, 20 nov. 1658, 9 mai 1662 og 15 aug. 1662.'Ludvig Engesæter: Brekke Herred - Bygdebok, Bind 2, side 219 og 226.Videre skal Hendrich Philipussen på Asheim hatt dattera Botilde først gift med Nils Indre Bø og så med Elif Nilsson Brekke Ytre (Han var gardbrukar på Indre Bø i 1660-1670). Elif og Botilde er blant mine tipper.Hendrich skal og ha hatt en sønn Peder og en datter Frie.Nemd i koppskatten 1645 som 'lendsmannens børn'LenkeOm Peder:kopi: 'Peder Henrichson ble født på gården Asheim i Brekke i Sogn og Fjordane i 1648. Han døde på Asheim i 1698. Han var sønn av Henrich Philippusson og Ludcie Lauritsdatter. Peder var gift med Brita Thoresdatter. De hadde barna: 1. Bothilde Pedersdatter. Ved skifte etter søsteren Lussi i 1754, bodde hun i Bergen. 2. Hermund Pederson, bosatt Myren ved Eikefjorden i Lavik. 3. Henrikke Pedersdatter f. 1664, d. 1750. 4. Tore Pederson f. 1670, g.m. 1705, Anna Nilsdatter, Ytre Oppedal. 5. Lussi Pedersdatter f. 1681, d. 1754. g.m. 1709, Mons Gullakson, Ytre Oppedal.Peder giftet seg på nytt i 1690 med Kari Monsdatter fra Ytre Oppedal, f. 1666, d. 1753. De hadde barna: 1. Brita Pedersdatter f. 1691 2. Mons Pederson f. 1693 3. Philippus Pederson f. 1695, d. 1727. Peder brukte Asheim gnr. 50, lpnr. 38 i årene 1665 til 1698. I årene 1672 til 1682 var han ofte lagrettesmann. ' ---- Peder Henrichsen Assem, Anders Michelsen Botten, Jørgen Michelsen Instefjord og Hans Ind. Hjartholm overfalt kommisten (d.e. kapellanen) med slemme skjendske munde' På latin har kapellanen føyet til: ' ---- O, utakknemlige gauker ! De rå mennesker er de beste til å gråte, men de sletteste til å glede seg'. Oversatt av stiftsarkivar i Bergen Just Johan Bing. - Den 29 juni 1681 var det 4 brudevielser i Brekke kirke. I den tiden hadde ganske visst ethvert bryllupslag godt, sterkt øl med til kirken. De nevnte 4 bønder har trolig smakt på ølet i flere av disse bryllupslag og har derfor vært i godt humør.Og så var det jo ikke han far sjøl, men bare denne kapellanen. - I 1681 var Troels Glad sogneprest i Eivindsvik og Pofvel Mortensen hans personlige kapellan.'1) Ludvig Engesæter: Brekke Herred - Bygdebok, Bind 2, side 273 - 274.Jeg har ingneting mer bakover om disse.Gårdene hørte nok til Nordhordland (Rutledal i Gulen og Brekke i Lavik i Sogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er nok dette min sal morfar hadde tenkt å arbeide videre med:'Fortsatte undersøkelser vil kunne kaste lys over disse slektskapsforhold, - og det vil meget mulig vise seg at der fremdeles lever agnatiske etterkommere av de høybyrdige riddere og riksråder på Losna.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre ser det ikke ut for at noen har arbeidet videre med dette. Men navn går igjen i familien som man ser, det hele blir bare hypoteser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det jeg har fått, har jeg etter sønnesønn til Ludvig Engesæter og også noe fra Jan Eri (begge er mine 6-menninger). Hadde det vært forsket mer her, så tror jeg nok de hadde visst om det og. Synd din morfar ikke fikk gjort seg ferdig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.