Gå til innhold
Arkivverket

[#60451] Tydehjelp Risør 1814


Gjest Tiril Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Tiril Eide

På venstre side no.8 står det (tror jeg): Lenke Den 24de Hans Christian Hammer Hjemmedøbt født ?? Foreldrene ????? Hans Hansen og ______ Mad. Rönne Frid: Bulch Schwartzacher Lauritz Bang Jomf. D: H: Tellefsen Johs Möllbach Er det noen som klarer å tyde resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Tiril!Hans Hansen er 'Skolelærer'. Namnet til mora er ikkje nemnt.Frid. Busch, Schwarzacher [utan førenamn], Joh. Mølbach.Fødselsdatoen er vanskeleg å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Jeg ville tro at moren kanskje heter Anne Pedersdatter. Som du vil se ble Hans Hansen og Anne Pedersdatter trolovet i Risør 19 Januar 1814 og viet den 20 januar 1814.LenkeForsøk på oversettelse:'At intet Lovstridende kan hindre Ungkarl Hans Hansen og Pigen Anne Pedersdatter fra at indtræde i Ægteskap med hinanden, indestår (?) Øster-Riisøer den 19 Jan 1814. Simonsen (?), T. Juell.''Den 20de Jan.... 23de efter 3de Gangs forudgaaende Tillysning af Trolovelsen copulerede i Kirken'Selv om det er vanskelig å bestemme fødselsdatoen til Hans Christian Hammer, ble han døpt i sluttne av juni 1814. Bruden var nok i 'lykkelige omstendigheter' da vielesen fant sted i januar.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tiril Eide

Takk for lenke- og tydehjelpen! Ja, det kan jo stemme det. Da har jeg altså antagelig både far og mor til gutten. Finnes det bygdebøker? Vet noen i tilfelle hvor jeg bør se for å finne ut mer? Om Hans Hansen var lærer, finnes det kanskje også andre kilder å se i?Takk igjen, hilsen Tiril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Det er en mulighet for at dette er din Anne Pedersdatter med sin familie i 1801 tellingen for Risør LenkeHvis dette er den Anne Pedersdatter du leter etter , har jeg funnet litt i Søndeled slektshistorie bd 4.s.466 . under gården Nistevåg. Peder Alvsen f 1762 gift 1789 med Karen Andersdatter , flyttet til Buvika. (Risør).Om jeg ikke husker helt feil er det vel og en slags slektsbok for Risør by. Biblioteket har den eller kan fjernlåne den.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Hei TirilBygdebok for Risør finnes ikke. Det er skrevet flere bøker som gir kildeopplysninger om familier og slekter i Risør, men boken til Lindstøl 'Risør gjennem 200 Aar' er nok ikke den beste for å finne informasjon om mennesker som ikke hadde en offentlig posisjon i byen.Kjell M Nilssen er en forfatter som har skrevet litt mer utfyllende om ulike familier som bodde i Risør. Der går han gjennom hus for hus i byen med hvem som eide det, familiene som bodde der og deres slekt. Jeg husker i farten ikke navnet på boken men den kan de finne på biblioteket.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Eide

HeiSkolelærer Hans Hansen er far. Vet ikke om det var en posisjon som var offentlig nok, til å bli skrevet om. Uansett takk for tips, så skal jeg se om jeg får fjernlånt bok/bøker.Tiril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gaute Zøllner

Hei Ta kontakt med Lindstøl Libris,bokhandler i Risør,37150755, der har de alt av ovenfornevnte bøker m.m. Harald eller 'Bosse' kan du spørre etter.hilsen Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.