Gå til innhold
Arkivverket

[#60456] DA-baser vs. Opera 9.5


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

1. DA Global - forsøker dette søket: Født mellom 1822 og 1824 + etternavn = heideA. Med browser Opera 9.5: Finner da 274 navn Setter musepekeren på 274 for å få fram navnene - da spretter født mellom - tilbake til : 1850 - 1900 og jeg får feilmeldingen 'Unhandled Exception: File not found'B. Med browser MS IE 7: Finner da 14 navn Setter musepekeren på 14 for å få fram navnene - alle navnene kommer frem og ALT er OK!Her må det være noe galt med 1A!2. Vedr. andre baser fra Digitalverket - ingenting fungerer med Opera 9.5, som jeg bruker som browser! Ingenting skjer - f.eks. i FT1865 i en kommune, kommer jeg inn på 1.ste posten - søker f.eks. etter fornavnet Ole - ingenting skjer. Står fortsatt på 1.ste posten - akkurat slik det var når jeg kom inn på denne kommunen!Har etter dette testet med browser MS IE 7 og der fungerer alt som det skal!Andre baser f.eks. KIB'er, FS, RHD m.m. fungerer greit under både MS IE 7 og Opera 9.5!Er det noe spesifikt som skal innstalleres e.l. for å få Opera 9.5 til å gå greit på Digitalarkivets baser?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er feil i Opera 9.5. Programma mine lagrar mellomresultat på servaren i såkalla sesjonsvariablar. Opera 9.5 kjenner ikkje att sesjonsvariablane. Dermed vil ein alltid koma attende til utgangspunktet. Eg har prøvt å finna ut om det er ei innstilling som kan avhjelpa situasjonen, men har ikkje funne noko. Så inntil vidare må ein enten gå attende til 9.27 eller bruka ein annan nettlesaren. Eg er også ein svoren Opera-brukar og synest dette er leitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ja vel - det var jo synd!Siden det fungerte på Opera 9.27 - har du vært i kontakt med Opera eller vet du noe om de selv har angitt at dette er en feil som blir rettet ved neste korsvei?Takk for svaret, Jan!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei, eg har ikkje vore i kontakt med Opera. Eg skal sjå om eg rekk på det føre eg reiser på ferie til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Heller ikke oppdatering 9.51 løser problemet i DA ser det ut til LenkeDa er det bare å fortsette med 9.27 som jeg selv aldrig har hatt problemer med, bortsett fra etter at jeg innstallerte 9.5, og brukte my tid for å fjerne alle spor etter den slik at 9.27 på nytt virket feilfritt.Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Noen som har testet Opera 9.52?Bruker selv 9,27 og tør ikke oppgradere før jeg vet at det er i orden!Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Nå oppgraderte jeg nettopp fra Opera 9.51 til Opera 9.52, men problemene med søk i databasene er de samme.Har noen nevnt problemet for Opera...?Heldigvis er jeg 'utro' med Firefox sånn innimellom, men å bytte til Internet Explorer er utenkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ola P. Kleiven

Hei, Opera her. Kom over dette på digi.no. Fann ingenting på denne sida i bug-databasen vår frå før, men er registrert no.Problemet er at vi har implementert RFC2965 som seier at ' NAMEs that begin with $ are reserved and MUST NOT be used by applications'Så er tingen det at nesten ingen andre implementerer denne RFCen så da snublar vi over problem som ingen andre ser. Får sjå om vi finn eit brukande kompromiss.helsing Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Svein Arild Bergset

Sidan vi no veit kva problemet er så burde det vel gå at Digitalarkivet endrar namna på dei cookie-variablane som strir mot den nemnde standarden. Hadde vore kjekt å bruke Opera til søk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dersom det hadde vofre så enkelt hadde det vore gjort for lenge sidan. Det er ikkje cookiane til Da som er problemet, det er dei såkalla sesjonsvariablane. Dette er variablar som blir tatt vare på for kvar og ein på servaren, slik at dei ikkje må sendast fram og attende. Men kven som eig dei er styrt av ein spesiell type cookies, som eg ikkje har nokon som helst kontroll med. Systemet set dei opp og gvev dei namn. Tydelegvis får desse namn med $ i. Det einaste eg kan gjera for å unngå problemet er å la vera å bruka sesjonsvariablar. Men då vil heile systemet bli tregare, for alle. Det synest eg ikkje det er verdt for at dei få av oss som brukar Opera skal kunna halda fram med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Heller ikke Opera 9.6 takler dette altså!Og i følge innlegg 11 finnes ikke problemet i bug-databasen til Opera!Hva med bug-338642, lagt inn ca 14 Juni 2008?Spørsmålet er vel heller om Opera i det hele tatt har 'lyst' til å fikse det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Unnskyld innblandingen, men til (10): Hva er galt med IE?? Jeg har brukt IE i alle år, og det har gått helt strøkent hele veien. Forstår ikke helt at det skal være så om å gjøre å bruke en nettleser som IKKE leser det den skal..:-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arild Bergset

Når applikasjonsrammeverket som DA brukar ikkje støttar RFC2965 og ikkje gjev mulegheit til å endre namn på cookie for session id, så er det ikkje så mykje håp for å få fiksa problemet der. At rammeverket er såpass lite fleksibelt og lite oppdatert på standardar er ikkje Oldervoll sin feil. Og ei oppgradering eller utskifting av systemet pga eit slikt 'lite' problem ville ikkje eg heller prøvt på.På den andre sida så er det ikkje nemnt i RFC2965 at ein 'User Agent', dvs Opera i dette tilfellet, skal avvise session cookies som ikkje følgjer namnestandarden. Den seier berre at serverar ikkje skal produsere dei. Så Opera har vel vore litt for ivrige i implementeringa her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Skorpen

Eg har ikkje fulgt med på DA på ei stund, men fekk i tema 64905 beskjed om at ny Opera ikkje lenger kan brukast ved alle søk på DA.No forstår eg at det er Opera sin feil, så eg får bruke B-lesaren IE akkurat til dette arbeidet. Eg kjenner både Opera og IE (på arbeidsplassen har vi berre IE), men synst elles eg vert minst plaga når eg brukar Opera. Eg reknar med at Opera fiksar dette i ein ny versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Jeg sendte en 'bug-report' om dette til Opera om dette for noen uker siden, med beskrivelse av symptomene (har ikke hørt noe). Men det kan kanskje være en tanke om flere gjorde det samme, slik at de (Opera) ser det ikke bare er én som irriterer seg over dette. Web-adressen for å registrere feilmelding er: http://www.opera.com/support/bugs/mvh RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjarte Hesjevoll

Opera ute med 10.0 betaversjon, men fremdeles er det ikke orden på dette.Betaversjon er en tidlig versjon, og ikke endelig, man regner ofte med at det er mange feil i den!Kanskje dette er rett tid til å sende feilmeldinger til Opera?Dersom 10,0 beta innstalleres, kan det gjøres via 'Hjelp' menyen, og alternativet 'Report site problems'.PS! Hvorvidt en skal installere betaversjoner får være opp til hver enkelt. Det kan som sagt være en del problemer med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.