Gå til innhold
Arkivverket

[#60465] Tyding av kirkebok - Flakstad 1846


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Kan noen hjelpe meg med å tyde kb for viede i Flakstad, 13 oktober, Hans Andersen og Elli Johanne Pedersdatter. Ønsker å vite hva som står etter 'af Vaagø' og hvor hans og hennes fødested og oppholdssted er. Det hadde vært fint å få vite hva som står i teksten helt 'bortest' også. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2639&idx_id=2639&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Brudens føde-og oppholdssted tror jeg er Nap (=Napp)prestegjeld Nufsfjord(=Nusfjord) Når det gjelder brudgommen klarer jeg ikke tyde prestegjeld,men det står 'Nufsfjord' bak ham også. Helt bakerst tyder jeg det som at han har vært gift før,og at kona er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk så langt.Jeg ser at både Nap og Nusfjord er to tettsteder på Flakstad, men et stykke fra hverandre. I tellingen for 1865 står det at han var fra Buksnes prgj. (Vestvågøy = Vaagø).Det kan tyde på at han kanskje først giftet seg til Nap og siden kom til Nusfjord, i og med at både føde- og oppholdssted for henne er i Nusfjord.Er det mulig å tyde mer om steder og det andre som står?Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg tyder skrifta slik: Enkemand Hans Andersen af Vaagø Prestegjeld og Pige Eli Johanne Pedersdatter. (Da må han jo ha vært gift.) Sted har dere kommet fram til. Det er ellers en del som ikke er så enkelt å tyde, men helt til sist står det først : 'Brudgom har til .........været gift' og midt i teksten : 'kone afgaaen ved døden' + kanskje noe om et eller annet kirke kall.Kanskje noen kan ta det videre! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg supplerer litt:For dette Par er Tillysning skeet i Vaagø Præstegjeld ifølge Attest fra Sognepræst Bull[?] af 21de Sept. 1846.Brudgommen tilforn været gift. Konen afgaaen ved Døden. Lovlig Skifte holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takker så mye. Det er jaggu ikke like lett alltid, men jeg er imponert så langt over kunnskapen.Er Vaagø det nærmeste vi kommer hans fødested? Jeg har ikke oppfattet at det er nevnt noen gård/sted på Vaagø.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Her er de vel i folketellinga 1865 :[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61859&gardpostnr=162&personpostnr=1169&merk=1169#ovre>Lenke Kan jo være ham som er her i 1801:Lenke,selv om alder avviker.Ifølge vielse skulle han vært født ca. 1800,men folketelling 1865 sier at han er 72 år,alså født ca. 1793.Har ikke funnet ham døpt enda,så det er vanskelig å si hva som er riktig. Her blir iallefall sønnen Samuel Christian døpt i Vågan 1846:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

En 'husmand' Hans Andersen,Kilan dør 22.aug.1867,73 år gml. Vil tro at det er samme Hans,og da stemmer det nok at han er født ca.1793-1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk for hjelpen. Jeg har også antatt at det er fosterdrengen i 1801 som er den rette Hans Andersen. Det var dessverre ingen opplysninger om hvor han kom fra.Har lett i kirkeboken i Buxnes for 1793, han ble ikke døpt da. Det er dessverre ikke kb for 1794-1818, så jeg får ikke mer opplysninger om han der. Men i vielsen hans står det at faren het Anders Larsen. Den 30.7.1793 giftet en Anders Larsen Vigh seg med Anichen Johannesdatter Boke (Bøke el)i Buxnes kirke. Det er absolutt mulighet for at dette er den riktige Anders Larsen.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Gården skal være Bolle, ikke Boke.Anders Larsen finner en ikke i 1801, men Anikken Johannesdatter er i 1801 gift for andre gang og bor fortsatt på gården Bolle. Med seg her har hun en sønn på 7 år Lars Andersen. Har også fått et barn med mann nr 2. LenkeHvis det er de rette foreldrene til Hans Andersen, så kan det stilles spørsmålstegn til hvorfor moren har ett barn boende hos seg og ett barn sendt til fosterpleie. Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Denne Anders Larsen som blir gift med Anikken Johannesdatter tror jeg ikke er rett mann. Finner skifte etter ham av 11.09 1798,og da er kun hustru og sønn Lars nevnt. Derimot er det skifte etter Anders Larsen,Vitting i Buksnes av 18.11 1801. Han var gift med Johanna Marie Olsdatter,og de hadde 11 barn mellom 1 og 16 år,derav en Hans 4 år.Da var det vel ikke så rart at noen av barna ble fostret opp hos andre når faren døde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Da er dette Johanna M Olsdatter i 1801.LenkeHvor fant du skifte etter ham? Fant nemlig ikke noe skifte i søkemotoren over Buxnes.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har cd 'Skifter i Lofoten og Vesterålen' utgitt av Dis Salten. Mange av mine aner er fra dette området,så den er kjekk å ty til innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.