Gå til innhold
Arkivverket

[#60470] Hvem var Samuel Tollefsen Josdal født 1863?


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kvale

HeisannLegger dette inn for en venn av meg. Har dette: 1865 tellinga [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01126&gardpostnr=590&personpostnr=4060&merk=4060#ovre>Lenke Av barna har jeg kun funnet Tellefine i Haugesund Lenke På anmerkning feltet står det at moren er Metodist og at de er viet 15.11.1888 i Stavanger. De andre barna finner jeg ikke. Klarer ikke å finne ut hvor disse foreldrene er født heller. Det er Tellefine som følges her og jeg mangler vielsen hennes til Paul Pedersen f:17.01.1888 Frøiland,Riska Deres første barn er født her nr.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 3 (1885-1898), Viede dissentere 1888, side 76, nr. 5 Permanent sidelenke: LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg synes det står Vig på brudgommen, blikkenslager Samuel Tollefsen. I Fjære, Aust-Agder, ble det døpt en gutt ved navn Samuel i 1863. Hans far var også blikkenslager og omsstreifer - se Aust-Agder fylke, Fjære, Klokkerbok nr. B 8 (1854-1867), Fødte og døpte 1863, side 190, nr. 58: Lenke. Synes det står Vig af Solum sogn på faren.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Heisann'sliter' ennå med å finne moren i denne familien.Har funnet det første barnet døpt her nr.3 kvinnekjønn Lenke som jeg skrev tidligere skifter moren etternavn her heter hun Jørgensen. I lenken som Grethe fant over viede dissentere står hun som Larsdatter og født Hetland.Det jeg synes er litt merkelig er at jeg ikke finner familien til Maren og Samuel i 1865 tellinga når de er født før dette?Hmm Og hvis det er noen med 'Godt Syn' som klarer å finne viels til Tellefine og Paul så hadde det vært flott for tror at jeg har lest meg blind på dette tema her :)Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Elsa fra Kvidngen i Lund er stammor til en gren reisende/romanfolk,som periodevis hadde tilhold på Josdal i Sirdal.Tror Elsa var gift med Ole (Blodsuger),dattera var kjærest med skjelettet på Stavanger Museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Er ikke helt sikker på hva som egentlig spørres etter her, men la meg i alle fall ta med dette:Samuel Tollefsen Josdal er f.15-5-1863 på Klemmetsplads i Fjære, dpt.24-5-1863 i Fjære. Han ble 10 år gammel av Fattigkassen i Stavanger satt i Forpleining 12.september 1874 for ubestemt tid. Fikk så et par barn med ei av det reisende Lindbom-folket før han ble borgerlig gift 15-11-1888 i Stavanger (innført i St.Johannes) med Maren Johanne (Kristine 1888) Larsdatter (Jørgensdatter) Lervik, f.1864/1865 i Hetland. Ved folketellingen 1900 bor de for øvrig på øvre Tasta i Hetland ved Stavanger, og Samuel T Josdal er da titulert ”Blikkenslager”. I 1911 har de adresse Lervig 19 (i 'Varmen' i østre bydel i Stavanger).Samuels foreldre er Tollef Olsen Josdal / Vik – ”Lille-Tollef”, 30/1860 (ved giftermålet opplyst i Solem [nevnt Solum 1874], men av Amtmanden i Stavanger 313 CD 2, 2.45.5.2 Omstreifersaker nr.67 nevnt f.13-5-1817), ”konfirmeret i Hjembygden Siredalen, og fra den Tid erindret af Præsten som en overordentlig flink Gut, - nu i mange Aar paa Fantestien”, sammen med Anne Kirstine Samuelsdatter Bykle [av den reisende Bykle-familien], f.1823 i Stavanger, død 28-7-1872 og gravlagt i Ølen. De ble gift i Domkirken menighet i Stavanger 3.august 1860.Ved sønnen Samuels dåp i Fjære 1863 nevnes foreldrene 'Omstreifende Blikkenslager Tellef Olsen Vig af Solum Sogn, der opgav at være ægteviet til Barnemoderen Anne Christine Samuelsdatter, født efter Opgivende paa Gaarden Byklum i Sætersdalen'. Ikke så lenge etter forlot Samuel kona si og reiste med et par andre damer.Etternavnforvirringen på Maren Johanne / Kristine kan skyldes at faren MULIGENS var Jørgen Larsen Lervik som reiste med Elisabeth Tronsen av Lindbom-folket, f.1850.Og ja, John Georg Ljosdal - 'Rommaniforfatteren' som Sigbjørn har lagt inn en lenke til er av samme slekten. Han er brorsønnen til Tollef Olsen Vig.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Heisann Nå blir min venn glad!Sigbjørn:Takk skal du ha for innteresse og svarene dine :) Jonny: Dette så jo kjempeflott ut!! Du hjalp meg en gang tidligere når jeg også havnet inn i Byklefolket kan det være noen sammenheng med disse?Legge til lenke til tema Lenke kvale&nr=20&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#ankerTakker og bukker igjenHege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Berthe Torbjørnsen Bykle, f.27-1-1869 (som var gift med Gunder Johnsen Breivik) er datter av Torbjørn Samuelsen Bykle, f.11-2-1829. Torbjørn er bror til Anne Kirstine Samuelsdatter Bykle, f.1823 gm Tollef Olsen Josdal. Anne Kirstine er altså farsøster til Berthe. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei JonnyTakker så mye igjen til deg.Nå kan min venn få resterende familie fra mitt familie tre. Kjempe!Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Marit Elisebet gjorde meg oppmerksom på at det har sneket seg inn en feil i mitt innlegg 11, der slutten av 4. avsnitt lyder 'Ikke så lenge etter forlot Samuel kona si og reiste med et par andre damer'. Det skal selvsagt være 'Ikke så lenge etter forlot TOLLEF kona si og reiste med et par andre damer'. Selv om det går fram av sammenhengen, er det greit å unngå misforståelser... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.