Gå til innhold
Arkivverket

[#60473] Przbyszewski, Kongsvinger


Gjest Johan R. Sjöberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan R. Sjöberg

Hei!Jeg lurer på opphavet til:Iwa Dorotea Przbyszewska Westrup, født 2.10.1897 i Kongsvinger, Hedmark, død 1990, gift friherrinne Bennet. Hun var datter av forfatteren Felix Stanislaw Przbyszevski og Dagny Juel.(Kilde: Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, bind 1, s 289, Sveriges ridderskap och adels kalender, årgang 2004, s 58)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Dagny Juel er datter av Minda Juel født Blehr og Hans Blehr, du finner dem i FT 1865 på Kongsvinger. Ellers kan du sjekke http://www.kvinnemuseet.no/ som er Dagny Juels barndomshjem, der er det et oppsett om denne. Det er også skrevet flere bøker om Dagny Juel. Mvh Wenche Dorothea Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Her ble det vel en ombytting av etternavnene? Dagnys foreldre var vel Minda, f Blehr og Hans Juel (ikke Blehr). HAns Juel var forøvrig en periode formann for Hedmark Høyre med det det måtte medføre av konservative strømninger i Dagnys oppvekstmiljø. Denne informasjonen har såvidt meg bekjent ikke vært fanget opp av de mange som har skrevet om Dagny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Johan R. Sjöberg

Svar til (2):Zenon ble for øvrig gift med en svensk friherrinne, Anna Margareta De Geer af Finspång.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Jeg holder på med å samle informasjon om slekten Juell fra Solør som Dagny stammer fra. Er det mulig å anskaffe kopi av sidene i de kildene som henviser til i (1)??Zenon er vel også nevnt i kildene??Hilsen Arne B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Arne. Johan spør om opphavet til Iwa.Ang. spørsmålet ditt. Nei, og jeg tror ikke jeg vil klare å finne det heller. Faren var jo polsk og dermed sannsynligvis katolsk. Kan jo være mulig at Iwa også ble født i Polen eller Tyskland. Jeg vet ikke hvor mye man skal stole på fødselsopplysningene om Iwa. Jeg kan heller ikke finne noen Iwa i live i 1900, pluss jeg synes det er så rart at hun skal hete Westrup ? FT 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Anene til Dagny er det relativt enkelt å ramsen opp. Om en tar for seg linjen fra hennes far så er det:Hans Lemmich Juell, Lege f. 1839 på Vang, d. 1899 i Kongsvinger. g. 1864 i Stange med Minda Blehr(d.a. Amtsfysikus Albert Blehr og Maren Wilhelmine Ludovica Katinka Stenersen) f. 1845 på Stange, d.Hans Lemmich Juell f. 1808 i Vang, d. 1861 i Christiania, rittmester. g. 1838 med Mathea Isabella Bull (d.a. sogneprest Andreas Lie Bull og Anne Christine Juell (søster til Hans)f.1810 Næs på Hedemarken, d.1888 i Elverum.Hans Lemmich Juell f. 1773 i Vang, d. 1845 på Vang g. Øllegaard Rosted Schultz (d.a. Sorenskriver i Orkdalen Johan Christian Schultz og Maren Colbjørnesen) f. 1786 i Elverum, d. 1856 i Orkdalen.Hans Lemmich Juell f. 1740 på Hof, d. 1810 i Vang,Sorenskriver på Hedmarken g. 1763 Anne Cristine Larsen f. 1731 på Amager, d. 1813 i Christiania.Jens Juell f. 1706 på Hof d. 1767, fogd i Solør, Odalen og Østerdalen. g. Petronelle Lemmich (d.a.Handelsmann Hans Sørensen Lemmich og Alhed Jørgensdatter Neumann)Christian Juell f. 1679 i København d. 1744 i Hof, fogd i Solør, Odalen og Østerdalen g. Else Margrethe Braem f. 1685 i Købehavn d. ca 1720 i Hof (d.a. Nils Madsen og Else Sophie Braem).Så langt tilbake kan en komme i Norge på hennes farsside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Dorothea ikke født eller døpt her i Vinger sogn. Familien er i FT 1900 bosatt på Rolighet i Vinger. Kongsvinger by har egen kirkebok fra 1881 og brukte Vinger kirke. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

At en ikke finner Ivi i kirkebøkene vil ikke si at hun ikke ble født der. Det finnes det mange eksempler på. Zenon ble født i 1895 og døpt i 1897!!Ekteparet Przbyszewski og spesielt Dagny var flere ganger i Kongsvinger i lengre tid på besøk og kan under et av dette ha født Ivi. Biografien til Kristin Valla utgitt i 2006 f.eks bekrefter at Dagny fødte begge barnene på Kongsvinger.Hvor ved Kongsvinger ligger gården Rolighed??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

At den ligger i Vinger prestegjeld sier kun en ting, og det er det geografiske området. Jeg tenker på hvor den ligger fysisk i Kongsvinger kommune. Avstand og retning fra sentrum f.eks!!!Finner den ikke når en går inn og søker etter den på Norgesglasset, Norges Kartverk sin side. Finner den igjen i matrikkelen fra 1950 som gård nr. 52, br.nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Fant det selv og... Hi, hi... Når en tar adressen og legger den inn på Norgesglasset og zoomer inn så kommer navnet Rolighet frem..... Ligger litt nærmere Kongsvinger festning enn kvinnemuseet.Takker Berit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.