Gå til innhold
Arkivverket

[#60480] Kjevik, Hitra : Leter etter herkomst


Gjest Knut Ansnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Ansnes

Ifølge gravminner så døde Magnar Paulus Kjevik i 1968 og ble begravet 2.12 på Lademoen, Trondheim. Hans kone Karen Sofie døde i 1971 og ble begravet samme sted 4 mai. Det er oppgitt 1900 som fødselsår på begge, men jeg tror fødselsåret kan være litt usikkert. Dette paret var en hyppig gjest på Ulvøya, Hitra, og jeg husker dem fra 1950- og 1960-tallet på besøk hos mine besteforeldre. Åpenbart har Magnar hatt en familietilknytning til Kjevikan på Ulvøya, men hvordan ? Det har jeg ikke klart å finne ut, og det er så å si ingen igjen å spørre ! Mener å huske at Magnar også hadde slekt på Frøya, og at han jobbet i en større industribedrift i Trondheim. Har søkt litt i kirkebøker for Frøya, Hitra og Trondheim, foreløbig uten resultat. Å finne Magnars foreldre hadde vært suverent ! Er det noen som kan hjelpe meg med dette ?hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På lista over begr. på Lademoen med etternavnet Kjevik var det 8 personer. Her er 3 av dem i 1900, Johannes og Marie med datteren Julie (Margaret)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Flott med tilbakemelding ! Tyder jo på tilknytning til Lademoen bydel, og jeg har derfor gått gjennom en del fødte rundt 1900 og funnet en Magnar døpt i Baklandet kirke 23.12.1900( nr. 400 ): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3035&idx_id=3035&uid=ny&idx_side=-296>Lenke Foreldre Nils Nilsen og muligens Laura Gjertsdtr. Magnar ble konfirmert i Lademoen kirke,( nr. 43 ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei, tror jeg har funnet denne Magnar her i ft 1900: Lenke Begge foreldre fodt i Strinden, derfor er antaglig ikke dette riktig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående Magnar Paulus Kjevik og kona Karen Sofie,som ligger begravet på felt 34,rad G,gravnummer 31:En ved navn Johan Kjevik ligger også på gravnummer 31:Fra Dis,gravminner: 1027894 Johan Kjevik 1900 2404 1933 34 G 31 Lademoen Trondheim Lademoen 1027895 Magnar Paulus Kjevik 1900 0212 1968 34 G 31 Lademoen Trondheim Lademoen 1027896 Karen Sofie Kjevik 1900 0405 1971 34 G 31 Lademoen Trondheim LademoenOg på gravnummer 30 ligger:1027893 Anna Konstanse Kjevik 1900 1209 1951 34 G 30 Lademoen Trondheim Lademoen Og alle hadde fødselsår 1900.(Litt rart?)LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

takk for tilbakemeldingen !Som du har observert er det oppgitt 1900 på alle 4, og derfor tror jeg kanskje dette kan være feil på et vis, for eks. at det egentlig skulle stått: Etter 1900. Jeg har mange aner og slekt fra Kjevikan, og prøver å sette opp en oversikt, men det har lenge vært 2 eller 3 husholdninger der, fra forskjellige slekter. Hvordan Magnar og Karen kommer inn, har jeg lenge spekulert på, og prøvd å spørre folk på Ulvøya som traff dem - uten resultat - men det har vært ymtet noe om en opprinnelse fra Frøya. De kom til Ulvøya hver sommer og bodde hos slektninger der, og selv om gjestfriheten var stor i de dager, regner jeg da med at det må være relativt nært slektskap. Hørte aldri noe om at de hadde med seg barn, så de kan ha vært barnløse. Ut fra alderen da jeg traff dem siste gang, antaglig rundt 1960, vil jeg tippe at de var i 50-årene, altså født 1900 -1910.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ann-Mary Engum

Hei Knut!Har du funnet ut noe mer om Magnar og Karen ?Glemte å si at også jeg har til aner som bodde i Kjevik. Mine tippoldeforeldre er Gabriel Johansen og Bina Benjaminsdatter.De bodde i Kjevik,Fillan i 1900.Bina var født i Skogn,mens Gabriel var født på Frøya. Lenke Se tema 57407.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Knut!Har du funnet ut noe mer om Magnar og Karen ?Glemte å si at også jeg har til aner som bodde i Kjevik. Mine tippoldeforeldre er Gabriel Johansen og Bina Benjaminsdatter.De bodde i Kjevik,Fillan i 1900.Bina var født i Skogn,mens Gabriel var født på Frøya. Lenke Se tema 57407.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei igjen,dessverre ikke funnet mer om Magnar og Karen. Men jeg har nå en arbeidshypotese om hvem som kan være Magnars far - skal komme tilbake til dette dersom det viser seg å være riktig.Jeg har flere oversikter med tilknytning til Kjevikan. Flere plassfolk bodde i Kjevikan samtidig, og etter at gårdeierne flyttet ut fra det gamle fellestunet nedi Ulvan, ble en av hovedgårdene også bygd i Kjevikan. Så det blir mange navn og mye å prøve å holde styr på ...P.t. mener jeg at Magnar og Karen ikke har noen familietilknytning til Gabriel og Bina.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Knut!Jeg har vært en tur på Lademoen kirkegård og funnet gravstedet til familien Kjevik. På gravstøtta står det:Sporvognsfører Johan Kjevik, f.19.9.1882. d 15.4.1933Konstanse Kjevik, f 2.9.1879, d. 7.9.1951Maskinfaktor Magnar Kjevik, f. 6.10.1910, d. 25.11.1968Karen Kjevik, f. 23.3.1911, d. 2.11.1970 Det var en liten støtte til ved siden av denne med disse navnene:Beate Tiller f. Kjevik, f. 6.4.1907, d. 17.8.1973Øyvind A. Tiller, f. 24.11.1904, d. 10.02.1983. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

takker alle de 3 damene som har hjulpet til med dette, må si at hjelpsomheten har vært formidabel ! Og oppklaringen var overraskende for meg, men så faller flere brikker på plass.Johan Ludvik Mortinussen Kjevik ble 13 mai 1906 gift med Anna Konstanse Petersdatter, fra Asmundvåg, Dolm sogn, Hitra. Hun døde altså i 1951. Beate Tiller var vel deres førstefødte, og Øyvind A. Tiller deres svigersønn.Linken bakover i Kjevikan er dermed etablert: Johan var sønn av Mortinus Nilsen Kjevik, og Anna Pauline Johansdatter Kjevik. Deres tid var 1859 - 1951, h.h.v. 1859 - 1949. Mortinus var sønn av Nils Laurits Olsen Kjevik, som var bror av min tippoldemor Martha Olsdatter Ingeborgvik. Dette er min farfars slekt. Anna Pauline var datter av Johan Bernt Olsen Skjærbusdal, som var søskenbarn med min tippoldefar Ole Johansen Stenkløv - dette er min farmors slekt.Dette var overraskende fordi jeg er blitt fortalt at Magnar og Karen ferierte på Ulvøya, Hitra, hos en annen slektslinje. Men det er mulig at det var Karen som hadde forbindelse til denne familien, jeg får se om jeg ikke kan finne hennes opprinnelse også nå når jeg har hennes fødselsdato. Er det noen som kjenner til Karens slekt, hadde det jo vært ypperlig :)Vennlig hilsen Knut Ragnar Ansnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

For ordens skyld: Jeg regnet ikke riktig tilbake på generasjonene når det gjelder min farmors slekt: Johan Bernt Olsen var søskenbarn med mor til Ole Johansen Stenkløv, hun het Anne Olsdatter Stenkløv, fra Krigsbakken, Vevik, Bynesset. Beklager feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Jeg begynner nok å bli gammel, for jeg mener å huske Mortinus Kjevik. Antaglig fra jul/nyttår 1947/48, juleselskap i Kjevikan; han en gammel fiskergubbe med imponerende langt hvitt skjegg som satt ved kjøkkenbordet, jeg en sjenert 3-åring som foretrakk å leke i gangen fremfor å bli med inn i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

takk for info ! På grunn av at kirkebok på nettet for Nordbotn ikke er utlagt, er det spesielt nyttig med slike bidrag fra tiden etter 1900.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg var en kort stund på Statsarkivet i Trondheim på fredag, nysgjerrig som jeg er , måtte jeg prøve å finne vielse til Johan og Anna Konstanse og ev. dåp på deres barn. Jeg ser nå at Knut har info om vielsen i sitt innlegg nr. 13.Jeg fant følgende:Hitra-Fillan klok. 637.C04, 1899-1940, vielse 1906, nr. 1, vielse 13/5, Johan Judvig Martiniussen, fisker, bopæl: Kjevik, fødested: Kjevik, gm Anna Konstanse Petersdtr., bopæl: Asmundvaag. Vielse i Dolm. Brudgommens far: Martinius Nilsen, brudens far: Peter Kristoffersen. Jeg kikket raskt gjennom kirkebøkene for Fillan, Dolm og Kvenvær fra 1905- 1907 og 1910-11, men fant ikke på den korte tida jeg hadde til rådighet, hverken Beate eller Magnar Paulus døpt. Med forbehold, jeg kan ha oversett noe. Her er familien til Konstanse i ft. 1900 for Hitra: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=52&filnamn=f01617&gardpostnr=160&personpostnr=993&merk=993#ovre>LenkeDåpen til Anna Konstanse i 1880, nr. 1: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Dolm i Hitra, Klokkerbok nr. 634C03 (1874-1891), Fødte og døpte kvinner 1880, side 61. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Mener jeg har funnet Karen Sofie døpt her ( Lademoen ):LenkeFødselsdato og bydel stemmer bra, så jeg er rimelig sikker på at det er riktig person. Da var hun altså bypike. Etternavn Tomassen ( ovenfor ) tror jeg kanskje er feil.Randi, hjertelig takk for enda mer hjelp. Skal få innplassert familien fra Asmundvåg i min Kjevik-oversikt.Tar gjerne imot flere innspill, og har fått så god respons her, at det er mulig jeg kommer tilbake når jeg skal gå lenger tilbake i tid og kan trenge hjelp igjen ...Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Knut!Du har rett, linken til den franske siden i innlegg 16 inneholder en del unøyaktigheter.Her er vielsen til Magnar Paulus og Karen Sofie, i Lademoen kirke, 1935, par nr. 42: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lademoen, Klokkerbok nr. 605C07 (1922-1942), Ekteviede 1935, side 120. Permanent sidelenke: LenkeJeg ser at Magnar er født på Hitra i 1909, og jeg kan meget mulig ha skrevet av feil fødselsår fra gravsteinen hans på Lademoen, der jeg stod i solsteiken den ettermiddagen. og ikke kan jeg finne han døpt på Hitra i de kirkebøkene som er digitalisert ..... Jeg får se på det senere igjen.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Konfirmsjonen til Karen Sofie Danielsen i Lademoen kirke: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lademoen, Klokkerbok nr. 605C05 (1918-1930), Konfirmerte 1926, side 199. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Heisan,dersom søsknene Beate og Magnar er født på Hitra, dreier det seg nok om det området som sogner til Nordbotn kirke, ( bygget rundt 1900 )og kirkebøker er dessverre ikke utlagt på nettet, muligens fordi de samme bøkene fortsatt er i bruk ?Dette er årsaken til at jeg synes den 'franske' oversikten, stort sett fra forrige hundreår, var svært verdifull - selv om det er en del feil og unøyaktigheter, og generasjonene står ved siden av hverandre uten sammenheng. Jeg har tenkt å kontakte personen bak for eventuelt å utveksle data.Det var flott at du fant vielsen i 1935, Randi. Jeg slår meg til ro med den fødselsdatoen jeg har på Magnar fra 1910, og retter eventuelt opp senere. Må jo si at data fra Gravminner Trondheim/Lademoen også har vært svært tilfeldig, med oppført 1900 som fødelsår osv. Det blir vel ikke bedre før alle gravminnene blir avbildet ? Det mangler mye på det i Trondheim, kanskje en oppgave for de brave borgere av byen.Tilslutt, det er ca 50 år siden Magnar og Karen var årvisse sommergjester på Ulvøya, Hitra, hvor de ble vel mottatt og bodde hos ikke helt nære slektninger av Magnar i dager og uker, samt ble invitert rundt på middag og kaffe i mange hjem hos enda fjernere slektninger. Det sier litt om forandringene som har skjedd i samfunnet vårt i løpet av de siste 50 år - idag har vel de fleste nok med sitt eget, og med sin tv og data.Vennlig hilsen Knut Ansnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Ansnes

For eventuelt interesserte: Fikk et tips for noen dager siden om a Karen Sofie hadde en relasjon til Karen Ulvan ( 1862 - 1953 ). Ved sjekk viser det seg at Karen Sofies mor, Lovise Kristine Knutsdatter, var født på Ulvøya 18.10.1869 ! Lovise var søster av nevnte Karen Ulvan. Foreldrene deres var tømmermann og jordarbeider Knut Larsen Syrstad og hustru Karen Larsdatter Solstad, f. ca 1816 h.h.v ca 1834. De kom fra Skaun til Ulvøya som tjenestefolk etter 1862. Dattera Karen, f. 1862, er født på Solstad i Skaun, ble gift med Jørgen Ulvan og har stor etterslekt. Hennes søster Lovise Kristine er født på Ulvøya ( antaglig i Reitan ) i 1869.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Knut!Jeg har sett på gravstøtta på Lademoen kirkegård igjen, og Magnar Paulus Kjevik var f. 1909. Så jeg noterte feil første gang ..... Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.