Gå til innhold
Arkivverket

[#60483] Lagnad til Klara Emilie Joelsdatter f. 1875 og barna Jenny Marie og Karl.


Gjest Solveig Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Moen

Oldemoren min Klara Emilie Joelsdatter f. 20/11-1875 på Skedsmo. Hun fødte Jenny Marie Hansen 10/5-1897 på Norderhov. Når hun føder oldemoen min Anna Mathilde Hansen 27/5.1900 bor hun på Haug fattigård på Norderhov. Faren til begge er Ole Hansen f. 1875 på Norderhov. De var ikke gift med hverandre. Han hadde også to barn med to forskjellige mødre til. Bestemoren min Anna Mathilde føder moren min 7/6-1918 i Drolsum på Modum. Hun var ugift. Da er hun pleiedatter hos Lise og Torger Bjørnsen fra Snaret på Drolsum. Men Anna Mathilde dør av tuberkelose 24/11-1921. Moren min vokser opp hos Lise og Torger og resten av familien. Hun fikk beskjed at besteforeldrene var døde men ikke når. Hun fortalte at hun fikk besøk av en tante en gang som barn, men det var ikke noe mer kontakt senere. I går var jeg på bibloteket og fant dødsanonsen til Anna Mathilde, hvor det sto Karl og Jenny som søsken. Jenny har jeg prøvd å lete etter som konfirmant på Norderhov og Heggen men fant ikke noe. Karl er helt ny for meg så han må være født etter 1900. Jeg er veldig spent om det er mulig å finne ut noe om deres videre skjebne. Døde Klara Emilie før Anna Mathilde ble konfirmert ettersom hun ble pleiebarn. Til slutt hvordan går jeg ut av innlegget her, når jeg vil legge til en lenke. Ser at innlegg 51576 beskriver resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Jeg skal i butikken en par timer. Ser at jeg ikke har skrevet hvor Klara Emilie bodde i overskriften. Jeg har lest at man helst skal det, men det er jo bare et antall bokstaver det er plass til. Er det kun i skanna kirkebøker etter 1900 det er mulig å finne den man leter etter, når vedkommende ikke bor i en by hvor det er adresselister.? Jeg ser at det er mulig på digitalarkivet å finne lister over døde fram til 1970 tallet i Bergen og Trondheim. Hvor og hva skriver jeg for å komme dit. Hvilke andre byer og steder finnes det? Jeg vet dette er en nøtt men jeg håper så veldig at noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Er det noen som vil hjelpe meg å få til en lenke. Jeg har gått inn på en kirkebokside,klikket på haken til høgre for billedinformasjon og fått fram øverst. Da kom det fram tre nye linjer hvor det står Kilde, Permanent sidelenke og Permanent bildelenke. Den nederste linjen hvor det står Permanent bildelenke var allerede blå så det nyttet ikke å trykke på Permanent sidelenke. Den ville ikke forandre farge. Er det noe galt med datamaskinen min? Det står også at jeg skal trykke Ctrl C og så lime det inn i en debatt med Ctrl V. Men hvordan får jeg det til når jeg har skrevet litt i en debatt, kan jeg gå ut av den til en skanna kirkebokside få til en lenke og sette den inn i debatten. Jeg håper noen vil hjelpe en som ikke er så flink med data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Før venstre musetast over alle disse tre linjene, da får du dem blå. Klikk Ctrl+c og du har det i minne (du kan og klikke på høgre musetast og kopiere det slik). Ha oppe flere sider om gangen når du arbeider, så er det bare å gå fra den ene til den andre. Så bare setter du musepila inn i den debatten du skriver og trykker på Ctrl+c.Jpg-linken er blå fordi den er klikk-bar.Det er greitt å ha all informasjonen med synest jeg, da kan folk se hvor i landet det er. Her er for eksempel Klara Emilie (n° 4)Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Klokkerbok nr. I 3 (1873-1882), Fødte og døpte 1876, side 34. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5528&idx_id=5528&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du fremdeles ikke får til å lage lenker, Solveig, har jeg prøvd å forklare det i detaljer her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52784&sok=Lage+lenker&nr=1&antinnlegg=16#anker>LenkeHer er din mormor n° 10: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov i Norderhov, Klokkerbok nr. I 8 (1887-1912), Fødte og døpte 1900, side 95. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun kaller seg visst for Olsen da din mor ble født: n° 46: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Heggen i Modum, Fødselsregister nr. I 1 (1916-1923), Fødte og døpte 1918, side 60. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1209&idx_id=1209&uid=ny&idx_side=-64>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er lenke til dødsmeldingen hennes, n° 50, da og står hun som Olsen: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Heggen i Modum, Klokkerbok nr. I 11 (1910-1925), Døde og begravede 1921, side 74. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=55&idx_id=55&uid=ny&idx_side=-75>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Takk for opplysningene. Konfirmasjonen til Jenny var ny for meg. Ser at hun har Dal som etternavn. Det var to gårder på Norderhov som het det i 1900 tellinga. Ser at foreldrene var gift i 1911. Det lønner seg vel å se etter det tredje barnet Karl på konfirmasjoner først. Jeg synes det er lettere å finne noen da, selv om jeg overså Jenny. Men i konfirmasjonen til mormoren min Anna Matilde 26 september 1915, nr 78 på Heggen i Modum, er de plutselig ugifte. Dersom foreldrene var døde skal det ikke da stå et kors etter og navnet til fosterforeldrene da. Jeg ser også det står Fjeldsnaret som bosted. Fosterforeldrene bodde på Snaret, jeg finner ingen gårder med det andre navnet i 1900. Da er det vel størst mulighet at de er døde mellom 1911 og 15 eller 17. Da er jeg sikker på at hun hadde Bjørnsen som fosterforeldre. Det vet jeg for det var farskaprettsak og faren til moren min ble frifunnet for farskapet men måtte betale barnebidrag. For å finne ut om Jennys videre skjebne, så er det vel størst mulighet å se etter på giftemål fra 1918 og utover. Som der ser så har jeg ikke fått til lenke enda. Jeg har gjort som det står i oppskrifta og fått Permanent sidelenke og permanent billedlenke blå. Så har jeg trykket på høgre musetast og fått fram et lite vindu med copy og trykket på det. Gjør jeg feil når jeg går tilbake til meldinga ved å trykke på tilbaketasten. Det er vel sikkert en annen måte å komme tilbake på også? Det skjer hvertfal ingen ting når jeg trykker på lim inn. Det vil si jeg fikk limt inn teksten til permanent sidelenke og permanent billedlenke. Jeg lurer på om noen har greid det før jeg??????? Jeg har også fått fram et noe større vindu først, med Paste Delete Selekt all og Favoritter, istedet for det lille. Jeg har også prøvd på den andre måten, men jeg får det ikke inn son lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Hallo. Jenny som du spør etter er min mormor. Så dersom du er interessert kan du ta kontakt på min mail som er: geir@assheim.com. Samtidig ber eg om forståelse for at eg ikkje legger ut opplysninger her, da Jenny fremdeles har barn som er i live.mvh geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Solveig, det beste er å ha to sider oppe (minst). Når du er inne på Webdebatt ser du at det står over i en 'tab': WebDebatt. Ved siden av er en liten 'Tab' (til høgre): klikk på den med venstre musetast og du får opp en ny side hvor det står 'about:Tabs'. Denne siden bruker du så til å gå inn på kirkebøkene.Nå bruker venstre musetast til å klikke deg fra den ene siden til den andre. Bruker du 'tilbakeknappen', risikererer du at det du har skrevet forsvinner (det er en viss tid det er oppe)Du kan og gå inn via dine favoritter og istedenfor å klikke på 'navnet til adressa', klikker du på den lille blå pila til høgre, det gir deg og automatisk en ny side.Når jeg så er inne på den kirkeboksiden jeg vil kopiere, da gjør jeg som du har forstått, holder venstre museknapp nede og fører den over helebilledinformasjonen som blir blå. Når den er blå kan du klikke på den med høgre museknapp og du får da opp et lite vindu og velger 'kopier'. Deretter klikker du på WebDebatt siden som du har i tabben over og KLIKKER deg INN i vinduet hvor du er begynt på ditt innlegg. Nå høgreklikker du her og velger 'Lim inn' og adresse kommer automatisk inn i meldingen din slik den stod i 'billedinformasjonen'.Du gjør ikke noe mer enn å skrive ferdig din melding og 'legge den på plass', lenkene vil så lage seg automatisk.Du kan sjekke dette ved å gjøre det samme i en e-post til deg selv.Du kan og bruke Ctrl c for å kopiere når linjen er blitt blå og Ctrl v for å lime det inn i meldingen, men for at det skal virke må du først gjøre som forklart over, klikke deg inn på innlegget du skriver.Jeg bruker å ha oppe minst 3 sider, en for Webdebatt, en for kirkebøker og en for folketellinger (eller hva annet det måtte være) Håper du får det til nå.Så hyggelig at du har fått kontakt med slekt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

SLEKTSFORSKNING ER EN FANTASTISK SPENNENDE HOBBY Jeg har gått og fundert over slekta til moren min i snart 40 år. Har utsatt og skrive inn til debattsiden fordi jeg ikke hadde lært meg å lenke. Tenkte det var så mye jobb for andre og finne det jeg henviste til i kirkebøkene. Det er det jo også.Men til slutt satte jeg meg ned og skrev et innlegg. Det er helt fantastisk når det plutselig er 'full klaff' og man får masse ny informasjon. Tusen takk til Kjellaug for informasjonen til en som må ha det inn med teskje. Men det har vært så travelt de siste dagene at jeg enda ikke har lært meg lenke. Men jeg lover og prøve!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.