Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lillian Nilsen

[#60485] Hvor var Claus Nielsen født. Kan du hjelpe å finne han?

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Enkem.CLAUS NIELSEN PLATZEN (tror det er i nærheten av Nygård på Laksevåg) gift 27/10-1764 med Marte Aamundsdtr. Kleppe (Må være feilskrevet-skal være Gudmundsdtr. Folket.1801 er oppført Claus Nielsen 74 år og Marthe Gudmundsdtr. 51 år-han 2dre-hun 1ste egteskap, barn døpt 03/02-1771 Gudmund, deres første barn INGEBORg 08/04-1765, CLAUS NIELSEN,KLEPPE døde 31/3-1811-82 år. I 1ste ekteskap Claus Nielsen,Platzen gift 29/10-1758 m/Ingeborg Marqvardsdtr.døpt i Fana 23/11-1736, men jeg finner henne ikke død.Finner kun Ingebor Marqvardtr.gravl.i Bergen 1782 fra Harebacke. En av mine andre aner Ole Madsen,PLATSEN var fra Jølster. Far til Ingeborg Marqvardsdtr.var fra Jølster. Jeg tror ovennevnte er min Claus, men hvor kommer han fra? Mvh Lillian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alma Lorentsen

Hei Lillian.Denne Claus Nielsen har jeg brukt veldig mye tid på å finne ut av hvor han er født uten å være helt sikker på at det jeg har funnet ut er det absolutt riktige.Men, jeg tror i alle fall at det er riktig at faren hans er Niels Knudsen som bodde på Platsen i Askøy. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=askocomm&gardpostnr=1443&merk=1443#ovre>LenkeMitt resonnement for dette er: I folketellingen 1801 Lenke bor Claus Nielsen på Nedre Kleppe i Askøy. Hans eldste sønn, Niels Clausen (min tipp-tipp-oldefar) bodde på samme gården, og i hans hushold bor Rachel Nielsdatter, husbondens faster på 80 år. Denne Rachel må vel være den samme som er nevnt som datter under kommunikanter.Bonde Niels Knudsen på Platsen og kone Brite Olsdatter døper en sønn Knud i 1740 LenkeJeg har ikke klart å finne igjen dåpen til Rachel Nielsdatter, men det døpes en Claus Nielsen i Jølster i 1733 med far Niels Knudsen Aalhus, morens navn er ikke nevnt. Døpt 28. Januar 1733, Ålhus, Jølster. ”Døbt Niels Knudson Aalhuus sit barn kaldet Clauss” Lenke Lenke (helt nederst til venstre)Niels Knudsen, Pladsen døde i Askøy i 1787, 87 år gammel. LenkeDu sier du ikke finner første kona til Claus Nielsen, Ingeborg Marqvardsdatter gravlagt i Askøy. Jeg har heller ikke klart å finne denne, men Clas Nielsen Platzen er enkemann i 1760 ifølge ”Kommunikantar Askøy: 17. Mai 1760” LenkeNiels Claussen Kleppe som blir konfirmert 19 år gammel i 1778 og født rundt 1759 må vel være sønn av Ingeborg og Claus, selv om jeg ikke har klart å finne dåpsopplysninger om dette. Niels Clausen kaller også sin første sønn født i 1783 for Ingebrigt, sannsynligvis oppkalt etter moren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Nilsen

Hei Alma. Jeg tror du må ha rett. Jeg har igjen sett om jeg kunne finne mer om de. I mannskapsrullar Herdla skipreide 1749-1777: Niels Clausen, Nedre Kleppe, født 1760-Innrullert 1774, 14 år. Videre fant jeg 'Skanna kyrkjebøker Askøy' Kommunikanter i 1759 - CLAS PLATZEN OG HUSTRU. Får ikke til å lage lenke,men det står på side 42, hø.side oppe til venstre.Niels Clausen f.ca.1759/60 gift m/Karen Johannesdtr. sin sønn Claus Nielsen 1805-1859 er min tipptippoldefar.Du skriver at Claus Nielsen hadde 13 barn, jeg finner bare 9, det er NIELS 1759/60, Ingeborg 1765, Berthe 1768, Gudmund 1771, Johanne 1772/73 (finner henne ikke døpt),Nicoline 1778, Niels 1780, CLAUS 1782 og Niels 1787.Kan jeg få oppgitt navnene på de andre barna?Claus Nielsen (f.1733 etter dine notater som jeg og tror må være rett) gift med Marthe Gudmundsdtr. sin sønn Claus Clausen f.1782 gift m/Ingebor Andersdtr.Hop f.1771 sin datter Marthe Clausdtr. f.1808 er min tipptippoldemor.Far til Ingeborg Marqvardsdtr.født ca.1698 var fra Støvring i Jølster, død 1752 på Hjertås i Meland.Jeg vet at det finnes ættebok for Jøster, så jeg får låne den å se om jeg finner flere holdepunkter.Takk for oppl. God helg. Vennlig hilsen Lillian Nilsen,Askøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alma Lorentsen

Hei igjen Lillian.Takk for tilbakemelding.Som det ser ut som så er nok Ingeborg Marqvardsdatter død mellom 1759 og 1760. Foreldrene hennes bodde en stund på gården Sætre/Hop før de flytta til Hjartås. Faren Marqvard Andersen er fadder for Niels Knudsens sønn Knud. Moren hennes, Anne Gievlesdatter ser ut til å ha flyttet tilbake til Askøy etter at hun ble enke, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=askocomm&gardpostnr=3511&merk=3511#ovre>Lenke og hun døde der i 1786 LenkeJeg har ingen lokalkunnskaper om Askøy, men jeg lurer på om gården Platsen kunne ligge i nærheten av denne gården Sætre eller Hop? Når Marqvard Andersen er fadder for Niels Knudsens sønn Knud, er det da fordi de begge var fra Jølster eller var det fordi gårdene Platsen og Sætre lå i nærheten av hverandre? Dette er bare noe jeg lurer på.Jeg har nok rota litt med antall barn for Claus Nielsen, Kleppe, har blandet ham med Claus Nielsen, Gravdal. Beklager forvirrelsen. Det er bra man får rydda litt opp i notatene. Du har nok rett i at han hadde de 9 barna du nevnte, men etter å ha sjekket i scannede kirkebøker så har jeg funnet enda en datter, datteren Malene, født 1774, Nedre Kleppe, døpt 11.09.1774 i Askøy. Lenke Lenke (Midt på høyre side.) Men jeg har ikke funnet henne igjen verken konfirmert, gift eller død. Kanskje er hun død som barn. Ellers så må de ha forandret navnet på henne til Johanne (som jeg ikke kan finne døpt)????Du forteller at Niels Clausen og Karen Johannesdatter er dine tipp-tipp-tipp-oldeforeldre. Deres sønn Johannes Nielsen er min tippoldefar. Du skulle ikke tilfeldigvis ha klart å finne ut noe om Karen (Kari) Johannesdatters far Johannes Olsen. Det eneste jeg har funnet om ham er når han gifter seg 28. mai 1767 med Dorthe Olsdatter, Krogaas, det står da at han kom fra Alføjen. Lenke (nesten nederst på høyre side) Forlovere var Hans Hougland og Ole Michelsen Krogaas. Jeg har ikke klart å finne ham gravlagt i Askøy, men det er skiftet etter ham 10. sept. 1786 Lenke askøy&nr=3&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#ankerNår det gjelder Niels Knudsen som jeg tror kommer fra Jølster, så fant jeg at han i 1735 som gift mann ble dømt for leiermål med gift kvinne Magnille Jacobsdatter Sandal, de fikk en datter, Ingeborg, som ble døpt første pinsedag 1735, Aalhuus: Lenke Lenke Kanskje ikke rart om han flytter fra sognet?Det er en Niels Knudsen som er døpt 29. sept. 1705 i Jølster med foreldre Knud Andersen Slotten og Johanne Andersdatter. Lenke Lenke (ganske langt ned på høyre side). Kanskje det er den samme som bor på Platsen? Brite Olsdatter som Niels Knudsen var gift med er jeg ikke sikker på hvem var eller om det var moren til Claus. Det dør en Birthe Olsdatter på Kleppe i 1782, 80 år gammel, kanskje er det samme damen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Nilsen

Hei Alma.Først til Claus Nielsen, Platzen, nå er jeg mer sikker på at det er han som ble gift med Marthe Gudmundsdtr. i 1764.Kommunikanter 1764: Claus Platzen og søster Rachel Platzen.Stedet Platzen ligger på sørsiden av byfjorden ved innseiling til Bergen, Askøy Ligger på nordsiden. Frem til ca. 1916 låg Platzen, Laksevåg, Lyngbø, Nygaard, Loddefjord, Alvøen og flere andre bygder under Askøy. Frem til 1964? låg disse bygdene under Laksevåg. Fra 1964 hører de til Bergen kommune. Øya Askøy er egen kommune. Sætre og Hop ligger på østsiden i Askøy.Når det gjelder Johannes Olsen, Alvøen finner ikke jeg noe om han før han gifter seg.Jeg har for flere år siden fått kopi av skiftet etter han, men jeg forstår så lite skriften så jeg får ikke noe ut av det.I skiftet etter han er oppført formynder for sønnen Ole, Jacob Andersen, Foldesø. Han var gift med Dorthe Olsdtr. sin søster Anne d.e. (Follese er sydvest på Askøy).Formynder for sønnen Johannes, Mons Andersen, Arefiord (Arefiord ligger i Fjell kommune på Sotra).Formynder for datteren Oline var Anders Olsen, Helland. Stedsnavnet Helland er jo mange plasser.Formynder for datteren Karie var Jacob Sørensen, Foldesø. Han var gift med Dorthe sin søster Janniche.Jeg får lete videre. Ha det godt.Med venlig hilsen Lillian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.