Gå til innhold
Arkivverket

[#60498] Oljefeltet Bakken i Nord-Dakota


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Det var reportasje i VG for noen dager siden ang. dette oljefeltet med det norsk-klingende navnet Bakken-feltet. Var bare litt nysgjerrig på om det er norske utvandrere som har slått seg ned i dette området, og fra hvor i Norge de eventuelt stammer fra? Eller har navnet ingenting med Norge å gjøre?https://www.dmr.nd.gov/ndgs/bakken/bakken.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Steinar! Trivelig å sjå deg:) Vil du prøve om du får til lenke på ovenstående adresse? Men en kan jo bare lenke inn på direkten i adressefeltet denne ovenstående adressa. Skal bli spennende å sjå hva du finner ut om oljefeltet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I flg. VG-reportasjen er dette olje-feltet oppkalt etter nordmannen som eide landet her da det ble funnet olje på 50-tallet, så det er nok norsk navn likevel, og feltet ligger i Stanley, Nord-Dakota. Så det er nok èn eller annen Bakken som har slått seg ned her en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arild Bergset

Namnet til Bakken-feltet kjem av dei som eigde jorda der dei første oljebrønnane vart bora, brødrene Henry O. Bakken og Harry O. Bakken.Desse var sønene til Otto Larsen Bakken, f. 1861 i Trysil (http://tinyurl.com/494axh) og kona Marie Ingebrigtsen, f. 1868 i Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg var for en tid tilbake borti Bakken fra Valdres som emigrerte, og som er stamfar til tidligere visepresident Warren Chrisopher. Jeg ser at Svein Arild nevner Marie fra Valdres. Kan det være et slektsskap mellom Bakken i Trysil og Bakken i Valdres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Så da gikk det an å finne ut dette også, og jeg var bare litt nysgjerrig på hvor i landet denne Bakken-utvandreren kunne stamme fra, for det er jo et veldig vanlig navn i dalstrøkene våre, og at det stammet fra Trysil (og litt Valdres) var jo bare hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Hei Svein Arild! Som utfl. trysling ble jeg jo litt nysgjerrig på disse Bakkens': Hvor har du funnet at det gjelder eiendommen til disse Ottosønnene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arild Bergset

Eg kan kanskje gje eit referat frå leiteprosessen :) Ein del av kjeldene er frå betaltenestene til Ancestry.com, så det er desverre ikkje tilgjengeleg for alle.Det første eg gjorde var å søke på Google etter 'Bakken Formation' og 'named after'. Då fann eg fleire websider der det stod at Bakken-feltet var oppkalt etter eigaren av jorda der dei første oljesøka vart gjort: Henry O. Bakken.Sidan det var det einaste namnet eg kunne finne ved generelle søk så gjekk eg over til å søke på Ancestry.com. Eg tenkte at dette funnet av olje på Henry si jord truleg ville vere mykje omtala i avisene i Nord-Dakota. Så eg søkte i avisdatabasen til Ancestry.com.Og det viste seg å vere fruktbart. Spesielt avisa 'The Bismarck Tribune' hadde mykje omtale av oljeleitinga i Nord-Dakota tidleg på 1950-talet. I dei ulike artiklane fann eg mange andre norskklingande namn på oljebrønnar, Iverson, Halverson osv., så det er tydeleg at det var mange norskætta som var involvert i oljeeventyret der. I dei fleste artiklane om Bakken-brønnen var det berre Henry som var nemnt, men i 'The Bismarck Tribune' for 26. mai 1951, side 3, stod dette: 'Amerada (selskapet som dreiv leiteboringa) said the well will be known as the Bakken No. 1. It is on the land of Harry O. Bakken and Henry O. Bakken, Tioga, ....'. Så då rekna eg det som relativt sikkert at Harry og Henry var brør. Då gjekk eg over til å leite i folketeljingar o.l. på Ancestry.com.Eg fann familien deira relativt enkelt i teljingar for Tioga, men også i eit par ferdige slektstre. Det eine av desse trea (Ronnie/Olson/Skog/Chappell) viste seg å ha mykje opplysningar om begge foreldra til Harry og Henry. Der stod fødselsår, fødselsstad og foreldre for både Otto Larsen Bakken (1861, Trysil) og Mary Engebretsen Olson (1868, Valdres). Namn og årstal såg rette ut i forhold til det eg hadde funne i folketeljingane så eg rekna dette slektstreet som ei god rettesnor. For Mary stod hennar far oppført med Braaten som etternamn. Eg gjorde nokre søk i 1865-teljinga og kyrkjebøker på DA. Eg brukte Bakken i Trysil og Braaten i Valdres (Nord-Aurdal) gardssøk. Det var såpass fyldige personopplysningar i det før nemnde slektstreet at det var ikkje vanskeleg å finne rette familiane.Og det var historia om det søket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Tusen hjertelig takk til Svein Arild og Reidar!! :-)) dette var morro!! Otto Larsen Bakken var fra Bakken vestre i Tørberget, Trysil, og emigrerte sammen med foreldre og 6 søsken i løpet av 1880-tallet. Jeg har også funnet en del av de igjen i div. folketellinger på Ancestry. com. Otto's søster, Ingeborg, ble gift i Trysil og fikk ni barn der. Nå må jeg lese litt om Bakken's i avisene 'over there'!vh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.