Gå til innhold
Arkivverket

[#60502] Ingeleiv og Rasmus - søsken - fødsler ikke registrert?


Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg har lett og lett i kirkebok for Haram - Haram 1698 .... De skal være født ca. 1716 og 1717, men jeg er ikke i stand til å finne dem. Har prøvd på Haram - Roald, men det har ikke ført fram.De er begge barn til Rasmus Rasmussen Myklebust og Mari/Marie Ellingsdatter. De var 'copulerede' i 1716. Det har jeg funnet.Jeg klarer heller ikke å finne at faren, Rasmus Rasmussen Myklebust, døde i 1723. Da skulle det vel stå i kirkeboka! Dette er mer enn ei gåte.Jeg trenger litt hjelp her!Jeg har ikke lært meg å legge inn lenker, så dere må være av det tolmodige slaget!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Hei, Dagrun!Kan nok ikkje hjelpe deg med spørsmålet, men slik lagar du lenkjer:Når du ser på ei skanna kyrkjebok, er det eit felt oppe som heiter bildeinformasjon. Vanlegvis står det på 'Ingen'. Men der skal du velje f.eks. 'Øverst'. Då får du fram ein del info.Marker heile linja 'Permanent sidelenke: ...' ved å setje skrivemarkøren på éin ende, venstreklikke på musa, dra markøren til den andre enden av linja og sleppe. Kopier den markert linja anten ved å trykkje Ctrl og C samtidig på tastaturet, eller ved å gå inn på menyen Rediger og velje Kopier.Gå no til debattinnlegget og lim inn det kopierte, anten ved å trykkje Ctrl og V samtidig på tastaturet, eller ved å gå inn på menyen Rediger og velje Lim inn.No er lenkja på plass. Det krev mange ord å forklare det, men det er gjort på ti sekund!I andre samanhengar, som i dei ulike registera, kan du kopiere adresselinja i sjølve nettlesaren, dvs. den lange linja som byrjar med http:// , til venstre for Heim-huset.Men dette fungerer ikkje i kyrkjebøkene, for det vert ikkje ei PERMANENT lenkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn
http:// til høgre for Heim-huset. Like bra at eg ikkje køyrer bil.Når du markerer, venstreklikkar du og HELD musa INNE medan du dreg markøren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei og takk for info, Vil prøve det du sier. Men problemet var og er fortsatt at jeg ikke kan finne disse to i kirkeboka for Haram - Haram I 1716 - 1717 - 1718, og heller ikke for Haram - Roald.Hvor kan dåp for dem da være ført? Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg regner med at du er på leiting etter etterkommere av Store Rasmus på Myklebust. Myklebust ligger på Harøya og hører nå til Sandøy Kommune. Grensa mellom Haram og Aukra prestegjeld gikk rett over Harøya. Myklebust i vest hørte til Haram, men det kan nok hende at de noen ganger døpte barn i Aukra som den andre del av øya hørte til. Kirkebøker fra Aukra fra denne tida er ikke bevart.Rasmus Rasmusen Myklebust f 1656 har jeg i mine kilder død 1694. Han hadde en søster Ingelev f 1645. d 1745 gift til Os i Vatne sogn(da Borgund prestegjeld. men det er vel en tidligere generasjon.Om så dette var til noen hjelp.Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det ble visst en feil her, Ingelev Rasmusdtr fra Myklebust ble ikke hundre år, men 51 1 1/2 i følge denne, høyre side 1705:Lenke vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Takker for svaret. Det var mange som hette Rasmus og mange ved navn Ingeiv / Ingelef. Ingeleiv Os/Ous på Vatne var gift med Helge Ous. Hun døde i 1705.De to jeg leter etter var barnebarn av Ingeleivs søster Ragnhild. De skal være født 1716 og 1717. Kanskje de kan ha vært døpt i Aukra, men der fins det ikke kirkebok fra denne tida.Denne nøtta var ikke så lett å knekke! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.