Gå til innhold
Arkivverket

[#60503] Folkevandringar? Tilflytting frå Sør-Europa?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Finnes det kjelder der eg kan få info om det har vore tilflytting fra Sør-Europa til bygdene på Vestlandet? Dette gjelder særlig før 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Vet ikke om gentesting hjelper så mye her - ifølge Pål Møller skal det jo genetisk sett ikke være tilflytting til Norge. Men prøv trebindsverket om innvandringshistorien. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Nå spør jeg sikkert kjempedumt - men hvem er denne Pål Møller som hevder dette?Trodde egentlig det var en kjensgjerning med massevis av innvandring før 1900??Men kanskje var det ment som en spøk (hehe)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men Sør-Europa menes vel Spania, Portugal, Italia og Balkan, muligens også Sør-Frankrike. Man finner ikke mye innvandring derfra til Vestlandet før 1900. Man finner nesten ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vi vet med ganske så stor sikkerhet at det var flere forlis utefor Vestlandskysten av utenlandske seglskuter, men ble noen av mannskapet værende igjen her over tid? Vel, det skulle kanskje ikke så mye tid til heller? Lenke Aarland&nr=145&antinnlegg=14&startnr=&antall=&spraak=#anker Hvilke muligheter er det til å finne ut om noen av mannskapene hadde etterkommere igjen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Pål Møller er en av Norges fremste genetikere. Ingen spørsmål er kjempedumme, men et lite søk på nettet ville i hvert fall fortalt hvem han er og hvilken faglig bakgrunn han har for å uttale seg.En annen sak er selvfølgelig at uttalelsen var satt på spissen - en spissformulering avlevert i foredrag for Norsk Slektshistorisk Forening. Alle vet at det har vært innvandring til Norge, og at mange av disse innvandrerne også har etterslekt. Møllers poeng er at genetisk sett er den norske befolkningen kanskje den mest homogene i hele Europa. Det kan snaut nok måles flytting over regiongrensene i Norge i det genetiske materialet.På en slik bakgrunn blir det nesten latterlig å snakke om sydeuropeiske trekk i enkelte familier som resultat av innvandring i fjærn fortid. Visst fins det dominante gener, men når genetikerne ikke finner dem, er jeg ikke så sikker på at de kan ses med det blotte øyet heller.Men, men - sikkert et tema å diskutere friskt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

I fare for å vri denne diskusjonen litt for mye over på genforskning, så våger jeg meg likevell å stille ett spørsmål om vår brunøyde og svarthårete del av den vestnorske befolkningen. Det er da ganske så markant det da. Ikke særlig 'nordisk' ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har da kølsvart hår, dog med en god del grått etterhvert, og mørkebrune øyne. Det har vi hatt i mange generasjoner bakover både på min farfars og min morfars side. Så vidt jeg vet har vi aner fra Vestlandet, Telemark, Valdres, samt fra Danmark og kanskje fra Færøeyene, men det siste kan jo ikke bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvor mange vestlendinger per år 1900 hadde brune øyne og kølsvart hår ? Fem ? Tolv ? Når fant den eventuell innvandringen sted som gav dette resultatet (*om* brune øyne og kølsvart hår innebar innvandring, jeg vet egentlig ikke selv) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Jeg er mørk og brunøyd, noe jeg har etter min farmor som da er halvt øst Tysk(Dresden) men min morfar hadde også mørkebrune øyne og kølsvart hår, hans aner er sunnmøringer tilbake til tidlig 1700 tallet. Bortsett fra hans oldemor som var så langt sydfra som Bergen. (Aadesen) Har fundert på hvor de mørke øynene og det svarte håret kommer fra. Det er mange i morfars etterslekt som har det og forfedre. Brune øyne er dominerende genetisk så vitt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Dette er dessverre ikke til hjelp for trådstarter, men bare en liten kommentar til innlegg 2 & 7 av Lars Løberg.Beklager at jeg ikke søkte på nettet etter Pål Møller, men nå har jeg gjort det. Vet ikke hva han kan ha sagt i et foredrag for Norsk Slekstshistorisk Forening, men skal uansett ikke bestride at den norske befolkningen genetisk sett er svært homogen. For meg ser det ut som om han har basert seg på forekomsten av enkelte kreftformer i befolkningen og har trukket sine slutninger om innvandring av dette.Synes slett ikke dette er noe som utelukker at det har forekommet innvandring. Når det gjelder bygdene på Vestlandet som trådstarter nevner har jeg ingen mening om det, men Lars Løberg tar hele Norge med i innlegg 2. Vi vet jo sikkert at det var stor innvandring fra bl.a. Tyskland i forbindelse med gruvedrift. Også fra Italia tror jeg i forbindelse med bygging av større kirkebygg (stenhuggere fx). Kom vel også endel handelsmenn (utenom Hansa).Dette var nok ikke en så betydelig innvandring at det ville gi utslag i det genetiske materialet for befolkningen generelt, men det kan vel allikevel ha hatt stor innflytelse i de enkelte familier.Bare min tro & mening dette, så alle er velkomne til 'slaktefest'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Nei. her skal det ikke slaktes. Her skal fyres oppunder så alle kjenner at blodet bruser. ;-)Hvorfor ikke dra tilbake til teoriene om langskaller og rundskaller fra tidlig 1800-tallet. Bare la det ikke gå rase-hygiene i det. Det kan lett oppfattes som politisk ukorrekt og ideologier bygget på slik håper jeg vi gjorde oss ferdige med for en 60 års tid siden.I populismen sanne navn vil jeg lansere en teori om at grunnen til at det finnes så mange blonde i Horten, har med innvandring fra Båhuslen å gjøre ved oppbyggingen av marinebasen der (var det ikke da Horten gikk fra å være et fergested til å bli en by såann cirka 1857-59 en gang??).På denne blonde bakgrunnen er det nemlig lettere å kontrastrere alle de vakkert mørke vestlendingene. Skjønt alle er jo ikke like mørke. Noen er mer kommunegrå med blåøyne som bare folk fra de britiske øyer kan ha.Men hvor på vestlandet er man mest mørk? Og hvor har man fleste historier om skibbrudne spanjoler og portugisere? Jeg savner forresten historier om skibbrudne nederledere og tyskere. Nei, de fantes vel bare på Bryggen i Bergen eller der omkring.Skal samtidig se at f.eks. Bergensere er så homogene at de ikke er mulige å blande med noen som helst. Altså må de tas ublandet. Å det i seg selv kan være en ublandet fornøyelse.Hmm, kanskje jeg har blandet meg litt for mye i denne debatten? Velvel.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Ja så ble jeg fristet til å legge inn et innlegg her også. :-)Arnfrid (9,10) hva så? Skulle ” kølsvart hår, dog med en god del grått etterhvert, og mørkebrune øyne” tilsi innvandring eller at du ikke er i tenårene lengre?Vibeke (12) ” Jeg er mørk og brunøyd, noe jeg har etter min farmor som da er halvt øst Tysk(Dresden) men min morfar hadde også mørkebrune øyne og kølsvart hår, hans aner er sunnmøringer tilbake til tidlig 1700 tallet.” tilsier dette at Møringer eller Tyskerer er utelukkende mørkhåret med brune øyne, og dermed innvandrere? Hva da med de blonde tyskerne var de innvandrere de også?Jeg må da kunne sies å være ett eller annet jeg også, jeg er verken lys eller mørk (frisøren min sa for ca 20 år siden, godt og vel, at jeg var ”varm blond” (det var før gråe hår)), jeg har verken blå eller brune øyne (da jeg var på sesjonen, for en mannsalder siden, satt korpen å så meg dypt inn i øynene og spurte: ”hvilken farge har du egentlig på øynene dine?” (jeg fikk velge farge!!!)), jeg var en av de som trakk gjennomsnittet på rekruttene opp (gjennomsnittshøgda på soldater var da ca 178 cm, etter husken), men jeg er nest minst i en ”brødreflokk” på 4, altså definerer jeg meg ikke på noen måte som høg.På min mors side må jeg tilbake til 1700 tallet, før jeg finner snev av innvandring østfra. På min farsside treffer jeg innvandring østfra tidlig på 1800 tallet.jeg har blodtype B, og den kommer østfra, og må altså komme inn i Heggelund/Ebeltoft greina en eller annen plass (begge disse har sitt opphav i Danmark i mannslinjer (blodtypelinjer)).Jeg skulle mer enn gjerne sett en enkel forklaring på min hår-farge, øyenfarge, høyde og blodtype (men jeg er fullt ut inneforstått med at dette er konsekvensen av den genetiske blandingen jeg har). Jeg kunne nå si at det var sammenheng mellom høyde og blå og brune øyne, men min morbror på 188 cm og brune øyne er og blir høyere enn meg, min salige farbror på 188 cm med blåe øyne likeså. Mine to brødre som er høyere enn meg har blå og bune øyne, så da må vel statistikken tilsi at den som verken har blåe eller brune øyne ikke blir høyest i søskenflokken. Men hvor mye logikk er det i dette? Og hvor i all verden kommer innvandring inn i dette da?(Legg innlegget på plass før jeg angrer)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Tradisjon om innslag av søreuropeere forårsaket av skipsforlis møter vi flere steder. Uvanlige navn, mørke gentrekk og siesta underbygger gjerne slike tradisjoner. Gryllefjord på Senja nevnes gjerne som et eksempel.Sjøl tenker jeg vel helst på hugenottene som et eksempel på innvandring. Etter at Nantesforliket av 1598 ble opphevet i 1685, forlot omtrent en kvart million franskmenn heimlandet. Jeg har aldri sett omtalt omfanget, men det kom vel noen til Norge også. Hugenottene var gjerne håndverkere og handelsmenn. Sjøl skal jeg etter tradisjonen stamme fra hugenotter som kom til Rennebu i Sør-Trøndelag.Kanskje kom det spesiellt mange til Sunnmøre som kan forklare sunnmøringens særpreg! -Var det ikke Agnar Mykle som i Rubicon omtaler de to stammene på Sunnmøre? -Utstammen var rødhåret og spilte trekkspill. -Mens Innstammen var mørk og spilte husorgel og hadde veldig pene døtre som de gjemte bort. -Hugenotter?Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan så være at der var noespredt innvandring fra Sør-Europa. Holdt på å si, det ville jo være merkelig om det ikke var det.Her er en Bergenslekt som visstnok skal ha en gren til Hugenottene via Skottland http://www.faye.cc/fayeinorge.html 'Ifølge gamle slektstradisjoner skal imidlertid den norsk-danske slektens stamfar ha vært av fransk slekt, som utvandret under Hugenottforfølgelsene til Skottland. Man kjenner til at det fra Skottland kom noen kjente slekter i det 17de århundre til Bergen i Norge.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Til og med Heimskringla beskriver at vikinger tok med seg koner fra Gardariket(Russland) mm. Ser man på foreløpige resultater av National Geographic's Genealogy Project har ca 60% av den mannlige befolkningen i Norge sin farslinje fra østen (svartehavsområdet og omegn). Som en kuriositet kan nevnes at nevnte resultater faktisk er i tråd med det den noe 'omstridte' boken til Thor Heyerdahl, Jakten på Odin hevder. Se forøvrig på Haplogrupper R1a(viking) og R1b ([url="http://www.davidkfaux.org/shetlandhaplogroupR1a.html>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.