Gå til innhold
Arkivverket

[#60510] HO; Oppslag 'Kvam ættarbok' eller 'Kvam i fortid og nutid' KLYVE


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg er interessert i opplysninger om Hogne Hansen Klyve. Spesielt om han hadde barn som flyttet til Sunnhordland. Det er snakk om første halvdel av 1700-tallet.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, takk, Jan, no kan me pusta lette ut. Men du då, Jan, skulle ikkje du eigentleg fara på ferie i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Ser innlegget eg skreiv før i dag ikkje er komen inn. Prøver på nytt.Dette er frå ættarbok frå Kvam.Hogne Hansson Klyve 1684-1721, g. 1712 m. Ingrid Toresdtr. Fykse 1687-1772.Born:I Ingegerd 1713-1771 (gift til Skår, Øystese)II Tore 1713-1749 (Han var soldat i 1746 og sto i Henrik d`Wahls kompani)III Synneva 1717-d. etter 1772IV Synneva d.y. 1719-d. etter 1772 (Ho var g.m. Per Eide på 'Klosterøen'. (Halsenøy)---------Synneva d.e. var g. 1738 m. Helge Asgautson Rykkje 1713-? Om dette paret står det: Dei budde på Klyve berre ei stutt tid, flytte så søretter og busette seg på garden Sætre, Halsenøy, etter først å ha butt på Håbrekke nokre år som paktarfolk. Dei hadde truleg fleire born, men ingen vart født i Kvam.Under dette har eg notert:Born: a, Ingeborg (Ingebjørg) f.1740. b, Håkon (Hogne) f.1743. Reknar med dette er opplysningar eg har frå bygdebok for Kv.herad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Elin, det var fint å få oppklart at det var Synneva d.y. som vart gift med Per Eide på Halsnøy. Eg meiner at han er av Anders-ætta. Truleg son av Fredrik Andersen, son til Anders Helvik. Dette skal eg undersøka litt nærare.So har eg ein Wier Hugnesen, gift i Ølen i 1742, med Brite Koldsdatter. Eg finn berre ein Hogne / Hugne i 1701, så eg tenkte at kanskje Wier og kom frå Klyve. Det gjorde han altså ikkje. No har ikkje alltid bygdebøkene alle opplysningar, så det kan då endå vere slik at Wier var son til Hugne på Klyve. Får sjå om der er nokre skifter som kan avklara dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det må ha vore eit skifte i 1772, sida det står at døtrene døydde etter 1772. Så då er det vel ikkje noko meir å finna ut her.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

sjekket 1701-manntallet opp mot navn i bygdebøkene, og da ser jeg jo at det også kan være Haagen. Så da får jeg lete litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Ang. inlegg 5: Dette var nyttige opplysninger. Helge Asgautsen og Synneve Hugnesdtr. bygslet et bruk på Sætre fra 1746.Der bodde de fortsatt i 1777. De flyttet trolig bort da jeg ikke finner at de er gravlagt i Fjelberg.Jeg har registrert følgende barn: a) Ingeborg, f.ca. 1740, gift i 1767 med Knut Larssen Arnevik, bosatt Øvre Tofte, b) Håkon f.ca. 1843, c) Ingrid f.ca. 1749, konfirmert 1763, d) Synneve, f. 1751, gift 1777 med Ola Johannessen Valen, e) Helge, f. 1754, konfirmert 1781, det var kanskje han som ble gift i Kvinnherad i 1787 med enka Malene Matsdtr. Opsanger? f)Jonas, f. 1758, gift i 1781 med Kari Andersdtr. Tofte, bosatt Sætre.Jeg har et par spørsmål: Hvor ligger Håbrekke? Har du navnet på foreldrene til Helge Asgautsen?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Håbrekke ligg i Strandebarm. Foreldra til Helge heitte Asgaut Torsteinson Rykkje 1665-1718 g.1697 m. Ingebjørg Sjursdtr. Teigland 1670-1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

(9)Helge Asgautsson og Synnøve Hognesdotter kan ha flyttet, slekten fortsatte på Sætre framover.Først Erik Helgesson Sætre (1815-1907)som var min oldefar og oldebarn til Helge A. flyttet til Eidsvik, som jeg har notert var plass under Sætre.ELlers var det mange barn i denne slekta, så hvor alle har havnet vet jeg foreløpig lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Ang. innlegg nr. 9): Jeg mener å ha funnet begravelsen til Helge Asgautsen og Synneve Hugnesdtr. i kirkeboka. Det må være han som er den Helge Sætre som er ført blant de gravlagte i 1781. Han ble gravlagt 3/12 1780 og ble oppgitt til å være 76 år gammel. Alderen er kraftig overdrevet, men det var ikke uvanlig i Fjelberg. Det er ingen andre 'Helge' som passer av de jeg har registrert på Sætre.Synneve Hugnesdtr. Sætre er gravlagt 30/6 1794. Hun ble oppgitt til å være 82 år gammel.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.