Gå til innhold
Arkivverket

[#60513] Trenger hjelp igjen!


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

På Anna nr. 134 står det et kryss med parantes, og i rubrikken for anm. et kors og 1847. Noen som vet hva disse tegnene betyr? Mvh HildePermanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leser og 1847, men det er jo klart at her har presten skrevet feil. Enten er det 1867 eller 1877, du kan jo sjekke i kirkebok over døde hvor det nå enn må være at denne trillingen er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Fant henne i minestr.S. Land fødte døpte 1860-77.Må nok lete mer ja.Leter etter Anna Hansdatter F 1862 i Søndre Land med far Hans Hansen.Min Anna lever opp, så da er nok det ei anna enn denne trillingen. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Min Anna blir gift med Jens Rossing, får dem opp fint på folketellinga 1900 søndre land.Tror kanskje du Anne har funnet rett familie(6) men har litt problemer med å bekrefte dem.Noen som vil hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De bodde i Hov sogn i Søndre Land i FT1900.I ministerialboka for Søndre Land prestegjeld/Hov sogn (1878-1894) er det registrert et ekteskap mellom ungkar Jens Martinsen og pike Anne Hansdatter 9. september 1886 (Lenke ).Anne står her født 1864, hun har Lomsdalen-eie som fødested og husmann Hans Slaatsveen som far. - Dette matcher trillingfødselen i 1862 (innlegg 1) og FT1865 (innlegg 6), så jeg vil tro at du har funnet rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De bodde i Hov sogn i Søndre Land i FT1900.I ministerialboka for Søndre Land prestegjeld/Hov sogn (1878-1894) er det registrert et ekteskap mellom ungkar Jens Martinsen og pike Anne Hansdatter 9. september 1886 (Lenke ).Anne står her født 1864, hun har Lomsdalen-eie som fødested og husmann Hans Slaatsveen som far. - Dette matcher trillingfødselen i 1862 (innlegg 1) og FT1865 (innlegg 6), så jeg vil tro at du har funnet rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

To av trillingene, Anne/Anna og Helene, ble konfirmert 1877: LenkeI forrige innlegg mente jeg å si at at ettersom fødestedet og farens navn oppgitt ved vielsen matcher dåpen i 1862 i kombinasjon med FT1865, så ser alt ut til å stemme selv om fødselsåret ikke er likt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg hengjer meg på igjen, for dette var jo ganske interessant!I 1862 er det tre trillingar: Anne, Helene og Mari. Ved dåpsinnføringa står det ein merknad ved Anne som eg forsøksvis tolkar slik at ho døydde i 1877.Men i 1877 vert to av dei konfirmerte: Anne og Helene.Eg har leitt gjennom konfirmasjonane i begge sokna i Søndre Land for 1877-79, og den tredje, Mari, er ikkje å finne.Anne ser ut til å ha vorte gift med Jens Rossing i 1886, og ho lever i 1900.I 1900 finst det og éi Mari Hansdotter i Søndre Land: Lenke Fødselsåret stemmer ikkje heilt, men det er jo normalt i denne teljinga. Men det kan sjølvsagt òg vere ei anna Mari enn trillingen frå 1862.Derimot finst det inga Helene Hansdotter i Søndre Land i 1900. Dette treng ikkje å tyde at trillingen var død; ho kunne ha eit anna namn eller ha flytta ut av kommunen.Men sett at det var Helene som døydde i 1877? Presten skreiv feil i den gamle dåpsprotokollen. Den same presten skreiv òg feil i konfirmasjonprotokollen??Men så var det det at det ikkje er éi einaste aktuell Hansdotter som er registrert død i Søndre Land i 1877, så vidt eg kan sjå.Nokså underleg, dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

den lenka har jeg og alt tyder på at det er rett familie. problemet er at Anne ser ut til å dø i 1867 1877(1og 2).Min Anne lever opp og gifter seg med Jens(9)Jeg har før fulgt Jens bakover til 1650, så han er grei. Anne derimot ble det verre med.All den gode hjelp jeg har fått idag samsvarer med alt det ubekreftede jeg hadde. Nå har jeg lett etter dødsfallet til Anne, uten hell, lurer på om det er feilskrevet i kirkeboka, at det er Mari som dør, siden Anne står konfirmant med Helene(11)? Men finner ikke dødsfall på Mari heller!? Værsego bli gæærn sier vi her på Toten! Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Bingo!Her er løysinga:Mari er ført som død i 1867: Permanent sidelenke: Lenke-- nr. 39, Marie Hansdtr., 4 1/2 år, busett LomedalsE. el. liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Altså:Mari døydde i 1867. Men i dåpsprotokollen bomma presten og skreiv at Anne var død -- i 1877!Anne og Helene vart konfirmerte i 1877.Den Mari Hansdotter eg viser til i FT1900 er sikkert ei heilt anna ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Tusen takk,Torodd! Så bra!Nå gikk det ihop! Enig med du at Mari(15) er en annen familie,men resten er mine. Dere er så flinke alle sammen,takk for all hjelp idag!Nå skal jeg sove godt og plukke isammen dette i morra! Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hilde Rossing

Hei Linda, Så artig!Jens og Anna er mine oldeforeldre,deres sønn Martin f.1897 er min farfar.Min mailadresse er hrossing@online.noMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.