Gå til innhold
Arkivverket

[#60515] Siri og Barbro Knudsdøttre


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

I innlegg 29945 der jeg spør om Halvor Engebretsen og Siri Knudsdatters opphav, nevnes det ei mulig søster av Siri som står fadder til Siris barn i 1797 og var da bosatt på Skinnes eie.Jeg har undersøkt Familysearch, som jeg vet er full av feil. Der finner jeg både ei Sigrid Knutsdatter, født ca. 1758 og ei Barbru Knutsdatter, født ca. 1760-62, i tillegg til ei Mari Knutsdatter, født ca. 1764, som alle skal være født i Krødsherad/Sigdal som døttre avKnut Olsen og Kjersti Gunnarsdatter. Hvem er dette?? Jeg kan ikke finne dem. Og kan dette ha noe for seg.Det er foreslått ar Kjersti er døpt 27. desember 1725 som datter av Gunnar Andersen Bjørkerud/Nedre Bjøre/Østre Grimeli og kona Barbru Andersdatter.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Her er i allefall dåpen til Kirsti, datter av Gunder Nere Biøre. Permanent sidelenke: Lenke, men om dette er den samme som var gift med Knut Olsen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da fant jeg det selv faktisk.Sigrid, Barbru og Mari skal være døttre av Knut Olsen Fosslia og Gjertrud Gunnarsdatter Grimelibråtan under Bjøre.Besteforeldre var: Ola Aslaksen Fosslia og Ragnhild Eivindsdatter Besserud i Eggedal. Gunnar Andersen Grimeli/Bjørkerud og Barbru AndersdatterMen da kan ikke Siri Knutsdatter være datter her, for Knut Olsen Fosslia døde i 1748, minst 10 år før Siri ble født. Feil og veldig skivebom.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Ja dette med Krødsherad på 1700 tallet er ingen enkel oppgave. Når kommunen også har trykket opp de gamle bygdebøkene , full av feil, får man finne ut selv.Siri og Barbro var døtre til Knud Olsen og Christi Gunnarsdatter. Det var også 3 andre kjente barn Knud og Christi giftet seg i 1752: 1. Anders født ca. 1752 helst gift med Margit Eriksdatter, i Bjertneseiet, 2. Ola født 1755 gm 1785 Mari Ibsdatter , i Nerli i Bjøre, 3. Siri gm Halvor Engebretsen, 4. Barbro f 1760 gm Anders Olsen i Skinneseiet,. 5. Mari født 1768- Død 1795. Hun bodde på Haslerudeiet ved sin død. Hun var meget benyttet fadder til barna til Siri og Barbro. Knud døde 1773 , da det var skifte etter han. Når Christi døde vet jeg ikke , men i følge Krødsheradboka nr 1 på side 297 overførte hun i 1782 skjøte på Grimeli østre til den eldste sønnen Anders.Skifte kan leses: Eiker , Modum og Sigdal sorenskriveri , Skifteprotokoll nr. 15 A (1771 - 1774) folio 148 a-b. Skifte på garden nordre Bjøre.Knud Olsen var et uægte barn til Ole Olsen , Dynge på Lesterberg. Dette er bekreftet etter skifte fra Ole Olsen. Knud's mor døde nok tidlig , for Knud vokste opp hos Ole. Minimum 15 år. Dette er også bekreftet . Også brødrene til Ole Olsen aksepterte det. Se Krødsheradboka 1 side 328. Her står det at han skulle ha vært gift med Mari Jonsdatter. Hvor Mørch har fått det fra vet jeg ikke. Men kanskje han var det en liten periode . Mulig det. Men det er jo ikke den første feilen jeg har sett i boken, om det er det.Skifteprotokoll for Eiker, Modum og Sigdal 13A, folie 8a - 10a.Lykke til videre!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nei og nei så flott. Da har endelig Siri fått foreldre. Dette var gøy. Tusen takk Tormod. Du er jo rett og slett en utømmelig kilde. Ja, du har rett i at 1700-tallet i Krødsherrad byr på problemer. Jeg har vært så frekk at jeg har lagt ut en person til jeg. Denne damen gir meg like mye hodebry.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.