Gå til innhold
Arkivverket

[#60517] Hjelp til oppslag i dansk kyrkjebok - Bjergager, Århus amt 1840?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Eg har ei tid hatt vanskar med å nytta dei danske ''online''-kyrkjebøkene og lurer på om einkvan kan hjelpa meg med eit oppslag?Jørgen Bertelsen og Cecilie Seiersdatter skal vera vigde i Bjergager, Århus amt 10.4.1840.Eg er interessert i fødestadene til Jørgen og Cecilie?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fødested er dessverre ikke oppgitt ved vielsen, som er å finne i kirkeboka for Bjerager sogn, Hads herred, Aarhus amt.Dato 10. april 1840: Ungkarl S(...)smand Jørgen Berthelsen 29 Aar gammel, flyttet til Randlev, og Pige Cecillie Seierdatter 23 Aar gammel, tjener i Røithe(?).Vielsen foregikk i Randlev kirke (også i Hads herred), og forloverne var Erich Rasmussen og Rasmus Krogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Men se her, Lars - ft. 1860 oppgir fødested for begge:Samtlige personer i husstandenAarhus, Hads, Randlev, Bredkjær, et Huus, 62, FT-1860, b8285Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Jørgen Bertelsen 50 Gift Hmd., Huusf., Snedker AlrøeCecilia Seiersdatter 43 Gift hans Kone OndrupBertel Jørgensen 17 Ugift [deres søn], Snedkerlærling i SognetAne Jørgensen 15 Ugift [deres datter] [i Sognet]Seier Jørgensen 13 Ugift [deres søn] [i Sognet]Frederik Jørgensen 11 Ugift [deres søn] [i Sognet]Fritz Paaske Jørgensen 6 Ugift [deres søn] [i Sognet]Mathias Jørgensen 5 Ugift [deres søn] [i Sognet]Marie Sofie Fred. Jørgens. 1 Ugift [deres datter] [i Sognet]----------Jørgen er altså født i 'Alrøe' og Cecilie i 'Ondrup'.Kilde: Dansk Demografisk Database (Statens Arkiver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg mener at jeg nå også har funnet Jørgen Berthelsens dåp i kirkeboka for Alrø sogn, Hads herred, Aarhus amt (døpte 1698-1814, Arkivalieronline, oppslag 64).Jørgen Berthelsen ble døpt 9. november 1811 som sønn av tømmermann Berthel Jensen og Karen Jørgensdtr. (du finner også dåpen i FS).Cecilie Seiersdatters dåp har jeg ikke funnet, men hun ble altså født i Ondrup, som også ligger i Aarhus amt (i nærheten av Randlev).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen
Gjest Berit Frank Pagh

Ved vielsen var Jørgen Bertelsen snedkersvend og Cecilie Seiersdatter tjente i Rørth.vh, Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nettopp!Og kirkeboka for Bjerager sogn (Hads herred, Aarhus amt), AO oppslag 50, forteller at Cecilia Sejersdatter ble født 22. august 1823 (og altså døpt 12. oktober). Foreldre: Gaardmand Sejer Sørensen i Bjergager og Hustrue Johanne Rasmusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Berit!Nei, der er det et avvik. Men det litt spesielle navnet - og geografien - gjør at jeg likevel tror det må være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Man burde nok ikke poste innlegg så sent!Jeg tviler nemlig nå likevel på om den Cecila Sejerdatter som er f. 1823 kan være rett dame. Jørgen Berthelsens hustru har jo fått fastsatt sin alder i to uavhengige kilder (23 år i 1840 og 43 år i 1860). At disse samsvarer, peker nok mot at fødselsåret 1817 er mer sannsynlig enn 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Cecilie blev født 2 januar 1817 og døbt i Odder.Odder, Hads, Aarhus 1814-1822 - opslag 77Forældrene var Sejer Friderichsen og Ane Pedersdatter fra Ondrup.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Oddbjørn, Gine og Berit for mange spennande og interessante innlegg. Det var verkeleg kjekt å sjå kva Danmarks-ekspertise som ligg ute i Brukarforum. Eg har fått svar på alle spørsmåli mine om denne huslyden. Det var sonen Seier Jørgensen som utvandra til Amerika i 1890 og der som enkjemann gifte seg med ei jente frå Sogn!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Berit for korreksjonen av namnet. No er det på plass!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.