Gå til innhold
Arkivverket

[#60519] Vier Hugnesen Tveit (Fjellberg) og Vier Hognesen Frette (Etne), samme mann?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Vier Hugnesen ble gm Brita Koldsdtr (Kolbeinsdtr) Tveit i Ølen i 1742 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FJBV1739&gardpostnr=48&merk=48#ovre>LenkeHer er de i 1777 på Tveit i Ølen LenkeJeg har leitet etter Viers far, men han har vært vanskelig å finne. Han kan hete Hugne, Hogne, Haagen eller Haakon. Så finner jeg Vier Hognesen som bruker på Frette i Etne fra 1772-1785. (Kilde Etne soga V s 171 og Etne Soga II)1785-1787 er det også skifte etter Vier Hognesen Tveit, Fjellberg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Vier Hugnesson Lussnes f. c.1711 - d.1786 han var bror til Torkjel Hugnesson Heggjo i Ølen, Berta Hugnesdtr. Kåtabø i Ølen og Kari Hugnesdtr. Tveit I bygdeboka står det at det har vært vanskelig å finne opphavet til disse Hugnebarna, men sterke indisier pekor mot Lussnes i Etne der kirkeboka begynner først i 1715. Kilde Ølen IA Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Johan Arthur,På Lussnes finner vi Hogne Rasmussen f kr 1675 på Mehus i Finnås, d 1730 på Lussnes. Han er fødte gang nevnt i 1711. Kildene kjenner jeg ikke. Hans barn som er nevnt Kari f 1717, Mikkjel f 1721, Madela f 1725 og Rasmus f 1727. Her er det plass til flere barn. Det står ingen ting om hvor barna ble av, men de bor tydeligvis ikke i Etne. Kan denne kari være den samme som du nevner i (2)?Før dette er det en bruker Erik Halldorsen gm Gunilla Mikkjelsdtr. De har bl a en sønn Hogne, utfl til Skånevik. Det står ikke fødselår på han, men de andre barna er født fra 1698 til 1703.Skal sjekke Etne-soga II også.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Fant ingen Hugne Rasmusson på Mehus, Bremnes. Nå får jeg ikke anledning til å lete mer heller for jeg står klar til å reise til Kreta. Lykke til med letinga. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal se litt. Mener der er en Rasmus på Mehus. Fant Hogne i 'I Kongens Tjeneste' Kompani Green. Utskrevet 1709. I Fredrikstad 1712. Han står med gardsnavnet Lauareid, nabogården til Lussnes.God tur til Kreta.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg såg på kartet som kjem fram i telefonkatalogen, men fekk ikkje namna med på lenke.Innvær er midt mellom Svortland/Bremnes og Rubbestadneset (4 km frå Svortland).Det ser ut til at avstanden Innvær - Mehus kan vera ei mil, utan at eg kan sei det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Der var ein Hugne Eiriksson (ca. 1703 - 1767) på Furdal i Åkra, Skånevik. Faren Erik 'må ha vore son til Hugne Kolbeinsson Lauareid i Etne. Sjå Etne-soga II s. 392', skriv Anders Haugland i Skånevikssoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(10) Ja det er han Hogne Erikson som Dyrvik skriver trolig flyttet til Skånevik.Kjellaug skriver i den andre debatten at Rasmus Endersen ikke hadde noen sønn Hogne. Samtidig har vi erfart de siste dagene at ikke alle barna nødvendigvis er med i skiftet, spesielt ikke når de er blitt brukere annet sted. Det er min erfaring. Dyrvik må jo ha det fra et sted at Hogne Rasmussen var født i Bremnes sogn. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.