Gå til innhold
Arkivverket

[#60524] Opphavet til Trelasthandler Halvor Nielsen, Skien og hans kone


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Er det noen med kunnskaper om Telemark/Grenland distriktet som kan si noe om opphavet til Trelasthandler Halvor Nielsen, d 1641, og hans kone. Mener at hun skal hete Anna(e) Jacobsdatter Falch. Er takknemlig for all hjelp, her. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Ved søk etter Anna Jacobsdatter Falch fant jeg en nettside som oppgav henne som datter av Jacob Pedersen og Margrethe Pedersdatter Falkner .Anna J. Falch skulle vært gift med Anders Iversen d. 1628, kan det tenkes at det er samme dame som også var gift med trelasthandler Halvor Nilsen i Skien?LenkeSkal se om jeg kan finne noe om trelasthandlere i Skien på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tydelig at Jacobsen Falchnavnet går igjen i skifter i Skien, men digitale skifer starter på et senere tidspunkt.Her kan være etterkommernavn på denne kilden? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff fant jeg følgende data levert om Halvor Nielsen f. 1598 d. 1641 Skien g. m Anne Jacobsdatter . oppgitt med to døtre:Pernille Halvorsdatter g. m. Hans Iversen Skien. Barn:DoetheaGjertIverKarenHalvorog en datter Maren Hansdatter g. m Peder Jensen. ( her var ikke opplyst om bsrn)Da vet jeg ikke om dette kan være til litt hjelp i vidre søking i tilgjengelige kilder.Lykke til i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Takk for dette. Jeg har hatt ett el annet i systemet for jeg fikk ingen automatisk meldinger om nye innlegg på min forespørsel. Måtte kikke på debattsiden for å se at det var kommet nye innlegg. Håper det fikser seg. Skal studere det du har sendt, og så se om det kan ta meg videre. Takk så langt. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Paret i ditt innlegg nr 9 er de rette menneskene, datteren ble gift med Rådmannen i Skien Hans Iversen, så dette stemmer. Ett el annet sted har jeg i sin tid funnet opplysningene om at Trelasthandler/Rådmann Halvor Iversen var gift med Anne Jacobsdtr Falch, og jeg mener også att en av disse Falchene var Borgemester i Skien. Kanskje det kan hjelpe en videre? Har fortsatt samme feilen, ingen automatiske meldinger fra Digitalarkivet ved innlegg. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Tror ikke det kan være denne damen fra ditt innlegg nr 2, mannen Anders dør der i 1627. Datteren til Halvor Nielsen og Anne , Pernille er født i 1624 ca, så det er nok en annen dame. Det skal etter hva jeg har sett eksistere en del personer med etternavnet Falch i Skien i samme tidsrommet, så det er nok fra en annen Falch del, men det kan jo godt i utgangspunktet være den samme Falch fam. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Har lest denne tidligere, men der ble jeg like klok. Pernille Halvorsdtr., hadde en bror Samuel, Trelasthandler som var giftet inn med von Ansbach familien trodde kanskje jeg kunne klart noe via disse, men det ser dårlig ut. En av døtrene til Hans og Pernille, Anne giftet seg mde Borgemesteren i Larvik Fredrik Green, men heller ikke der er det noen tråder. En får lete videre. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Har lest denne tidligere, men der ble jeg like klok. Pernille Halvorsdtr., hadde en bror Samuel, Trelasthandler som var giftet inn med von Ansbach familien trodde kanskje jeg kunne klart noe via disse, men det ser dårlig ut. En av døtrene til Hans og Pernille, Anne giftet seg mde Borgemesteren i Larvik Fredrik Green, men heller ikke der er det noen tråder. En får lete videre. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en oversikt over aner der nr. 5942 var ført som Halvor Nilsen d. 1641, trelasthandler og ane 5943, Anna Jacobsdatter hans hustru.LenkeVet ikke om du kan finne noe mer ut av dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Se på nr 54248, innlegg 173, lenke nr 2 i dette innlegget. Hva tror du om den Falch som står der. Det tror jeg er fra samme familie, for dette er folk som er i slekt. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Forholdet er fam messig omtrent slik:Borgemester Iver Christensen og Margrete v Ansbach får b l a en sønn Trelasthandler Hans Iversen, han er gift med Pernille Halvorsdtr, datter av Halvor Nielsen og Anne Jacobsdatter Falch. En av deres døtre er Anne som blir gift med Borgemester Fredrik Green, og hvis en ser på det skiftet jeg viste til så dukker Jacobsen Falch opp der. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg husker vi var innom denne slekta i debatter før. Prøver med en lenke hit: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeOm du sender mail til meg nå må du bruke mail-adressen som jeg har i Sverige, den faste datamaskinen i Sandefjord har jeg noe trøbbel med for tiden.( kan ikke åpne mail der)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Du har rett disse navnene finnes flere steder. Hans Jacobsen Falch var Rådmann i Skien i hvertfall i 1687. Det er ca 50-60 år tidligere skulle jeg tro at Anne Jacobsdatter Falch gifter seg i Skien med Halvor Nielsen. Så det er ikke snakk om det svært store tidsspranget. Anne var vel født ca 1600. Hun var jo Bestemor til Anne Hansdatter som var gift med Fredrik Green, og det er der som navnet Hans Jacobsen dukker opp i ett skifte, antagelig etter søsteren til Fredrik green og hustru Anne. Han er etter det jeg kan forstå gift med Anne Hansdtr. Kan hun også være en dtr av Hans Iversen og Pernille Halvorsen ? Hvis så er Anna Jacobsdatter også hans kones Bestemor. Det må etter min oppfatning være samme Falch familien, men antagelig er det en genrasjon el to mellom disse to Falch personene Anne og Hans, en kan vel bli i snaueste laget. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er vel ikke lett å finne kilder så langt tilbake, er jeg redd.Kan det tenkes at noen i Skiendistriktet har tilgang til kilder? Muligens Kongsberg-arkiver kan ha dokumenter fra denne tiden.( Eiendomssalg, skifter)Håper du får hjelp av slektforskere som har arbeidet med denne Falch-slektsgrenen.Er redd mine muligheter stopper her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Takk for din intr. Her stopper vel mine muligheter opp også. Jeg får håpe at noen i Skiensdistriktet fatter intr. Kongsberg skal jeg nok også prøve. Ha en fin midtsommer enten det blir i Sv el Sandefj. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.