Gå til innhold
Arkivverket

[#60525] Finnes det forbindelse mellom disse personer i Troms-Trondheim–Svelvik i 1801


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Disse har navnet felles, dog med noe forskjellig skrivemåte. Hva tyder denne navnelikheten på, hvem er i slekt og hvem er det ikke? Er det noen med kjennskap til disse personene eller eventuell forbindelse mellom dem?Findmarkens Astadfiords Astadfiords Ibestad Øvre: Carolina Lovisa Næbel 26 år Kone; FT 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11917&gardpostnr=6&personpostnr=117&merk=117#ovre>Lenke Tronhiem 4die Rode Strandgaden Hus/28: Maren Næbell hans søster datter 31 år Ugivt; FT 1801 Lenke Tronhiem 5te Rode Søndre Gade Hus/26: Else Chatrine Næbel Beslægtet 37 Ugift; FT 1801 Lenke Hurum, Sokn/Kyrkje Strømmen: Magrete Næbel, Avdød 64 aar Kirkebok; Lenke Hurum historielag, avskrift; Lenke Dette nedenfor er MIN forbindelse så her har jeg mesteparten av etterkommere, samt aner på mannslinja til 1600-tallet. Peter Nebel Andersen, i Kirkeboken kalt Petter Andersen Nebel, andre steder Petter Høyer, nevnes 1810 som skipper i Svelvik og ble senere los.Jarlsberg Og Larvik Strømmen Strømmen Svelvigen Peter Nebel Andersen hans søn 21 Ugift Matros; FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Takk for tilbakemeldingen Astrid.Disse to søstrene er godt voksne og ugift i 1801, de kan jo blitt gift senere men da vil et eventuelt avkom bære farens etternavn/ patronymikon. Da må eventuell vielse til Maren eller Else Chatrine oppspores for å finne navn på deres eventuelle barn.Kan Carolina Lovisa på Ibestad Øvre være en søster, altså datter av Poletie-mesteren?For å finne eventuell forbindelse til Svelvik må det søkes etter dåp/vielse/konfirmasjon til Søren Næbel , hvor nå det kan være.Finnes det noen oversikt i Trondheim over tidligere politifolk? Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet overhodet ingenting om disse Næbel i T.heim, var bare behjelpelig med å finne de to søstrene i kirkeboka.Jeg så etter Carolina Lovisa 1774-76, men fant henne ikke døpt i Vår Frue innenfor denne perioden. Jeg så såvidt i kirkebøker for Ibestad ut fra en opplysning på en nettside at hun ble gift i 1800. Etternavnet hennes står i kirkeboka som Nagel.Jeg ser av registret i T.heim Byleksikon at det finnes noe info om Søren Madsen Næbel og en Karen Næbel. Skal lete frem dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tollprokurør (?) Søren M Næbel kjøpte 1761 politimesterembetet for 2400 riksdaler av sin forgjenger Paul Rogert.Politimester Søren Madsen Næbel kjøpte gården Moholt Vestre i Strinda i 1763. Han eide gården frem til 1780.Hans Nissen 75 år i 1801 overlot sin gård (i Strandgaden)til søsterdatteren Karen Næbel (må være feil for Maren Næbel?). Hun ble 1810 gift med skipper Jens Christophersen, som ble den neste eier av gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Astrid, Jeg er veldig glad og takknemmelig for din hjelp med å finne alle disse opplysningene.Det som gjør Trondheim interessant er opplysning av B. Svendsen (klokker (på 1600-1700 tallet?)) at tippoldefar av lots Peter Nebel Andersen f.1780 skal være født der. Dette skal jeg opprette en egen tråd på noe senere under Sør-Trøndelag.Jeg har fått masse info som jeg noterer meg. Carolina Lovisa på Ibestad Øvre har vel da navnet Nagel, som ble til Næbel i FT 1801. Da glemmer jeg henne. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.