Gå til innhold
Arkivverket

[#60535] Skattematrikkelen 1647 for Båhus ?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Finnes det noen skattematrikkel 1647, eller tilsvarende for Båhus ? ( Fra 1658 Bohuslän Sverige ) Kan det være at de finnes i Danske eller Svenske arkiver ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, de finnes, dels er det en jordebok fra 1650 som finnes i SRA, mens hovedserien av kontribusjonsmanntall finnes i DRA, Lensregnskaber, Båhuslen og Viken. Av denne serien finnes det en serie mikrofilmer i NRA (filmlesesalen), som bygger på en katalog i DRA fra 1919. Serien i DRA e rnå ordnet på nytt, og deretter filmet på nytt, men NRA har ennå ikke anskaffet de nye filmene, men de arbeider nå med den saken, etter et innkjøpsforslag av meg fra for 1 uke siden. Jeg har en rekke ganger foreslått for NLI at skattematrikkelen 1647 for Båhuslen utgis i samme serie som de andre skattematrikkelbindene. Både forrige NLI-direktør, Harald Winge, og nåværende, Knut Sprauten, har sett positivt på disse forslagene. kanskje de senere kan skaffe trykkestøtte for en slik utgave. Inntil det kan skje, må vi bruke mikrofilmene. Jeg vil anbefale at både kontribusjonsmanntallet 1647 og jordeboka 1650 anvendes side om side, men jb 1650 finnes visstnok ikke på mikrofilm i NRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Tore !Det var bra at det finnes ! Muligheten for at de var blitt borte ved krig / brann var jo stor. Kjempeflott med innkjøpsforslaget ditt. Skattematrikkel for Båhuslen 1647 burde jo finnes sammen med resten av Norge. Håper at du greier å trumfe igjenom dette !Rita ( som har mange aner i Båhuslen og Viken traktene )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg greier ikke trumfe dette gjennom, siden jeg ikke er beslutningstager for fordelingen av de penger som trengs. Det er heller ikke NLI. Kanskje noen har idéer om hvor pengene skal bevilges ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Finnes det fondsavsetninger i det nordiske samarbeidet? Altså noe som kan fremmes via Nordisk Råd som kulturarbeid?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.