Gå til innhold
Arkivverket

[#60538] Hvem var helbreder 'Losen' fra Bergen ?


Gjest Otto Haukås
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Haukås

I begynnelsen av 1950 årene fikk min onkel tuberkulose i en alder av 20 år. Min mor var å besøkte han på Betanien sykehus da han lå på det siste. Hun fikk sin far i et siste håp om å ta kontakt med 'Losen' fra Bergen. Han helbredet ved bønn. Morfar fikk beskjed om at før han var nådd hjem ville sykdomen ha snudd seg og det stemte. Min onkel lever nå i beste velgående i Amerika og har prøvd flere ganger å få vite hvem 'Losen' var. Er det noen der ute som kjenner hans identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Losen var fra et lite sted i Nord-Norge. I ung alder fikk han en åpenbaring om at han skulle få denne helbreder-evnen når han ble 50 år gammel.Og slik ble det. Min svigermor forteller om da hun selv besøkte losen i Bergen midt på 1940-tallet. Hun hadde i flere år gått med konstant hodepine etter en kraftig hjernerystelse. Etter besøket hos losen forsvant hodepinen øyeblikkelig. Hun kan ikke huske hva som var hans virkelige navn, men det er skrevet en biografi om ham. Mitt 'stalltips' er at denne biografien er 'Losen på Tranøy' av Arvid Møller (1983), men dette bør du sjekke på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Jeg tror han bodde i Fløen i Bergen. Det var også en annen på samme tiden som også bodde i Fløen,han het Kryger.Han drev ogsø med helbredelse ved bønn. Om dette var samme mannen vet jeg ikke. Det må være mange i Bergen som vet mere om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Vet ikke om dette er den rette mann, men antar det er boken som hevvises til i innlegg 2.MØLLER, ARVID: Losen på Tranøy. Om Giæver Jensen. Innb. m/o.o. 118 s. Il. Namnetr.. 1983. · NYN35666 · Nynorsk Antikvariat AS, Tvedestrand (NO) ·

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Haukås

Mange takk til Kjell Johannessen og Erling Endresen.Det ser i allefall ut som det er noen som har hørt om 'Losen'. Mvh. Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Silje Evanger

Navnet hans er Henrik Schei, han skrev en bok som heter 'Overnaturlig helbredene nådegaver' Utgitt av Johannes Sæther Skars forlag, Bergen 1947. Det forlaget eksisterer ikke dag. Men det er mange rare bøker man kan få tak i hvis man legger inn en annonse i Familien. Jeg vet som fakta at han hadde mye kontakt med en mann fra Øystese de siste årene han levde. er det noen som vet mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Haukås

Takk til Silje Evanger og Arnulf Pedersen. Jeg fikk fatt i boken på biblioteket i Bergen (lokalhistorisk avdeling). Og det ser ut til at det er rett Henrik Schei , Arnulf refererer til. 'Losen' var født 1875 og døde 1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.