Gå til innhold
Arkivverket

[#60539] 'Dar kjem Dampen'


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det er en så fin tone på forumet ft, og sommersolverv, at jeg har lyst å dele denne med dere:På onsdag gikk D/S Oster på grunn nordøst for Stord, ved Fitjar. [url="http://www.bt.no/lokalt/article585567.ece>http://www.bt.no/lokalt/article585567.eceDen ble tauet til Dåfjord på Stord dagen etter http://www.bt.no/lokalt/article586190.eceI dag er det klart at Gamle Dampen vant tiden mot klokken, og er klar for jubileum den 28. juni http://www.bt.no/lokalt/article587196.eceVi gleder oss sammen med 'Gamle Dampen' og de som står på hele året for våre veteran- og fjordabåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Tusen takk for gladnyheten, Arnfrid!Då eg las om ulukka, såg eg føre meg at ho sokk på djupt vatn og ikkje kunne bergast. Ikkje ulikt skjebna til 'Stord I' som brann opp like før ho var ferdig restaurert. Men begge desse dampane steig opp igjen som ein Fugl Fønix, gudskjelov! Det vart nok ein tankevekkar for mange, kor små marginane kan vere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Stord I var her på Torgdagen, sammen med bl a gamle Sandnes, Nattruten. Du verden for et syn.Nå kommer noen bilder. Først gamle nattruten, Sandnes, som min mann dro med da hun skulle til Madla på rekruttskolen på slutten av 60-tallet. Dette bildet tok jeg på Torgdagen:

bilete5068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kanskje kunne det då vera Sandnes eg reiste med då eg var ferdig med rekruttskulen på Madlamoen seinhaustes 1967 og skulle taka til med kurs på Håkonsvern ved Bergen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var det ganske sikkert. Den hadde kaiplass ved Bradbenken, dette er vel det fotoet av Bradbenken og Festningskaien som er nærmest i tid til 60-tallet av de jeg har

bilete5072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til opplysning kan eg nemne at M/Y 'Stella Polaris' sokk i vinter, eg trur det var i februar, under slep frå Japan, der ho hadde lege i mange år som hotell- og restaurantskip, til Kina. Ho var bygd ved Gøtaverken for Det Bergenske Dampskipsselskab i 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er trist, men faktisk sant. Det er også sant at Bergenske investorer prøvde helt til i fjor, eller kanskje for et par år siden, jfr debatt Lenke å få 'Stella Polaris' tilbake til Bergen. Dette lyktes de altså dessverre ikke med. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hyggelig 'tråd' - her kom mange minner fram. Jeg reiste fra Tyssedal til Odda med M/S Granvin i flere måneder for å komme til skolen da det store raset gikk på Tyssedalsveien ca 1959/60 dersom jeg husker rett. M/S Sunnhordland har jeg og reist med mange ganger. Jeg var så heldig at jeg fikk se alle disse gamle båtene i Haugesund for et par år siden.M/S Bremnes gikk i fast rute mellom Rubbestadneset og Bergen, det tok en hel evighet å komme seg til Bergen da jeg var en 7/8 år og bodde på Bømlo. http://no.wikipedia.org/wiki/MS_Bremnes_(1949)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Klikk på Torgdagen 2008 her http://www.oster.no/ så ser dere Oster, Sandnes og Midthordland innerst i Vågen, de to første ved Tyskebryggen, Midthordland ved Zacariasbryggen. Legger også inn bildet her:

bilete5073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..som om ikke dette var nok, D/S Børøysund feirer 100 år samtidig med D/S Oster; [url="http://home.online.no/~bjeren/brsund.htm>http://home.online.no/~bjeren/brsund.htmPå denne siden er der også linker til jubileumsfeiringen, som allerede er startet i Kristiansand. Noen som vet noe om det?Her er også en lenke til fotoer av noen av veteranbåtene våre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

'Børøysund' skal på en to måneder lang jubileums-seilas fra Oslo til sine gamle trakter i Lofoten, og det blir vel anledning til å gå ombord i de fleste kystbyene skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

16: Bremnes gjekk ganske lenge i rute mellom Rubbestadneset og Bergen. Han var innom kaien her i 10-11.tida om kvelden kvar kvardag. Det var lite persontrafikk etter at hurtigbåtane vart vanlege, men Wichmann fekk og sende gods med båten.Kanskje han slutta å gå like før 1990, då han vart seld til Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finn, (8), nå kom mannen hjem fra bar, og han forteller flg:Nedover reiste dere med 'Sandnes', hjemover fra Madla var det med 'Gann'. Gann er en stiftelse, og det har variert opp gjennom årene hvilke skipet som bar dette navnet. Også 'Sandnes' het 'Gann' i en periode.Her er litt om den:'I slutten av november 1960 tok USKF - Rogaland Sjøguttskole over M/Y Marina, ex «Brand VI», ex «Cort Adeler». Dette skipet var opprinnelig bygget som privat lystyacht for en amerikaner ved navn C.K.G. Billings, New York og fikk navnet M/Y VANDIS. Den ble bygget ved Fried, Krupp Germaniawerft AG, Kiel i 1923/24. Den hadde 2 stj. Krupp diesel hovedmotorer hver på seks sylindrer fire takts, hver på 825 BHK - to propeller. Skipet ble i senere år ombygget ved Greåker mek. verksted 1949/50 og ved Bolønes verft i Molde i 1954 og var ved overtagelsen på 1604 br. reg. tonn. Den hadde internasjonalt passasjersertifikat på inntil 200 passasjerer. Skipet som lå i opplag i Moss ble av forsikringsselskapene Viking og Neptun solgt for ca kr 1 350 000. Skipet fikk navnet M/Y GANN og ble nyttet som skoleskip fra januar 1961. Dette skipet, som av mange ble oppfattet som Norges flotteste skoleskip, hadde stor fin spisesal og flere salonger. Elevene fikk bo i 1 og 2 manns lugarer med vasker og innlagt kaldt og varmt vann. Flere av kursene hadde over 100 elever.I november 1977 ble det ved vanlig overhaling av babord hovedmotor oppdaget brest i veivtappen som bevirket at den ble kondemnert av Norske Veritas og Skipskontrollen. Det viste seg meget vanskelig å få en maskinaksel og det var bare to tyske verksteder som gav tilbud, og når en regnet med demontering og montering ville dette beløpe seg til ca 1,2 til 1.3 mill. kroner. I tillegg kom problemet med at en måtte regne med langt opphold på verksted uten å kunne drive kurs. Antall elever på M/Y GANN fra jan. 1961 til april 1978 var 4320.'Dette mener jeg er den 'Gann' som du trolig reiste med:

bilete5076.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er helt riktig det Arnfrid. Jeg husker nå at det var M/Y Gann som fraktet oss fra Stavanger til Bergen. En av mine barndomskamerater var forresten med skoleskipet M/Y Gann. Det måtte trolig være på et av de første kursene der denne båten ble benyttet. Han var nemlig et år eldre enn meg og ble konfirmert i 1960.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Marie (20), merkelig at linken til Vikipedia ikke virket (14), ta bort det som står etter Bremnes i adresselinja og samme bilde kommer opp som Arnfrid postet over (16) dersom du klikker på M/S Bremnes 1949: http://no.wikipedia.org/wiki/MS_BremnesVi bodde på Rubbestadneset til jeg var 12 år og om lørdgaskvelden (tror jeg det var) fikk vi lov å gå på 'båten' - det var en sosial samlingsplass for folk å være der for å se 'dampen' komme. Da samlet både store og små seg på kaien og det ble 'bolsa' om gammelt og nytt. Etterpå var det fullsatt med folk på kaféen som ble drevet av tre søstre og låg like ved lageret på kaien. Da fikk vi kjøpe tropisk aroma og en flaske cola. Det var liksom ukens høydepunkt. Vi hadde ikke så store fordringer som ungene i dag-:) Dette minnes jeg alltid når jeg hører den sangen 'Dar kjem dampen'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

'Dar kjem Dampen' hørte jeg sist 'live' da Bård Kolltveit på Sjøfartsmuseet avsluttet sitt flotte foredrag 'Fjordabåtane på Vestlandet' med plutselig å stemme i av full hals, og vi sang alle med i refrenget.Og nest siste gangen var enda mer minneverdig, jeg stakk hodet innom cafe 'Børsen' i Bergen og ramlet midt oppi en heidundrendes avskjedsfest for Ivar Medaas, og da han ble trillet opp på scenen og sang med i 'Bymann og Stril, da gråt selv strile-hardhausane .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.