Gå til innhold
Arkivverket

[#60539] 'Dar kjem Dampen'


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(75) Marie;her er litt om Frøyna Lenke) LIKE '%frøyna%' OR LOWER(omtale) LIKE '%frøyna%' OR LOWER(fotograf) LIKE '%frøyna%') &appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1Håper lenken virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Nei, diverre Marie. Den ligg nok på 'havsens bunn'. Dei siste som åtte ho var dykkarklubben i Herøy på Sunnmøre. Eg hugsar godt 'Frøyna', og eg var ein tur ombord ein gong eg var i Fosnavågen ca. 7-8 år sidan. Dei vurderte å ta ut maskina sidan den var litt sjeldan eller spesiell, men det vart ikkje gjort. Dei senka henne nokre år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

77: Så Frøyna er ikkje meir, nei. Eg budde i Sørgulen i 1969/70, så då tok eg ofte ein tur med Frøyna om laurdagane. Ho gjekk laurdag og, for framhaldskuleelevane og dei eldste folkeskuleelevane skulle på skule i Svelgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

78: Der fann eg endeleg biletet, Arnfrid. Ser ikkje så godt båten, men. Eg hugsar godt ekspeditøren på biletet(og ungane hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg mener den 'mellomste' Kommandøren var i drift alle de tre somrene (1963-65) da jeg jobbet i Passasjeravdelingen på Fylkesbaatane, og fikk lov å reise i helgene for å bli kjent med rutene og båtene. 'Nordfjord I' var også en staselig nyvinning på den tida ......Det var alltid spennende å selge billetter til utlendingene med 'change of boat mid-fjord', mange lurte på om det var trygt .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var godt å høre, Kjellaug.Nå har nettopp den legendariske 'Queen Elisabeth II' forlatt Bergen havn for siste gang, da den til høsten starter som hotellskip i Dubai.

bilete5120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Akkurat nå skulle jeg hatt webkamera med lyd, for nå kommer de andre dampbåtene som skal være med på feiringen i morgen inn Vågen. Dessverre så oppdaterer ikke BT veb-kameraene på Fløyen og Vågen, så der var det ikke mye å hente. Dere burde høre konserten de har på Vågen nå. Det er helt utrolig! Hvor mange dampbåter av en viss størrelse har vi egentlig igjen i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei.Eg ser at 'Svanøy' er nemnt i denne tråden. Om den er det sagt at ho no ligg til restaurering i Dåfjorden, det er ikkje rett, ho står på land i Haugesund. Sjølv om 'Svanøy' var bygd so tidlig som i 1925, har ho heile si tid hatt motor, aldri damp, og ho har den same motoren enno! 'Svanøy' har denne nettsida: http://www.haugaland-veteranbatlag.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

På www.skipet.no/057.doc er det litt info (1925 til 1980) om motorskipet 'Svanøy':M/S SVANØY (I) (LFDJ/LHMS) (1925 – 1972) Bygd av Hauges Jernskibsbyggeri, Haugesund 75 brt, 39 nrt, 120 PC 75.0 x 16.3 x 8.1 RM (J. & C. G. Bolinders MV AB, Stockholm), 124 bHK1925: Juni: Levert som SVANØY for Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Bergen1972: Solgt til Lars Aage Eldøy m.fl., Fiskarstrand/Ålesund. Omdøpt SYNØVA1974: 03.09.: Solgt til Henry Melville Calder, Whitby, UK. Omdøpt SYNOVA. Det var meningen å emigrere til New Zealand med båten, men kommet til Reunion valgte man å snu og returnere til Gibraltar.1977: April: Solgt til Hector Sheppard, Gibraltar.1980: Ca.: Solgt til Sheppard’s Marina, Gibraltar. Benyttet som losjiskip. Videre skjebne ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Kor fin vigør 'Atløy' er i, går vel ikkje fram av sida som er lenka her, då det ikkje ser ut som sida er oppdatert siste 5 åra. Når det gjeld 'Svanøy', so er ho overdradd vederlagsfritt frå Sheppard’s Marina, Gibraltar til Haugaland Veteranbåtlag, som vart oppretta nettopp for å restaurera og ta vare på 'Svanøy'. Dette skjedde rett over årtusenskiftet. Ho kom tilbake til norge som dekkslast, og står no på land i Haugesund. Ho har den originale Bolinderen, som er i ein slik stand at eg ventar å få sjå den i gang i år.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vel Magne, jeg går ut fra at det bildet som vises på lenken er tatt ombord på Atløy, og ser svært så strøkent ut?Har du et bilde av dagens Svanøy ?Jeg kom forøvrig i skade for å si at alle 5 båtene var bygget vd BMV, men det er jo ikke korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det var veldig artig å se den Arnfrid, den ligner mye på de rutene jeg måtte 'pugge' da jeg jobbet i Passasjeravdelingen:)Må innrømme jeg undret meg dengang over at folk kom helt fra Amerika for å kjøpe seg en ukes rundreise med disse små 'kyrabåtene' ...... men det var faktisk svært få klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torleif, vi skulle jo debattere fjordabåtene som gikk til 'strilalandet'. Jeg mener å huske at noen av dem ble kalt 'fjordbusser', var det Sæbø, Manger og Flatøy? Så hadde vi Melanddrott og Seimstrand, og til Herdla og Øygarden gikk Herdla. Den tok jeg mang en gang som barn, dette fordi jeg hadde noen av preste- og lærerslekten min der ute i havet i en periode.Her er forresten to bilder tatt 28. juni 1961, i forbindelse med Landsdelsstevnet for Musikkkorps i Bergen. Den lille jenten på 8 år i 'bergensbunad' er meg. Her ser vi Herdla ligger på Strandkaien.

bilete5137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Høyrde forresten nyss at Vestgar var kjøpt inn for restaurering. Ligg visst i Solsvik no og blir sett attende til opphaveleg utsjånad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det var gode gamle 'Vågen' og Strandkaien Arnfrid. Flatøy og Manger ble i begynnelsen kallet Fjordbuss I og II, men jeg husker ikke hvem som var hvem, så hadde selskapet også Herdla.Det var vell den siste som ble bygget for BNT, tror jeg.Melandsdrott var det siste av selskapet sine båter som gikk i rute. Seimstrand ble vell solgt kring 1970,Lygra og Hordabø noe tidligere. Begge dampene, Manger og Alversund gikk vell ut av trafikk kring 1965, så vidt jeg husker, gikk vell disse to over fra kull, til oljefyr. Jeg har enno gamle konvolutter som er stemplet i postlugaren både på Manger og Alversund. Og klenodiumet jeg har klart å skaffe, er en av de gamle salonglampene på M/S MANGER.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.