Gå til innhold
Arkivverket

[#60543] Gabhoel i Gausdal ved FT.1801


Gjest Per Otto Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Otto Morken

På Gabhoel I Gausdal er der ved FT.1801 ei tjenestejente som heter Beret Pedersdtr.13 år gammel. Er det noen som vet hvem som er foreldre til jenta?Mvh. Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei, jeg tror jeg har funnet Beret, i ministralbok for Gausdal. S. 219 er et pigebarn Beret døpt 7.sept 1788, men jeg forstår ikke navnene som er skrevet. Hvis noen som er flinke til å tyde de gamle bokstavene kikker på saken så kanskje det løser seg.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger lenke til dåpen ,pigebarnet Beret,døpt 7 sept 1788. Tydingen greier jeg ikke,men kanskje noen andre kan tyde det som står? : Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 3 (1758-1809), Fødte og døpte 1788, side 219. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9283&idx_id=9283&uid=ny&idx_side=-222>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er lenke til ft 1801: LenkeHun er for ung til å være søster til husbonden, men det kan jo tenkes at hun er i slekt ettersom Pedersnavnet går igjen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Tolkinga av dåpsinnførsla:Eg klarer ikkje alt, men eg tolkar namna på foreldra slik:Ole Anderss Nørstvold Eie og Kari Halvordad (e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det inneber vel at det ikkje er rette Beret, for akkurat 'Ole' er eg sikker på at det står, og ikkje 'Peder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Finner to Beret-er til. En f.30.nov. 1788, døpt 4.jan 1789 og en f.1. ebr.1789, døpt 8.mars 1789. Begge er kanskje litt for unge og jeg kan ikke tyde farens navn til Peder i noen av tilfellene, dette med Pedersdatter er rart.Har manntallsliste bl a. for Gabhoel(eller Gaphol som blir brukt senere)år 1775. Der finnes husfar Peder Mortensen og quinde Marthe Jacobsdatter med 6 barn, hvorav nr. 4 heter Gunder. Det står bare fødselsår med spørsmålstegn ved den siste, sønnen Ole f. 1766? Nr.4 Gunder er trolig da husfar i 1801. Finner ingen navn i manntallet som tyder på at Beret stammer fra noen av stedene i nærheten, men jeg vet ikke om alle beboerne på husmannsplassene er med i tellingen.Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Til Svein Adolf Bjørndal. Jeg har funnet lista i Kirkebladet for Vestre Gausdal. Har ikke nøyaktige årstall, men det står at de vil trykke det etterhvert som det passer. Ser ut som det har tatt flere år, tror det første er fra 1984 og det siste 1987/88.Det heter 'Manntallsliste fra 1775 for området Sønstehage- Espedalen', dvs. at gårdene lengst sør i Vestre Gausdal ikke er med. Listen er gjengitt av P.O.Nygaard.Regner med at Gausdal historielag kan gi korrekte opplysninger omkring emnet.mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.