Gå til innhold
Arkivverket

[#60549] Herman Andersen f. ca 1739 , Schiørlie, Nes, Akershus


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Søker opplysninger om Herman Andersen som i 1801 er enkemand og bor på gården Schiørlie , Næss, Aggershuus.Han bor hos en datter og svigersønn.All informasjon om forfedre, hustru og etterkommere er av interesse. Lurer nemlig på om han kan være en av mine forfedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette kan være ekteskapet til Herman ? LenkeFra 1801folketelling ser det ut til at svigerinne av Heman Andersen bor sammen med dem på gården. Nevnt som moster. Hun var også en Nilsdatter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant det samme som deg: Lenke Men det er jo lagt inn av privatfolk og kirkeboka fra Nes viser ikke vigde for året 1767 etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at du hjelper meg , Kjellaug!Jeg tror jeg fant vielsen her i kirkeboka for Nes. Se v. s. siste vielse før 1668:LenkeBle ikke så mye klokere, men det er kan hende mulig å finne barn av ekteparet døpt?Kirkebøkene fra den tiden var ikke de enkleste å lese.All hjelp mottas med takk her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det gjorde vi visst-:)Her fant jeg Niels nederst til høgre: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Fødte og døpte 1772, side 218. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7651&idx_id=7651&uid=ny&idx_side=-229>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det jeg er på leting etter er om dette ekteparet hadde en datter Torberg ( Torbor?) f. ca 1768 , i så fall min tipp, tipp-oldemor.Takk for at du hjelper meg å lete.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne forespørslen har sammenheng med mitt tema 45987. LenkeDer ser det ut til at min tipp-tip-oldemor kaldes Torberg Hermandsdatter ved en datter Maris dåp Nes.I andre kilder er Torbor ( Torberg) ført som Olsdatter? Jeg her lett svært lenge etter opplysninger om denne familiegrenen. Derfor ble det litt spenning i dag om det er funnet en løsning på noen av mysteriene.La inn et nytt tema for de gamle ble så uoversiktelige. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Svar på spørsmål innlegg 12.Her er mine tipp-tipp-oldeforeldre Ole Olsen og Thorbør Olsdatter på Opsal , Nes i 1801: LenkeDet er ved dåpen til datter Mari at mor kalles Hermandsdatter. Om jeg har tolket riktig.Faddere kommer både fra Opsahl og fra Schiørlie gårder. Dette framgår av lenken i mitt innlegg nr. 13Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei Gunn.Sjøli g.nr 121 br. 2. Herman Andersen Rommen-eie d. 1813 gift med Dorte Nilsdtr Deres barn som er kjent. Nils 1772-1794 Kari 1776-1861 g.m Tor Hansen d. 1852 Hans 1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til både Magne og Kjellaug igjen for god hjelp. Da har jeg fått klarlagt at min tipp-tipp oldemor Torbør nok var en Olsdatter og ikke en Hermandsdatter som nevnt i en kirkebok.Håper noen har tilgang til kilder som viser noe om mine aner, Ole Olsen og Torbær Olsdatter og deres etterkommere.Gjerne aner også, om det er mulig å finne?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.