Gå til innhold
Arkivverket

[#60557] Anders Olsen 1807 gift med Anne Torkildsdatter f ca 1804. Bodde i Vang H


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Anders Olsen 1807 gif med Anne Torkildsdatter f ca 1804, g 1829. De bodde i Vang H. Jeg har ikke funnet foreldrene til ekteparet.Imidlertid er det på Family Search lagt ut foreldre til Anders Olsen. Disse skal være Gunnor Pedersdatter og Ole Andersen på Skråstad. Gunnors foreldre skal igjen være Marte Toresdatter og Peder Hansen. Dette på Family Search er etter min mening feil. I hvert fall når det gjelder Marte Toresdatter og Peder Hansen. Disse var brukere på Lier i Furnes (gamle Vang). De har også ei datter Gunnor Pedersdatter. Denne var etter min oppfatning barnløs og det var vel muligens dette paret som giftet seg 23 okt 1806? Vedk som har lagt disse opplysningene ut på FS (to ganger) har kanskje ikke lett godt nok. Og det er nok ikke helt enkelt heller. Jeg står fast.Denne Anne Torkildsdatter er kanskje ikke født i Vang. Anders Olsen er nok det, men navnet er så vanlig at det er til å bli forvirret av. Er det noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger lenke til vielsen 7 nov 1829,mellom Anders Olsen og Anne Torkilsdatter.La merke til at det står at både Anders og Anne er vaksinert av Halvorsen.Hans alder var 25 og hennes 27.Fra klokkerboken(vielse nr 29): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 7 (1828-1832), Ekteviede 1830, side 8-9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9054&idx_id=9054&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser i allefall at Anders og Anne hadde en datter til dåpen i Furnes i 1831. Hun ble døpt Gunnaar og en av fadderne var Ahlis Torkildsdatter – en søster av Anne kanskje?? - Hedmark fylke, Furnes i Vang, Klokkerbok nr. 5 (1815-1836), Fødte og døpte 1831, side 401-402. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående denne fadderen ved navn Ahlis Torkilsdr.Kan det være samme Ahlis som gifter seg 16 nov 1837 i Åmot? Pigen Alis Torkilsdr 27 år,fra Vang på Hedemarken,og Knut Nielsen,29 .De bodde på Arnestad i Åmot. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Ekteviede 1838, side 442-443. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-205>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Prøver å lete litt på denne fadderen som het Ahlis,i tilfelle hun kan være Anne Torkilsdatter's søster.Fant Ahlis på innflytterlisten til Åmot.Dit flyttet hun i 1837.Hun var oppgitt med fødselsdato 1/12-1810. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Innflyttede 1836-1838, side 632-633. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-273>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er dåpen til Ahlis,født 1 des 1810,døpt 24 feb 1811.Faren heter Torkil Andersen:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Klokkerbok nr. 3 (1808-1819), Fødte og døpte 1810-1811, side 9-10. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da tekker jeg for opplysningene. Alis hadde jeg registrert for minst 10 år siden da det bodde ei dame her som stammer fra henne. Fødselsdato og far hadde jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg ser at Torkild Andersen har tilknytning til Blystad i Vang. På Ophus finner vi Sissel Torkildsdatter som døde i 1801. Hennes sønn Ouden Hansen var en periode på Blystad-eie. Det er en generasjon mellom Torkild Andersen og Sissel Torkildsdatter, men det kan være en slektsforbindelse. Når jeg hører navnet Torkild tenker jeg først på Løten, men jeg har flere kvinner til forskjellige tider i gamle Vang med en far Torkild uten at jeg vet hvor de kom fra. Jeg har ikke funnet Torkild Andersen i 1801, men kan jo ha oversett ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

:-) Takk for det. Den måten å skrive navnet på var jeg da ikke kreativ nok til å prøve. Jeg har prøvet mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

I giftermålsinnførselen til Anders Olsen og Anne Torkildsdatter er det en tydelig tilknytning til Gaalaas - han bor selv på Gaalaas Eie, og fadderne bor på Øvre og Nedre Gaalaas. Etter alderen å dømme skal han være født ca 1804 og ikke 1807. I kirkeboka for Furnes i 1805 er det en Anders Olsen født som sønn av Ole Johansen Ø. Gaalaas Eiet og Gunnor Erichsdatter Lenke. an han være en kandidat?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg valgte å ikke legge vekt på Gålåseie, men det kan være feil. Jeg registrerer alle navn jeg kommer over på disse Gålås-garda. Disse hadde jeg altså ikke, men folk kommer og går, spesielt de ugifte. Noen av husmennene på disse gardene var der i flere generasjoner også. Ja, noen kom hit på 1700-tallet og etterkommerne bebor plassene fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Til dere som hjalp til å få framgang i saken: Takk!!Det kommer innom noen meeget fjerne slektninger fra USA som blir glade for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Anders Jensen fra Hjellum har jeg problemer med å plassere. Anders Jensen forefinnes i slektene på Hjellum, men til litt andre tider. Så er det en Anders Jensen Bjørke f ca 1722, i slekt med familien på Hjellum. Men han skulle ha 'tatt på aksel' i 1749.Torkildnavnet i Vang og Furnes forekommer mere i 'overklassen'. Jeg har registrert Torkild Opphus som var død i 1732 som en mulig kandidat for far til en del Torkildsdøtre, men det er bare en arbeidsteori. Dersom han var gift, så vet jeg ikke med hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ja, Torkild er nok et uvanlig navn. Bortsett fra de mer kjente, som Ålstad, Farmen og Dalfarmen, finner jeg:Torchild Nielsen Blystadeier, døpt 10.des 1713, sønn til Niels Olsøn Blystad-ejers og Maren Larsdaatter. Jeg vet ikke mer om ham. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 2A (1713-1733), Kronologisk liste 1713, Annen liste 1713, side 15-16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9046&idx_id=9046&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg mener nå at Torchild Nielsen Blystadeier muligens dør i aug 1718. Riktignok står det Torgjer ved begravelsen, men alderen stemmer godt med Torchild. Men likevel kan det være et annet ektepar som bor på Slemsrudeier i 1718, navnet på kona er her utelatt. Torgjer står oppført to rader før Septembr:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 2A (1713-1733), Kronologisk liste 1718, side 85-86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9046&idx_id=9046&uid=ny&idx_side=-43>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ja selvsagt var det Opstad og ikke Opphus. (innlegg 18) Det var en huskefeil som oppsto mellom BK-6, kaffekoppen og Internet. Ålstad er både min kones og mi slekt, så det var en grov forseelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Anne Torkildsdatter nevnt i innlegg 18 må være født ca 1728. Dersom det er hun som dør 6 okt 1808. Nå er ikke Ft 1801 mye å stole på mht alder, men den sier at hun er f ca 1735. Da kan man eleminere han som dør i 1718 vil jeg tro. Han som er født i 1719 ville vel også ha hatt ett forklaringsproblem for presten?Da står vi igjen med Torkild Nilsen Opstad. Han har jeg mistenkt for flere farskapssaker, men disse uspesifiserte Torkildsdøtre i Vang kan jo komme fra nabobygda Løten. Der er Torkildnavnet noe mere vanlig.Så har vi Torkild Julsen Dalfarmen f ca 1713. Han har jeg ført bare med ett barn. Ole Torkildsen Børstad f ca 1739.Vi har sogar en Torkild på velt Ile i Furnes på 1500 tallet, så han kan jo være opphavet til hele elendigheten?Så har vi Anne Torkildsdatter Årsrud i Løten, men hun har jeg ført som død 17 år g i 1745.Vi har flere eksempler på innvandrede Torkildsønner og døtre til bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg hadde fem barn til Paul Torvaldsen som jeg har kalt Dørum-eie og kone Berte Larsdatter, men ikke Torkild, så takk for det. Ei etterkommer slekt i Furnes er Heggelund oppi Heggelundsgutua Asbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Torkild Nilsen Blystad-eie f 1713 finnes vel igjen på Jesnes i 1732? Han er jo dermed i produktiv alder og kan ikke utelates fra debatten. Men en kan vel ikke utlede at han hadde etterkommere på Blystad-eie et par mannsaldre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.