Gå til innhold
Arkivverket

[#60561] slekt i Tyskland


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Jeg har min slekt fra Tyskland, og nedenfor opplysninger har jeg fra brev og dåpsattester. Men å komme videre bakover har jeg ikke greid. Carl Friedrich Zøllner f.12.11.1836 i (Preetz?) d.31.12.04 Anne Dorothea Juliane Fahrenkrug f.8.6.1841 i (Preetz?) d.5.11.1924. Kan en komme videre her tro? Finnes det system som i Norge med skannede kirkebøker å lete i? Takker for hjelp Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det skulle være gode muligheter; kirkebøkene ligger i ulike kirkearkiv mens øvrig kildemateriale i hovedsak ligger i delstatens arkiv i Schleswig. På Norsk slektshistorisk forenings hjemmeside (www.genealogi.no) har Elin Galtung Lihaug en oversikt over ressurssteder i Tyskland, bl a adresser til de aktuelle arkivene. Jeg kjenner ikke til at disse aktuelle kirkebøkene er digitaliserte på internett. Folketellingene ligger i Schleswig. Hvorvidt byarkivet i Preetz har aktuelle kilder, så som ligningsmanntall, skolearkiver etc, antar jeg - men jeg har ikke selv brukt det arkivet. Klosteret i Preetz har forøvrig hele sitt store arkiv intakt, på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Takk for opplysninger. Da vil jeg prøve å nøste litt, det hadde vært moro å komme litt lenger bakover på denne grenen. Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.