Gå til innhold
Arkivverket

[#60562] Ingebjørg/Ingeborg Gulbrandsdatter-umulig å finne


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg er igjen tilbake med mere fra Krødsherad, der 1700-tallet er et sant kaos.Ingebjørg/Ingeborg Gulbrandsdatter, født ca. 1771 (30 år i 1801). Gift 3. mai 1789 i Krødsherad med Ellev Svendsen Svendsplassen/Monseplassen under Redalen. Og der stopper det. Jeg vet egentlig ikke noe mere.De har barna: Gulbrand 1791, Maren 1793, Rønnaug 1797, Kristi 1800, Anders 1804, Ellev 1807.Hvis man skal gå etter oppkalling så stemmer ikke noe, for vi har ingen Svend. Første datter Mari er etter farmor. Da skulle vel andre datter Rønnaug være etter mormor??? Når datteren Rønnaug døpes i 1797 er en av fadderne Rønnaug Gulbrandsdatter Rishovd, men henne finner jeg ikke igjen.Jeg har trukket til Norderhov, men vet ikke om dette stemmer. Her finner jeg Gulbrand Johansen Uggen eie, gift 29/9 1764 med Rønnaug Andersdatter. De har datteren Ingeborg, døpt 17/9 1769.I Norderhov finner jeg også ei Rønnaug Gulbrandsdatter, kalt Høghaug når hun gifter seg 3/12 1797 med Klemet Eriksen Brevassli eie.Kan noen gi meg opplysninger om denne personen. Jeg er helt blank.Mvh. Tobjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Bjørg. Den Mari som blir begravet er ovennevnte Mari/Maren ja. Denne Rønnaug Andersdatter du nevner er spennende, for jeg mener at dette er en slik familie hvor Rønnaug har vært oppkalt i flere generasjoner, og at min Ingebjør Gulbrandsdatter er datter av en Gulbrand og ei Rønnaug. I tillegg har de jo foruten ei datter Rønnaug også en sønn Anders. Dette var interessant. :-)))Jeg tror at Rønnaug Gulbrandsdatter er Ingebjørg/Ingeborgs søster.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg tror Torbjørn har vært inne på det før, at bygdebøkene for Krødsherad er svært mangelfulle, og derfor må man hjelpes ad via originalkildene.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da legger jeg denne opp igjen med litt mere opplysninger.Gulbrand Johannesen og Rønnaug Andersdatter får disse barna i Norderhov.1. Johannes Gulbrandsen, døpt 19. mai 1765 fra Uggen eie. Faddere: Halvor Pedersen, Kristoffer Eriksen, Pål Halvorsen, Mari Aslesdatter, Margaret Johannesdatter.2. Gunhild Gulbrandsdatter, døpt 22. mars 1767 fra Stensrud. Faddere: Helge Henriksen, Klemet Johansen, Margit Johansdatter, Ane Rasmusdatter, Mari Aslesdatter.3. Ingeborg Gulbrandsdatter, døpt 17. september 1769 fra Stensrud. Faddere: Even Evensen, Gul Larsen, Guri Erlandsdatter, Else Eriksdatter, Kristi Knutsdatter.Og dermed forsvinner Gulbrand og Rønnaug fra Norderhov. Jeg har da tenkt at kunne det være så enkelt at de flyttet til Krødsherad. Det er derfor vi da ikke finner noen flere barn, for dette er jo i den perioden kirkebøkene i Krødsherad er borte, ennå en gang. Jeg får imidlertid ikke bekreftet dette ved konfirmasjoner 1778-1790, men jeg fant dette:Johannes Gulbrandsen blir gift i Krødsherad 6. juli 1788 med Kristi Iversdatter, og de får følgende barn i bygda.1. Rønnaug Johannesdatter, døpt 19. februar 1792. Faddere: Anne Rishovd, Gunhild Veikåker, Anne Maria Rishovd, Erik Kleven, Amund Ørpen.2. Gulbrand Johannesen, døpt 29. desember 1793. Faddere: Gunhild Ellevsdatter Redalen, Kristi Olsdatter Redalen, Sigrid Olsdatter Olberg, Ole Knudsen Redalen, Torstein Olsen Redalen.Det må være denne Gulbrand som blir gift fra Kleiva under Ørpen 30. oktober 1817 med Sigrid Olsdater Bratteud under Ørpen.3. Iver Johannesen, døpt 16. juli 1797. faddere: Thuri Sundet, Anne Ørpen eie, Thuri Andersdatter Nore, Jens Iversen Sannum eie, Anders Kristensen Olberg eie.Og der står vi nå. Enkelte av disse fadderne brukte også Ellev Svendsen og Ingebjørg Gulbrandsdatter til sine barn. Er det noen som kjenner til disse og kan hjelpe meg videre til en konklusjon.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Og når man da endelig får lagt ut et langt skrevet innlegg, dukker det opp ting.Nevnte Johannes Gulbrandsen og Kristi Iversdatter finner vi igjen i plassen Støa under Nedre Skinnes. Her står det at Johannes er fra Finnevolden under Ørgenvika.Her finner vi ekteparet Johannes Klemetsen og Ingebjørg Olsdatter som ble husmannsfolk i Finnerud etter 1750. Skifte etter Johannes 1766. De hadde barna:1. Gudbrand Johannesen, som må være han som kommer til Nordehov og gifter seg der med Rønnaug Andersdatter. Han har igjen sønnen Johannes på plassen Støa under Nedre Skinnes. Her står det at han døde i 1788 i Haugerud eie.2. Ola Johannesen.3. Klemet Johannesen, født ca. 1742.4. Margit Johannesdatter, født ca. 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.