Gå til innhold
Arkivverket

[#60565] Gamle kirkebilder


Gjest Bjørn Haaland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Haaland

Hei!Jeg sitter og går igjennom gamle bilder fra min far.Her finner jeg noen bilder av gamle kirker, og skulle gjerne vite hvilke kirker det dreier seg om.Det er to bilder av den ene kirken, og et av den andre.Er det noen som kjenner igjen disse kirkene?mvhBjørn Haaland

bilete5079.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De to første bildene er vel kanskje fra Heddal?Det siste kan minne om Lærdal.men du kan og sjekke her selv om du finner en likhet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei, Jeg er enig i at den første mest sannsynlig er Heddal, men den siste er ikke Borgund kirke (Lærdal). Jeg synes den siste ligner mer på Eidsborg kirke i Tokke kommune, (begge i Telemark!?), se her LenkeMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei igjen,Det er 2 detaljer som gjør at jeg tror det er Eidsborg.Den ene er avslutningen på tårnet. De ender i et slankt spyd. Lom er helt annerledes.Det andre er det som sies på Riksantikvarens side, min lenke i (3). Eidsborg er spesiell i og med at veggene også er sponkledde. På det gamle bildet kan det skimtes spon nede på sideveggen.Det som er forunderlig, er at ingen lokalkjente forlengst har kommet med fasiten :-)MvhTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, når jeg nå ser nærmere så ser det visst slik ut. Bildet er vel tatt i en annen vinkel som gjør at steingarden virker lenger vekke.Jeg tenker som deg, underlig at folk som bor i distriktet ikke har sett dette innlegget.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Hei!Takk for gode løsninger. Det er tydeligvis Heddal og Eidsborg, det ser jeg tydelig når jeg sammenliger ulike bilder.På en annen side er det blitt betydelige endringer på kirkene på de 60 årene som det er gått siden bildene ble tatt. Særlig Heddal er mye endret med vinduer og åpninger.mvhBjørn Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.