Gå til innhold
Arkivverket

[#60566] Peder Syversen Lind & Barbra Severine Bøyesen, 1801, Drammen


Gjest Olav V. Landsverk
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav V. Landsverk

Kirkebok for Strømsøe, 8.5.1801: Styrmand Peder Syversens hiemmedøbte Barn ANNE MARGRETE-- hvis Moder er Barbra Severine Lind.Her kan det ut som om Anne Margrete er født utenfor ekteskap av paret Syversen-Lind - men ”uægte” er ikke nevnt.ft. 1801Bragernæs har Peder Syversen Lind Huusbonde 26 Gift 1te gang Coffardie styrmand Barbra Carine Bøyesen Hans kone 30 Gift 2 gang Fraværende Anne Magrethe Pedersdttr Deres børn 1 Hva betyr ”fraværende”? En sammenheng med at hun bare oppført som Moder og ikke Hustrue/Kone da Anne Magethe ble døpt?30.11.1769, Strømsøe: Garver-Svend Sivert Svendsen Lind ble gift med Anne Margrethe Iversd.Dahl. Er dette foreldrene til Styrmann Peder Syvertsen f. ca 1765? Anne Margrethe f.1801 ville da være oppkalt etter sin farmor.Ft. 1801, Strømsøe har Carl Friderich Bøyesen Huusbonde 69 Begge i 1ste ægtesk. Har som forhen major 25o rds kongl. pension Anne Magrethe Fuhr Hans kone 53 Begge i 1ste ægtesk. Magrethe Elisabet Bøyesen Deres børn 21 UgiftKan dette være foreldre til Barbra Severine/Carine? Anne Margrethe f.1801 ville da (også?)være oppkalt etter sin mor.Noen som har opplysninger om disse familiene Lind og Bøyesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS:Peder dpt. 16/11 1773 Strømsø og broren Svend dpt. 24/8 1770 Strømsø, foreldre Sivert Svendsen og Anne Iversdt.Carl Fredrik Boyesen f. 16/7 1732 Gran (OP) - 3/1 1807 Strømsø, foreldre Christopher Nicolai Bøyesen og Maren Margrethe Langhorn f.i Danmark, gift 6/9 1777 Bragernes Anne Margrethe Suur f. 20/9 1748 Bragernes-20/2 1831 Borre prestegård, foreldre Caspar Suur og Rebekka Hofgaard.Dåpen til Anne Margrete Suhr 28/10 1748 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Peder og Barbra giftet seg på Strømsø 28. september 1797, hun var enke etter skipper Jens Iversen, jfr. lenken. LenkeDette forklarer oppføringen i 1801-tellingen, der det står at Barbra var gift 2. gang. At hun var 'fraværende' kan simpelthen bety at hun oppholdt seg et annet sted under tellingen.Hvis den oppgitte alderen i 1801 er korrekt, er nok Peder født ca. 1775 og Barbra ca. 1772, men jeg har lært meg til å ta oppgitt alder med flere klyper salt.Når det gjelder dåpen til Anne Margrethe, så ble hun hjemmedøpt, og jeg tror (understreker tror) det står at hun ble hjemmedøpt av Barbra Severine Lind, som trolig var en slektning av Peder, søster, muligens.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, vet ikke om dette er rett par, MEN navnene stemmer bra: 18. mai 1788 giftet Jens Iversen og Barbra Bøyesen seg i Kragerø, og veien til Drammen er ikke altfor lang for en skipper/skipperenke.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Antar dette er dåpen til Barbras første barn i ekteskapet med Jens (Jens Iversen Dahl og Barbro Karine Bøyesen), i februar 1790 på Strømsø: LenkeNB: det står Jens Iversen Dahl - kan Anne Margrethe Iversdt. Dahl være en slektning, eller er det bare en tilfeldighet.....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som Barbra Carine het Pedersdt.Fant Peder Otto Bøyesen fra Christiania gift 25/9 1767 Bragernes med Dorthea von Cappeln. På FS fant jeg også Peter Otto Bøyesen f. 2/9 1734 Hallingdal - 1/5 1817. Han ble gift med Sara Giested og Dorthea von Cappeln ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ja, jeg tolket også vielsesopplysningene i 1797 sånn at faren hennes het Peder Bøyesen.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

Mange takk –igjen! Føler meg som Askeladden med de gode hjelperne. Med den riktige Bøyesen ble saken enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har vel kanskje funnet alt dette nå, men det er greit med en avslutning for oss andre. Dette er vel moren og søsken i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om man mener at Peter Otto Bøyesen i Christiania er far til Barbra, så kan jeg ikke se hvordan man skal få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

Det som fikk saken på pÅ sporet, var innlegg 4, vielsen i Kragerø. Barbra Karine er døpt i Kragerø 18.8.1766, datter av Peter Bøyesen. Den andre Peter Bøyesen (Peter Otto Bøyesen) virket jo umiddelbart nærmest, med ekteskap inngått i Drammen - men uten barn Barbra Karine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er imidlertid feil. Datteren Barbra Karine er 'ektefødt' og foreldrene giftet seg (i Kragerø) i 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

En misforståelse? Dette passer vel bra: Petter Bøyesen g.12.2.1761 med Karen Chrstine Torstensen - og datteren Barbara Karine ektefødt 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, Peter Otto Bøyesen gifter seg første gang 09.09.1761 i Vor Frelsers Menighet i Christiania med Sara Erichsdatter Giested etter kgl. bev. av 03.07.1761. Hun dør i 1764 og begraves 17.11.1764 på Vor Frelsers Kirkegaard. Jeg tror neppe han var bigamist.(Dette går dessuten fram av skiftet før han gifter seg andre gang i Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

Vi snakker nok forbi hverandre. Peter Otto Bøysen er utelukket - som påpekt i innlegg 15. Men Peter Bøyesen i Kragerø er en annen og er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer ikke å finne vielsen til foreldrene eller dåpen til Barbara C. i Kragerø. Hvor leter man for å finne det?Grunnen til at jeg spør er at på FS har jeg funnet Petter Bøyesen gift 12/2 1761 i Kragerø med Karen Christine T. slik du også har skrevet. Men så finner jeg også Peter Bøyesen gift 21/11 1763 i Kragerø med Margaretha Olsdt. Dette siste paret fikk datteren Olette, og Margaretha har også i 1801 en datterdatter som heter Karen Kirstine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Pinlig. Fant jo kirkeboka med en gang. Det gjorde jeg ikke i går, merkelig. Skylappene må ha vært veldig store. Fant den andre vielsen så da er det bare å se om Karen Christine døde før det.Petter Boyesens kone ble begr. 7/11 1761 Kragerø og datteren 21/11 1761 Lenke Så da er nok ikke Karen Christine moren til Barbara Carine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav V. Landsverk

Heisan! Margareta Olsd.var jeg ikke klar over. Kjekt å få rettet feilen. Hun er nok den Margr. som ble døpt 25.6.1736, datter av Ole Christiansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Olav, ja jeg har misforstått ditt innlegg (11) og leste (16) for overfladisk - så da skulle det være avklart. Så da kan jeg vende tilbake til Aker og Christiania uten å tenke mer på Kragerø-Bøyesen'e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.