Gå til innhold
Arkivverket

[#60569] 2 søstre til USA i 1902; Maren og Clara Marthinsen


Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei godtfolk!Jeg har i en lengere tid gjort flere forsøk i å finne 2 av min farmors tanter. Dette er hva jeg har funnet ut:1. Maren Marthinsen Hagavik, f. 31.10.1877 i Hakavika i Eiker (Buskerud), døpt 25.12.1877 i Fiskum kirke i Eiker. Konfirmert 02.10.1892. I 1901 står hun nevnt som utflytter fra Fiskum, og hun skal da til Kristiania. Den 05.06.1902 Reiser hun til New York fra Oslo. Ellis Island ankommer hun den 17.06.1902. Det sies i skipslistene at hun skal besøke en venn i Port Island Richmond. Her benyttes navnet Maren Marthinsen. Og, her stopper alle spor. Hun reiser med sin søster, Karen Marie (-se under). Hun skal ha fått en datter i USA, etter hva som fortelles av hennes nieser og nevøer.2. Klara Marie Marthinsen Hagavik, f. 20.03.1882 i Hakavika i Eiker (Buskerud), døpt 28.05.1882 i Fiskum kirke i Eiker. Emigrert fra Oslo til New York den 05.06.1902. Ankommer Ellis Island den 17.06.1902. En kan lese av listene at hun skal besøke en venn i Port Island Richmond. Hun reiser med sin søster, Maren (-se over).Etter en notis jeg har liggende for disse søsknene skal det ha stått følgende i en liste for ankomne Ellis Island: 'Wheither going to join a relative, and if it so, what relative, their name and address: To friends (Vig), Mostad, Port Richmond, no. 38.'Håper noen kan være så snill å hjelpe meg, slik at jeg kommer noe videre på min søken etter to av min, fortsatt levende, farmors tanter. På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Klara Marie Marthinsen Hagavik benyttet navnet Clara Marthinsen når hun ankommer Ellis Island den 17.06.1902.Maren Marthinsen skal også ved ett tilfelle ha vært på besøk hos familie i Norge på 40-tallet (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Utfra image ved immigrasjonen i 1902, tolker jeg at de skal Alb. K. Vig i Port Richmond, Staten Island. Staten Island er den del av New York City.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hanne Line! Det var jo et steg videre på veien. Jeg har gjort flere forsøk med å finne de to søstrene i New York, men uten hell.Jon Torp! Det var lenge siden nå ja. Håper alt står bra til med deg! Moren Oline Marie døde i 1939 (eksakt dato har jeg ikke lyktes å finne). Hun var på et gamlehjem i Tønsberg eller Nøtterøy på slutten. Oline var gift Gurrik når hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kai!Du må til Statsarkivet på Kongsberg! Der finner du opplysningene fra 1939 i dødsfallsprotokollen for Tønsberg eller Nøtterøy når Oline Marie døde. Det er sannsynlig at Klara Maries og Marens adresser i Amerika oppgitt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Dette er nok den Alb K Vig det henvises til i immigrasjonspapirene til Maren og Clara: Her kalt Albert C. Vig: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Jon! Jeg har aldri vært borti slike dødsfallsprotokoller. Er for tiden bosatt like utenfor Trondheim, så det blir en lang tur. Men, jeg skal se hva jeg får til i sommerferien. Det hadde vært så utrolig spennende å fått kommet i kontakt med noen av etterkommerne til Maren og Caren.;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Forhåpenligvis står dere nye etternavn der også, da de mest sannsynlig er gift før 1910. Kvinner er ikke så lette å finne. ;)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Takk for all hjelp Hanne Line og Jon.Jeg lager et nytt innlegg så får vi håpe noen kan være behjelpelige med å sjekke!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Hei ! På www.italiangen.org - vital records - New York City Brides fant jeg følgende ; Clara M.Martinsen og Albert Knutsen gifter seg 24.juni 1902 i Richmond,New York. Søstrene skulle jo til Alb.K.Vig ? Litt raskt etter ankomst,men kan vel være en mulighet ?Videre finner jeg en familie i 1910 og 1920 tellingene som kan være samme Clara Marie og Albert Knutsen;1910 i Richmond,New York - Albert,30,snekker - Mary(mulig Marie?)28,immigrert i 1902 - Tammie,7 - Magnus,5 - Adolph,2 - Henry,f.1910.1920 i Richmond,New York - Albert,40,snekker - Marie,37,immigrert i 1902 - Minnie,17 - Magnus,15 - Adolph,12 - Gertrude,8 - Harold,5Så finner jeg at Marie Knutsen,24 og hennes to barn,Tomine,4 og Magnus,2 ankommer New York 2.10.1906 med 'S.S.United States' fra Christiansand S.(22.9.1906). De har vært i Mandal og skal hjem til mann Albert Knutsen i New York. Denne Marie Knutsen er født i 'Eker pr.Christiania' ! Så jeg lurer på om ikke Clara Marie kan være Marie Knutsen ? Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ser ut som du Turid har funnet Clara Marie.Hun reiste kanskje over for å gifte seg med Albert.-Social Security Death IndexName: Harold Knutsen SSN: 098-05-1261 Last Residence: 10310 Staten Island, Richmond, New York, United States of America Born: 17 Mar 1914 Died: 29 Sep 2004 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951 )-Muligens Magnus?Social Security Death IndexName: Magnus Knutsen SSN: 712-14-0475 Last Residence: 33707 Saint Petersburg, Pinellas, Florida, United States of America Born: 9 Sep 1904 Died: Aug 1986 State (Year) SSN issued: Railroad Board (Issued Through) (Before 1951 )-Muligens Adolph?Social Security Death IndexName: Adolph Knutsen SSN: 712-14-0514 Born: 14 Jul 1907 Last Benefit: 92804 Anaheim, Orange, California, United States of America Died: Sep 1979 State (Year) SSN issued: Railroad Board (Issued Through) (Before 1951 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Staten Island Advance (NY) - October 3, 2004Deceased Name: HAROLD KNUTSEN, 90 Date of Death 09/29/2004 Was a carpenter for New York CityHarold Knutsen, 90, a retired carpenter for the City of New York and a native Staten Islander, died Wednesday in Silver Lake Specialized Care Center, Brighton Heights, where he resided for several weeks.Born in Port Richmond, Mr. Knutsen was the last of six children born to Norwegian immigrants Klara Marie and Albert Kristian Knutsen. The family moved to Westerleigh when Mr. Knutsen was 12. At 15, he sacrificed his education in order to help his family financially. In Westerleigh, he met and fell in love with the former Charlotte Colberg, whom he married in 1938.Prior to his marriage, Mr. Knutsen worked for President Franklin Delano Roosevelt's New Deal program, the Works Progress Administration (WPA), before moving to Sherburne, N.Y., where his family bought a farm.Mrs. Knutsen joined him at the farm after they married and remained there until 1943, when Mr. Knutsen was hired to work at the former Bethlehem Steel Co. shipyard in Mariners Harbor, where he helped build destroyers during World War II.In 1948, he joined the Carpenters Union Local 20 and worked at various shipyards and construction sites, including the Garden State Parkway, where he helped to build bridges and overpasses. He joined the City of New York's Social Services Division as a carpenter in 1967 and became a foreman in 1972. He later retired in 1979.Mr. Knutsen enjoyed nature. As a young man, he built fish ponds and liked to landscape the family yard by planting flowers. His favorite pastime was visiting Longwood Gardens, outside of Philadelphia, as well as flea markets and antiques shops. He also enjoyed touring the scenic vistas of Pennsylvania.When his children were younger, he often took them on family vacations that taught them about nature and history. Mr. Knutsen was active in the Boy Scouts when his son was a member of Troop 57 at St. John's Lutheran Church, Port Richmond.In his later years, Mr. Knutsen used his carpentry skills to help his children remodel and make decorative additions to their homes.He lived in West Brighton with his wife for more than 60 years until 2001, when she moved to Clove Lakes Health Care and Rehabilitation Center, Castleton Corners. He later joined her there in 2003.According to his children, Lynn Holly Fodor, William H. Knutsen and Kay Marie Borland, Mr. Knutsen instilled hard work, fairness and honesty in them, emphasizing the importance of a good education.'He worked hard to make sure that we got that education so that we had the tools we needed to make it in this world,' they said.In addition to his wife and children, Mr. Knutsen is survived by five grandchildren and eight great-grandchildren.The funeral will be Wednesday with a service at 11 a.m. in the Matthew Funeral Home, Willowbrook. Cremation will be in Rosehill Crematory, Linden, N.J.Copyright, 2004, Staten Island Advance. All Rights Reserved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Staten Island Advance (NY) - March 2, 2008Deceased Name: CHARLOTTE KNUTSEN, 92 Date of Death:02/29/2008 Orphaned twice, she showered her kids with loveSTATEN ISLAND, N.Y. - Longtime Staten Islander Charlotte Knutsen, a homemaker and former bookkeeper, died Friday in Clove Lakes Health Care and Rehabilitation Center, Castleton Corners, where she had resided for seven years. She was 92.Born Charlotte Harriet Frieda Matilda Colberg in South Beach, she was orphaned at 2-years-old and went to live with her maternal grandparents, Lottie and Albert Schreiber, who owned the former Schreiber's Eureka Hotel in South Beach. She was brought to Stapleton at age 5, after her grandfather died, and to Westerleigh as a teenager, upon the death of her grandmother.While living with her aunt in Westerleigh, Mrs. Knutsen had attended Curtis High School and worked part-time as a bookkeeper at Reidman's Hardware Store, Castleton Corners.After graduating from high school, she worked in Manhattan at the Kress jewelry store, where she was a buyer's assistant.Upon her marriage to Harold Knutsen in 1938, she moved to Sherburne, N.Y., where, before the birth of her son, Mrs. Knutsen worked as a bookkeeper for Gaines Food Co.The couple moved to West Brighton in 1943 and remained there until they entered the Clove Lakes home.While rearing three children, Mrs. Knutsen had devoted her time to caring for her home and family.While her first daughter was young, she had been a leader of her Brownie Troop at PS 19.Mrs. Knutsen was a member of the Ladies Guild at St. John's Lutheran Church, Port Richmond.She loved flowers and nature. While they were dating, Mr. and Mrs. Knutsen had enjoyed attending the New York Flower Show together. They later enjoyed visiting Longwood Gardens outside of Philadelphia and taking day trips to Pennsylvania's antique shops and scenic towns.An accomplished seamstress, Mrs. Knutsen made clothes and costumes for her children. She also enjoyed reading, crocheting and walking.'Our mother was a good person,' said her daughter, Lynn Fodor. 'Having been orphaned not once but twice in her young life, she showered her children with the love that she never had the chance to get from her mother and was an extension of the love she received from her grandmother.'Ms. Fodor said her mother was compassionate, helping strangers who were down on their luck and consoling residents at the nursing home who needed assurance.Mr. Knutsen died in 2004.In addition to her daughter, Lynn, surviving Mrs. Knutsen are her son, William H.; another daughter, Kay Marie Borland, five grandchildren, and eight great-grandchildren.The funeral will be Thursday at 11 a.m. in the Matthew Funeral Home, Willowbrook. Arrangements include burial in Moravian Cemetery, New Dorp.Copyright, 2008, Staten Island Advance. All Rights Reserved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Florida marriage index: 17 Oct 1982: Pinellas county: Magnus T Knutsen and Edith Rae Law. St. Petersburg Times (FL) - January 19, 1995 Deceased Name: KNUTSEN, EDITHKNUTSEN, EDITH, 81, of St. Petersburg, died Friday (Jan. 13, 1995) at St. Petersburg General Hospital. She came here in 1975 from her native New York City. She was a homemaker and a Christian Scientist. Survivors include a brother-in-law, Harold Knutsen, New York City. Gulfport Memorial Funeral Home. Copyright © 1995 St. Petersburg Times

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei. Jeg har ikke sjekket datamaskinen på 2 dager nå, men det var sannelig til overraskelse når jeg logget meg inn. En stor tak til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.