Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Margaret Miller

[#60571] Evenes Ofoten 1900s

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Kristian Jaeger Maas Nilsen f. 3/10 1866 paa Sylteren Brønnøy ble gift 1894 Evenes med Berntine Petrikke Kornelia Martinesdtr. f. 1890 d. 1918 (fra gravminner) Bosted Evenes. Bosted var Kleven Evenes i 1900. Kan noen si da døde Kristian Nilsen? Hva ble han av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans-Petter Falao

Jeg vet ikke hvor Kristian ble av, men jeg vet at de hadde to barn, Nelly Jørgine f 1/6-1899 Kleven død 9/1-1978 Narvik og Kristian Berg f 24/2-1909 Kleven død 1934.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alfred Arntsen

Margaret,Han er kjent som Kristian Jæger i Evenes, og barna brukte Jæger som slektsnavn. Noen år etter at første kona Berntine var død, giftet han seg på nytt med Olufine Amanda Olsdtr., født 5/7-1881 i Evenesmark i Evenes, død 14/3-1956. De ble boende i Kleven (Kleiva). Det var ikke barn i dette ekteskapet. Dessverre vet jeg ikke når Kristian Jæger Nilsen døde. Huset hans i Kleiva ('Jæger-huset') står fortsatt, men det har ikke bodd folk der på mange, mange år.Hilsen Alfred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Margaret Miller

Meget interessant Hans-Petter ot Alfred! Det er mye nytt her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alfred Arntsen

Margaret,Litt tilleggsinformasjon: Han kom som dreng (gårdsgutt/tjener) til Bergviknes (nabo gård til Kleven), hvor det ble drevet handel på den tiden. I tillegg til arbeide på den lille gården (farm) i Kleven, var han fisker og høvedsmann på fiske i Lofoten og Finnmark. Han arbeidde også som tømmermann (carpenter), og var godt likt av naboene.Hilsen Alfred

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Margaret Miller

Takk Alfred!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.