Gå til innhold
Arkivverket

[#60586] Barna til Andreas andersen og tolline christensdatter hurum.?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Hei! Er det noen som vet noe om disse to Andreas Andersen ble f. ca 1781 i Hurum. Tolline er jeg mer usikker på. Men jeg har funnet fler barn på disse født i hurum. Christian f. 1816 hurum, Hans f. ca 1818 i hurum,Aleth f. 1807 hurum, Elen Maria f. 1814 hurum, Christine f. ca 1808 hurum, Lars f. ca 1820, Christen som er min stamfar 28.03.1812. Men jeg finner lite om disse søsknene, er det noen som har noe info om disse? Jeg vet også lite om Anderas og Tolline. Det ser ut som om Anderas var bonde på noe som het Korsgaard i hurum i 1816 når de fikk sønnen Christian.Det hadde vært morsomt om noen hadde noe om disse?Mvh Øyvind Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

ANDREAS ANDERSSEN Pedigree Male Family Marriages: Spouse: TOLLINE CHRISTENSDR Family Marriage: 22 NOV 1806 Hurum, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Takk Erling for intersante svar! Jeg har funnet dette navnet Even Guttormsen i ei bok for en tid til bake. Even Guttormsen Inglingstad var Hurums ligningsmann for sølvskatten.( en av dem) Hans Povelsen har jeg funnet som eier av et tjærebrenneri Hurum 1834. Disse var jo forlovere Tolline og Andreas Andersen, men var det vanlig og ha ha de som var litt høyere på strå i bygda som forlovere for fattige folk den gangen? mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Erik Bjune

Hei!Tolline med foreldre etc finnes under Korsgården i FT1801:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f10628&gardpostnr=38&personpostnr=750&merk=750#ovre>LenkeTolline oppgies da å være 22 år, dvs f ca 1779.Hennes yngre søster Anne sies å være 17 år, jeg mistenker sterkt den Anne som døpes på Dyve, vel i Strøm, i 1785 for å være den samme, det stemmer bra med foreldrenes navn, Elen Thomesdatter er en ganske sjeldent navnekomb. også. Jeg skal få sjekket i Strøm-boka om disse er nevnt under Dyve i morgen.Da ikke Tolline oppgies som døpt under Hurum/Strøm, tyder det på at familien flyttet til området perioden 1779-1785, uten at jeg vet hvorfra.Hvis du ser på fadderne til Andreas og Tolline sine unger, går det igjen 4 ganger folk fra Røyken, spesielt fra Bestum (Beston), kanskje kan det være et spor. Du vil også se at Tollines søstre Aase og Anne går igjen flere ganger. Anne er da kone på Rokkestad. Aases døtre Sørine og Anne Karine opptrer også etterhvert som faddere.Sønnen Lars gifter seg i 1843 med Karine Jacobsdtr (f. 1819) fra en husmannsplass under søndre Rødby . De bor da på Dokketo (under Tronstad), senere i Holmsbo og på Hofbråten. Lars er Matros.Datteren Elen Maria blir i 1835 gift med Christian Jacobsen, boendes på Tronstadeie, f. ca 1813. Bor på Inglingstad i FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Kikket i dag i Strømsboka, men det står svært lite om plassene under Dyve (gnr 24 Gjuve) der dessverre. Men jeg kan heller ikke se at eldstesøster Åse er døpt i Hurum/Strøm, så svært mye tyder vel på at Chritsen og Elen kom flyttende utenbygds fra....??mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Til innlegg 5: Hans Povelsen Rokkestad var Tollines svoger. Han var gift med Anne Christensdtr. Korsegården, Tollines yngre søster. Hans og Anne er mine tipp-tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Familien til Hans Povelsen, dvs. de som er gårdbrukere på Rokkestad i 1801 (Poul Hansen og Ingeborg Jacobsdtr. med barna) var fra Lier, og kom til Hurum like før 1800. Jeg har ennå ikke funnet opphavet til Christen Larsen og Elen Thommesdtr. på Korsegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Tolline/Toline ser ut til å være et navn som i 1801 først og fremst var i bruk i Modum og i Lier. Finner ingen Tol(l)ine Christensdatter døpt i Lier, der kirkeboken er søkbar på Digitalarkivet, Modum er jo en mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

HeiSer ut til at Tolline er født i Modum. Har funnet en dår som passer. Foreldre Christen Larsen og Ellen Thomesdatter Øderudeie. Nr. 5 fra bunnen på høyre side.Lenkemvh Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg synes det står 'Berudeie', ikke 'Øderudeie'. Lenken viser dessuten til kirkebok for Enebakk, ikke Modum!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette var rart! Første gang jeg trykket på lenken, kom siden fram, men overskriften og innholdsfortegnelsen var Enebakk 1815-1822!! Etter å ha lukket nettleseren, og gått inn på ny, så er det samme kirkebokside, men nå med riktig overskrift og innhold. Uforståelig, men jeg tar i meg det jeg sa om Enebakk, da, Tor Ivar!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Christen Larssen Dyve Støen og Elen Thomæsdater døper et barn Anne i Strømmen kirke 14. desember 1783 også, hun begraves 17. mars 1784. Da står det også Dyve Støen som bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Her er permanent sidelenke for dåp i Modum: LenkeDet er 1778, men jeg skjønner ikke helt datoen. Ute til venstre står det vel S. 1 p. Tr. som jeg antar er 1. søndag etter Trinitatis, dvs. 21. juni. Men selv teksten ser det ut som begynner med Dom. Exaudi i Snar. K. Snarum Kirke er greit, men Dom Exaudi er i følge Dage enten Dominica Exaudi Domine (ante pentecoste) som var 31. mai, eller Dominica Exaudi Domine (post pentecosten) som var 12. juli??? Så står det tomrom mellom Fød d: og Maji, så kun måneden er gitt. Men er hun født i mai, er vel dåp 31. mai mest sannsynlig (men skulle vel døpes innen en uke etter fødselen). Foreldrene til Tolline er i hvert fall Christen Larsen og Ellen Thomesd: Xderud-Eye, der X er litt vanskelig å lese, men kan være Ø. Så jeg Tror det er Øderud-Eye jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Øderud i Modum hadde i folketellingen 1801 hele 7 husmenn, og en av dem var Lars Knudsen (68 år) med kona Ragne Larsdatter (59 år). Christen kan jo enten ha vært sønnen til Lars Knudsen eller broren til Ragne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Dette er i hvert fall riktig familie! Se permanent sidelenke: LenkeSom nr. 30 i 1773 døpes Aase, datter av Christen Larsen og Ellen Thomesd: Her er jeg litt usikker på gårdsnavnet, kan det være Stran-Eye? Forresten, samme barn døpes jo to ganger!!! Se dåp nr. 34!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Og ved den ene dåpen er hun født 13. mai og ved den andre dåpen den 14. mai! Dette må være en glipp! Gårdsnavnet er uansett Thoen-Eye.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Og Christen Larsen og Ellen Thomesdatter gifter seg litt tildligere i 1773 her (perfmanent sidelenke): LenkeDet merkelige er at brudens navn står først, for alle andre står brudgommen først. Kan dette ha noen betydning?Så vidt jeg leser står det følgende: D: 10de Febr: Trolovet i Hegg: K: Pige Ellen Thomesd: og Ungkarl Christen Larsen som skal boe paa Thoen-Eije. Forloverne er Gunder Jonsen Ødsrud og (fornavn står ikke) Larsen Thoen.Til venstre står vielsesdatoen som jeg ikke er sikker på, den 2. Mart: kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo.Tusen takk for alle svarene jeg har fått. Kjempe takknemlig.Har vært borte en stund så jeg har ikke fått takket før nå.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.