Gå til innhold
Arkivverket

[#60592] Hjelp til tyding av skanna kirkebok for Askøy i Hdl.


Gjest Lillian Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Gidder noen å slå opp i skanna kyrkjebok for Askøy 1742-1818. Kommunikanter side 54. Like over 5te søndag a Paasche står det.Claus Platzen og ..........Rachel Platzen. Klarer ikke tyde ordet ......Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er lenken: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Kommunikanter 1764, side 54. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg tror det står 'hustru' men er ikke sikkerDu bør lære deg å lage lenker, det er ikke noe vanskelig. Mange her har forklart det mange ganger.Her er en mini oppskrift: Det beste er å ha to sider oppe (minst). Når du er inne på Webdebatt ser du at det står over i en 'tab': WebDebatt. Ved siden av er en liten 'Tab' (til høgre): klikk på den med venstre musetast og du får opp en ny side hvor det står 'about:Tabs'. Denne siden bruker du så til å gå inn på kirkebøkene. Nå bruker du venstre musetast til å klikke deg fra den ene siden til den andre. Bruker du 'tilbakeknappen', risikererer du at det du har skrevet forsvinner (det er en viss tid det er oppe)Du kan og gå inn via dine favoritter og istedenfor å klikke på 'navnet til adressa', klikker du på den lille blå pila til høgre, det gir deg og automatisk en ny side.Når jeg så er inne på den kirkeboksiden jeg vil kopiere, da holder jeg venstre museknapp nede og fører den over hele billedinformasjonen som blir blå. Når den er blå kan du klikke på den med høgre museknapp og du får da opp et lite vindu og velger 'kopier'. Deretter klikker du på WebDebatt siden som du har i tabben over og KLIKKER deg INN i vinduet hvor du er begynt på ditt innlegg. Nå høgreklikker du her og velger 'Lim inn' og adresse kommer automatisk inn i meldingen din slik den stod i 'billedinformasjonen'.Du gjør ikke noe mer enn å skrive ferdig din melding og 'legge den på plass', lenkene vil så lage seg automatisk.Du kan sjekke dette ved å gjøre det samme i en e-post til deg selv.Du kan og bruke Ctrl c for å kopiere når linjen er blitt blå og Ctrl v for å lime det inn i meldingen, men for at det skal virke må du først gjøre som forklart over, klikke deg inn på innlegget du skriver.Jeg bruker å ha oppe minst 3 sider, en for Webdebatt, en for kirkebøker og en for folketellinger (eller hva annet det måtte være) Håper du får det til nå.Ellers kan du og se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Tusen takk alle for svar.Det var bra at det sto søster.Sorry. Jeg skal forsøke igjen om jeg klarer å lage lenke.Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.