Gå til innhold
Arkivverket

[#60595] Hvem var Gietmund Johanesen Høevigen gift 1769 med Kari Monsdtr. Hopen S&F


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Søker opplysninger om hvem foreldrene til Gietmung (Jetmund) Johansen Høevigen var.Han vies med Karj Monsdtr. Hopen 07.07.1769:Lenke4. kjente barn så langt:Johanis f.ca.1770Helene f.ca.1776Kari f.ca.1782Matz f.ca.1786Er det noen som vet hvor han kom fra, og hvem som var hans foreldre ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var ihvertfall en Johannes Hoevigen på den tiden, dersom du prøver å finlese kirkeboka, finner du kanskje Gietmund og.Her døper en Johannes Høvig en sønn Hans i 1741, så han er vel og far til Gietmund: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1741, side 181. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-168>Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1742 en sønn Valentin: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1741, side 181. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke En datter Anne i 1743: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1741, side 181. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Johannes Hoevig fadder og en Anna Hoevigen i 1746: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1746, side 196. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er han og fadder i 1737 og da er det og en Dorte Høvigen der: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1737, side 159. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Joleik skriver i 'Soga om Flora' s. 606 under Høyvikja:1774 Tinglese bygslesetel ... til Jetmund Joansson - jorda som faren, Joans Falteinson [Valentinson] hadde, og no skulde sonen gjeve kor til foreldra' Jeg har ikke navn på Jetmunds mor, men dette kan vel være besteforeldrene hans på farssiden:'1715 trulova Faltein (Walentin) Oddson H. og Eilin Jetmunddtr. (ho vart ekkja åre fyrr) Kilde: Joleik: Soga om Flora s. 606). Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk begge toDa fikk jeg mange gode opplysninger, jeg var veldig usikker på hvor jeg skulle begynne å lete, da det var Høyvik garder både i Flora, Gulen og Askvoll. Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Valentin og Eli Hoevig faddere til Ole Stenshovdens datter (høgre side)i 1729, så da var de begge i livet: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1729, side 107. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-102>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Valentin Høvigen causjonist i 1730 (høgre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1730, side 110. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1733 er Valentin fremdeles i Høyvik: her er han vitne igjen (1. handling i 1733): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1733, side 127. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEli Høvigen er fadder i 1733 (venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1733, side 129. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg samme lenke høgre side er Valentin Høvigen causjonist.Valentin må ha vært en populær mann for her er han causjonist igjen (venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1733, side 130. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkesamme lenke høgre side er Eli fadder.Jeg har kommet over en Halvar Hoevigen flere ganger, det må nok sikkert være en familieforbindelse her, for her troloves en Phalentin Halvardsen Høvig med Dorthe Larsdtr. Da var det kona hans som var fadder i mitt første innlegg og ikke kona til Joans/Johannes (nederst til høgre) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1734, side 138. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeNeste side blir de copulert og da står han som Valentin Halvardsen Stenhovden. Eli Høvigen er fadder til deres tvillinger her (høgre side)1735: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1735, side 146. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Valentin Stenhovden og Valentin Høvig causjonister til en Jonas Jacobsen Høvig i 1737 (venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1737, side 159. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugJeg har lagt inn en forespørsel på skifte etter Johannes Valentinsen Høivik i arkivforumet, håper konen hans er nevt der.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er jo digitalisert dåp:Hans: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=KINNDP29&gardpostnr=696&merk=696#ovre>LenkeValenthin: LenkeAnne: LenkeAnthonette: LenkeJohanne Elisabeth: LenkeDaniel 1753: LenkeElj 1755: LenkeHalvor 1757: LenkeMadtz 1759: LenkeGietmund sine barn:Eli 1769: LenkeJohans 1770: LenkeMaren Helene 1774: LenkeMan kan da undres om ikke mor til Gietmund het Eli og.Det var vel hun som var blant faddere på 1740 tallet og ikke kona til Valtin (svigerfaren)Valentin Olsen og Eli Gietmundsdtr gifta seg i 1715:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugNei, jeg hadde ikke alt av det du fant frem (9) Tusen takk.Jeg tror også det samme som deg, at kona muligens het Eli. Jeg har prøvd å se etter skifter som kan passe med Eli og Høyvik, men har så langt ikke funnet noenmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da ga skifte etter Johannes ( Jonas )Vallentinsen Høivik svaret på navnet til konen hans. Hennes navn var Atchie.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var et merkelig navn, finner ingen slike blant døpte i Kinn.Kan det være feiltolket for Aliz?Det kan jo være at hun finnes blant faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk KjellaugJeg har lett etter faddere med navn Atchie, men kan ikke finne noen. Jeg ser at sønnen Hans kom til Ousland, er dette en gard i samme område som Høyvik ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg rekner med at det her er snakk om Osland i Askvoll (ligger mellom Stongfjorden og Vågane) - finner ikke noe Osland nærmere. Du må jo over to fjordarmer for å komme til Høyvik som ligger ved Steinhoveden i Høydalsfjorden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fra Rygh: Lenke .12, s.370 '110. Osland. Udt. ó:2sland. -- i Odè;nalanðe BK. 24 a. Odhens- landh NRJ. II 141. Ouidtzlandt 1563. Oustlannd 1567. Oußlannd 1603. Ousland 1608. Oußland 1667. Ousland 1723.Baade den feilskrevne Form i BK. og Formen i NRJ. II tale for, at Navnet er et opr. *Óðinsland, af Gudenavnet Óðinn; jfr. Kirkebø GN. 22. Ogsaa i senere Tid skr. Ousland.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugDa finner jeg på side 219 i Askvoll bygdebok III:40. Hans johanson Osland Høivik gift 1763 med Marie Iversdtr. Osland.barn.:Allis f.1764 gift 1797 (Osland 44), Danielf.1765 gift før 1811 (Bergen), Ole f. 1767 gift 1789 (Osland), Marie f. 1769, Agnete f. 1770 (Bergen), Kari f.1772, Mari f.1774 gift 1800 (Osland) og muligens en sønn Elias Hanson Osland dør 1818, 56 år gml.Kan første barnet her være oppkalt etter mor til Hans Johanesen ?Jeg ser du mener det er mulig Atchie kan være feiltolking av Aliz (12), og da er det vel Aliss også en variant av samme navnet ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Absolutt! Og jeg mener at jeg kom over noen variasjoner av det navnet: Ahles/Aliz/Aliss/Allis i kirkeboka da jeg sjekket faddere.Får ta en tiit til-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her f. eks. er Ahles Høevig fadder til Johannes datter Anne, jeg har sett før at en av foreldrene har vært fadder: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1743, side 188. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-175>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en AHles Hansdtr fadder til Bendix Midbøens barn, men det står dessverre ikke hvor hun kom fra (har sett henne et par ganger tidligere uten gårdsnavn) Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1746, side 198. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-185>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen hun må jo være død etter 1780, så kanskje vi finner ut av det der.Her er ihvertfall Johannes Valentinsen Høvig død 1780, 66 aar gammel og like under sønnen Valentin 34 år gml: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1780, side 459. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var jo skifte etter sønnen Valentin/Falentein Johansen samme tid: LenkeDersom han ikke var gift, så står kanskje mora der. Jeg villa ha sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugJeg har lagt inn forespørsel på skiftet ettet Fallentin/Valentin Johansen på arkivforumetmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

= 1750 AND aar_hending = 1750 AND aar_hending = 1750 AND aar_hending = 1750 AND aar_hending = 1750 AND aar_hending = 1780 AND aar_hending

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.