Gå til innhold
Arkivverket

[#60601] Ola Ellesen Hesliplassen-ikke fra Bjøreeie?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ola Ellevsen, født ca. 1747. Fra Bjøreeie sier bygdeboka. Begravet 5. november 1797, 50 år gammel. Kom til Hesliplassen under Hesli i Krødsherad før 1777.Gift med Gjertrud Håkonsdatter Enga under Olberg, født ca. 1750. Levde som enke i Hesliplassen i 1801. Død 25. august og begravet 9. september 1821, 62 år gammel som ”Enke fra Heslie eje”.Barn:1. Håkon Olsen, døpt 5. mars 1780 fra plassen Nerli under Bjøre. Faddere: Anne Flatin, Berit Fingardsdatter Grimeli, Marta Olsdatter Bjøre, Ole Olsen Bjøre, Fingar Olsen Bjøre. Gift (1) 1804 med Anne Erlandsdatter Bø, født ca. 1766. Død 1841. To barn. Gift (2) 1842 med enken Ingeborg Andersdatter Heslieie, født ca. 1803. En sønn. Overtok Hesliplassen.2. Guri Olsdatter, døpt 7. september 1783 fra Grimeli under Bjøre. Faddere: Åse Olsdatter Bjøre, Marte Olsdatter Grimeli, Astrid Olsdatter Grimeli, Ole Bjøre, Erik Iversen Ørpen.3. Ellev Olsen, døpt 7. januar 1787 som sønn av Ole Ellevsen Hesli eie. Død etter 1865. Faddere: Karen Heslien, Sigrid Ellevsdatter fra Sigdal, Goro Andersdatter Heslia. Kom til Søndre Maribråtan under Øvre Nore. Se nr. 16.4. Ole Olsen, døpt 12. juli 1789. Faddere: Åse Olsdatter Bjøre, Guri Andersdatter Åsen, Sigrid Olsdatter Heslia, Stener Larsen Lina, Kristen Mortensen Hervikdalen.5. Jon Olsen, døpt 6. november 1791. Faddere: Åse Bjøre, Karen Heslien, Helge Hågensdatter Olberg eie, Reier Hågensen Olberg eie.Vet noen hvor denne Ola Ellevsen kom fra? Atter engang står jeg fast i Krødsherads 1700-tall.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Har ikke noe tips enda om saken , men gir gjerne et tips om at dette og andre saker som har med Buskerud å gjøre. Legg de inn under Buskerud. Da tar det litt lenger tid , før det forsvinner.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk skal du ha. Det er nesten flaut å si det, men akkurat den funksjonen har jeg ikke visst om før nå. Utrolig men sant.mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Her er et tips. Ingen bekreftelser. Det var en Siri som var fadder til ett av barna. Vedkommende bodde i Sigdal. Om vedkommende levde i 1801 , passet Siri født ca. 1745 veldig bra. Jeg fant den Siri, antageligvis , døpt i Krødsherad. Faren Ellev Østensen bodde da på Redalen. (Et hyggelig sted- jeg og min kone , pleier å plukke tyttebær der hvert år). Denne Ellev var spillemann , kan leses om bl.a. på side 650 i Krødsheradboka I.Han tapte en sak og måtte flytte fra stedet og er videre oppført i Krødsheradboka på side 264. Der står det også at han hadde en sønn Ole født 1745. Ikke så langt fra 1747.Det står også at det er skrevet mye om han i neste bind av Krødsherad.Det var skifte etter han , men barna var vel neppe gift da.Lykke til videre!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk Tormod. Spennende utgangspunkt. Jeg fant ei Margit Østensdatter Ringnes som fadder til datteren Siri i 1741, og det må være den Margit Østensdatter som under Ringnes sies å være datter av en Østen Olsen Heie i Flå. Hvis hun er søster av Ellev så skal vel kanskje han også ha samme far.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Margit er som du skriver datteren til Øystein Olsen Heie. Dessverre så er ikke Ellev sønnen. Østen Olsen og Gjertrud Pedersdatter no Skjønne i Nore og Uvdal.De fikk 3 barn mens de bodde i Flå, mens de resterende 8 barna ble født på Skjønne.Om famillien kan leses i Nore og Uvdal bøkene II, sidene 662 og 663. Det var skifte etter Østen så om han hadde hatt en Ellev som sønn hadde nok det kommet frem.Margit er en av mine aner.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da var Ellev Østensens foreldre funnet. Han er sønn til Østen Gjestsen Bottolvsgard og Eli Kristensdatter i Krødsherad. Se Krødsherad 1, side 652.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.