Gå til innhold
Arkivverket

[#60613] Evensen/Hjertvik


Gjest Camilla Jonetta Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Jonetta Evensen

Heisann. Jeg holder på å prøve å finne ut endel av slekten min, men trenger litt hjelp.Min Bestefar var Einar Colka Evensen (f 28.08.1928-d 01.01.2004), hans far het Einar Gustav Evensen, bror til Leonard Schrøder Evensen. Er det noen som har noe informasjon om disse 3? Jeg vet ikke så mye om bestefar eller oldefar. Tror jeg har funnet riktige opplysninger fra Schrøder og tilbake til Even Hendrich Evensen. Er det noen som vet noe videre der? Min bestemor heter Kirsten Johanne Evensen(F Hjertvik, 16.08.1938) Mor: Karoline Hjertvik Far: Iver Hjertvik B.Mor: Jonetta Fjæren?? B.Far: Karl Johan Fjæren??Evnt noe om Elen Hjertvik og Knut Hjertvik?Håper noen kan hjelpe meg, finner ikke noe på Hjertvik.Mvh Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Jonetta Evensen

Er veldig usikker. Vet at bestemor vokste opp på Skiri, hos sin tante Karen Hjertvik. Meste av familien der er fra Averøy som jeg har forstått. Bestefar er jeg veldig usikker på, men mener det er evnt Bergen, Solund og Møre. Vet desverre ikke noe mer..Mvh Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Jonetta Evensen

Den siden fant jeg. Skulle gjerne sett noen link fra han eller Sverre Evensen og nedover i familien. Takk for linken.Mvh Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Camilla!Det her var ikke helt enkelt å finne ut av med én gang. Det beste holdepunktet vi har fått hittil er nettsiden som Astrid Ryen la en peker til. Som du kanskje kan tenke deg, så vil det ofte være litt vanskelig å sette seg inn i andres nære slekt, men mange her på brukerforumet har etterhvert fått trening i å mestre alle slags slektshistoriske problem.Dog det er én ting jeg må nevne: Det er veldig viktig at du er så utfyllende som mulig med de få opplysninger du måtte ha. Hjemmeleksa må nemlig gjøres først :-)Den siden som Astrid viste til ga en god forklaring på hvorfor jeg f. eks. ikke fant Leonhard i folketellingen 1900. Jeg er også blitt litt usikker på hvorvidt din oldefar Einar Gustav er født før eller etter tellingen. Derfor kan det være greit om du har mulighet til å spørre din far om han eller hans familie sitter med ytterligere personalia på Einar Gustav. Fødested, om han var eldre eller yngre enn Leonhard osv.Siden det er gitt opplysninger om Solund i Sogn og Fjordande på nettsiden Astrid viste til, søkte jeg litt fram og tilbake i Klokkerboken for Solund (hovedsognet), men han var ikke å finne som døpt der i rimelig nærhet til den oppgitt fødseldatoen 17. september 1906. Derfor kan det være greit å vite hvor familien befant seg i 1906. Fra dåpsopplysninger om Leonhard skal det gå an å komme seg videre, men til dess ........Når det gjelder Hjertvik, så finnes det to gårder ved dette navn i Romsdal (Akerø og Kornstad sogn). Dette høres jo ut som et utgangspunkt.Hvor ligger for eksempel Skiri?Vennlig hilsenAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei Camilla.Are S. hadde funnet ut at det var to gårder med navnet Hjertvik i Romsdal. Jeg har lett gjennom bygdeboka for Aukra(tidligere Akerø), men kan ikke finne noen som kan passe for de du leter etter.Håper en eller annen som har bygdebøker det Kornstad blir omtalt kan hjelpe deg videre.Lykke til.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står også på den siden det siden jeg la lenke til at Leonard Schrøder E. var fra Enstad i Bøvågen. Fant ut at Bøvågen ligger i Radøy Hordaland (tidligere Manger?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I boka Raumadalsfolket står det på s.308 under Skiri III: Harald Hansen Skiri f 15-6-1896, d 5-12-1977. Gift i Kors kirke med pike Karen Sofie Hjertvik f 1898, d 19-6-1984. Datter av fisker Knut Hjertvik KORNSTAD. 1 sønn: Håkon Hansen Skiri f 10-9-1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da må vel Karen Sofie f. 1898 kunne være identisk med den tante Karen som Camilla har omtalt i innlegg (3). Og i innlegg (1) er det jo snakk om nettopp en Knut Hjertvik, hvilket må bety at denne Knut var far til Karen og til én av ektefellene Karoline eller Iver.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Navnet skal nok helst staves slik på en korrekt måte: 'Ragnhild Hjertvik'. I tråden jeg har lenket til er det jo gitt flere opplysninger om Hjertvik-folk.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Evensen

Da tar jeg litt over for Camilla. Takker for hjelp, vi har nettopp startet med å `snoke`litt så lærer nok mer etterhvert.Knut Hjertvik Kornstad er da min oldefar, far til Iver Hjertvik. Er nysgjerrig på morssiden min mor: Kirsten Johanne Evensen f. Hjertvik ( født 1938)- Hennes mor: Karoline Hjertvik døde da mamma var jentunge av tuberkolose. Karolines foreldre mener jeg heter jonetta Fjæren og Karl Johan Fjæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Mona!Hyggelig at det er et familieforetak dette. :-)Jeg har akkurat kommet over et lite, men muligvis noe sensetivt spor, og tror at det er best jeg sender det per e-post. Kan du kontakte meg på sk-gusta alfakrøll online.no?Vennlig hilsen Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Hjertvik

Hei!Jeg ser at navnet mitt er nevnt (12), og jeg har faktisk bladd i bøkene tidligere i dag , men fant ikke noen navn som stemte med 'Hjertvikinger'. så jeg tenkte at dette må være Averøya. Jeg ser også at både Vigdis og Bjørg er inne med innlegg, og da er dere i svært gode hender.!! mvh.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved søk i folketellinga 1900 for Kornstad finn du Knut Iversen, fisker f i 1868 med kone Elen Paulsdtr f 1866, med 6 barn. Deriblant Iver Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Evensen

Tusen takk for all informasjon. Nå må jeg/vi få satt navn o.l inn i ett system. Kan jeg spørre hva slags program dere bruker til dette? Mvh Mona Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Mona!Det finnes nok flere gode programmer å velge mellom. Det kan derfor være lurt å ta en titt her http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.htmlFor min egen del så valgte jeg Legacy for ei stund tilbake, og er godt fornøyd med det. Andre vil sikkert si det samme om andre programmer.Forresten så hadde også jeg en opplysning til dere, men så skjønte jeg at Are S. Gustavsen var inne på den samme og at han tok seg av det (14).Siden Camilla nevner sin oldefars bror, Leonard Schrøder Evensen (1) så synes jeg det er grunn til å ta med noe av det som er skrevet om ham et par steder. Det må være et ærerikt innslag i slektshistorien.I bokverket 'Arbeiderbevegelsens historie i Norge', bind 4, s. 379, er Leonard Scrøder Evensen omtalt som en av de viktigste personene i kommunistenes motstandskamp i Bergen under krigen. I teksten under bildet av ham blir det opplyst at han omkom under arrest 8. sept. 1944 da han hoppet i sjøen fra en Gestapo-skøyte.I Arnfinn Hagas ”Kystens partisaner” (Den hemmelige militære nordsjøtrafikk 1943-45, Cappelen, 1980, ISBN 82 02 04659 9) blir det på sidene 129-131 gitt en mere utførlig beretning om Leonard, om hans innsats og om den betydning han hadde som læremester for den unge motstandskjemperen Reidar Engevik. Der finnes også den gripende historien om at han hadde sagt at om han skulle bli arrestert så ville han finne en utveg slik at han ikke skulle risikere å sette andres liv i fare.I Hagas bok blir han benevnt Skrøder Evensen. Og det er jo mulig at det var det navnet han gikk under i Solund. For det blir opplyst at han hadde gard der, men at han etter hvert kom til å ta arbeid i Bergen som dekke for sitt arbeide i motstandsbevegelsen der. Han ble også arrestert mens han var hjemme på garden i Solund.Det hører også med til historien at sammen med de gestapistene som arresterte Leonard, så var det en illgjeten angiver. En som lenge hadde drevet og snust i Solund etter våpenlagre. Det ble sagt om ham at han aldri tok sjansen på å overnatte der ute i øyriket. For akkurat Solund var en viktig transitthavn for våpenlaster som ikke minst Shetlandsgjengen fraktet, først med skøyter og senere med sine amerikanskbygde ubåtjagere. Og spissene for motstandsbevegelsen der ute var sogneprest og senere stortingsmann, Hjalmar Storeide, og den etter hvert avsatte lensmannen, Johannes Mathiesen. Få dager etter at Leonard hadde hoppet over bord, ble angiveren skutt på åpen gate i Bergen.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Evensen

Hei. Her var det mye interssante opplysninger. Har hatt problemer med pcèn drefor litt sen tilbakemelding.Skal undersøke litt med ang. hjertvik/Evensen slekta på biblioteket. Mvh Mona Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.