Gå til innhold
Arkivverket

[#60616] Hvem er arvinger etter Jeanette Bredal Simonsen f. 23.08.1851


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Stene

Familiegraven har følgende personer begravet : Herman Bredal (1823-1889) Karen Bredal Simonsen (1849-1892) Herman Bredal Simonsen (1858-1912) Jenny Marie Simonsen (1853-1910) Jeanette Augusta Simonsen (23.08.1851-24.05.1938)Kilde: DIS Gravminner i Norge, søk etter Felt, Rad og Gravnummer på Møllendal, Bergen.Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk PetterHoved grunn til oppsporing, da dette tema dukket opp, er at denne damen har budd i Sund og derved skal ho være med i bygdeboka. Uten artikkel så hadde ein vel knapt visst at ho hadde budd her.Da finner me vel familien her i 1900, de er fødd i Holmestrand ser det ut for. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror ikke du skal så lang sør som til Østerrike, Oddvar. Det er mer snakk om Risør. Her finner du ham som post nr.6 (nest øverst på venstre side)Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk RuneJa det ser ut til at du har rett i dette. Skjønner ikkje hvorfor ho busette seg i Sund, på den tida var det jo ikkje så mykje å hente her ute. Ho kan jo ha vært tenestejente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Familiegrava (2) kan tyde på at de fleste av Jeanettes søsken døde like barnløse som hun selv. Kanskje må man lete etter søskenbarn og søskenbarns etterkommere for å finne slektninger/arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er vel da Gjertrud Helene født, mor til Jeanette. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=115&filnamn=dp12011816&gardpostnr=7771&personpostnr=23301&merk=23301#ovre>LenkeDet ser ut til at det kun var broren Herman, som vaks opp av søskene. Han var ugift i 1875 og døde i 1889. Lite trulig etterkommere. LenkeBroren Hans har eg ikkje funne, de andre søskene døde tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei OttoHer var det så mange navn at eg ramla litt av lasset, men om du klarer å knytte noen av desse opp mot Jeanette, så kan den/de sjølvsagt fremme ett arvekrav.Eg var mest på jakt etter årsak til at ho var i Sund og kor i Sund ho budde.Ellers så er da her ett søskenbarn av Jeanette, da datter av Hans Lund i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1301&kenr=022&bnr=0010&lnr=01>LenkeEtt annet søskenbarn, og sønn Hans Lund, Jan Svane Bredal er da her med familie i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det første ein blir blind på er auga. Her er da Jeanette, som døde på Børnes i Sund, der ho hadde opphold hos sin søster Petra. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=200&filnamn=SUND1936&gardpostnr=39&merk=39#ovre>LenkeHer er da søstera Petra LenkeHer gifer da Petra seg LenkeHer er Petra og mannen i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Petra døde i 1837 som enke. Jeanette døde i 1838.Skiftet etter Karsten vil trolig ikke gi oss stort. De hadde så vidt jeg kan finne ut ingen barn. De giftet seg da hun var 40 år gammel i 1890, og jeg har ikke funnet noen barn i KB frem til 1911. Det måtte i så fall vært om Petra hadde noen fra før. Er en long-shot, men det er tidsspenn nok til det.Skiftet etter Petra om det finnes kan kunne liste evt. andre livsarvinger enn Jeanette, og det samme for skiftet etter Jeanette året etter. Men det kan også være at det ikke ble holdt skifte. Det er nærliggende å tro at Jeanette arvet alt etter Petra (og også Karsten som døde mellom 1911 og 1937 - KB er ikke tilgjengelig), og at boet ble skiftet privat. Ting jeg ville sjekket: - skifte etter Petra (død 6 mars 1937) - skifte etter Jeanette (død 25 mai 1938)Ellers blir det som tidligere foreslått å gå etter mer perifrerte slektninger til Jeanette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei PetterEg er enig med deg i at Petra nok ikkje hadde livsarvinger og eg har lagt merke til at både Petra og mannen Karsten døde før Jeanette.Eg har lagt ut ein forespørsel på Arkivforum om dødsmeldinga til Jeanette, så får eg sjå kva som står der.Ellers har eg jo lagt inn linker til etterkommere av Jeanette sine søskenbarn i 1900-tellina, der eg også har funne to dødsmeldinger i Bergen som eg vil anta er to etterkommere av Jeanette sin søskenbarn, men enda ikkje lagt inn forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.