Gå til innhold
Arkivverket

[#60621] Thore Halvorsen Sørgefos, gift to ganger?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

28. desember 1757 gifter Thore (Thor/Thorer) Halvorsen Sørgefos seg med Boel (Bodil) Hansdatter i Norderhov kirke, og 9. april 1758 blir deres førstefødte døpt, Halvor. De får en rekke barn, og det siste jeg har funnet, er dåpen til Ragnild, 23. juni 1771.I oktober 1773 blir en Thore/Thor Halvorsen trolovet med Ane Gulbrandsdatter, og de gifter seg 27. desember 1774 (pussig nok er ikke brudens navn oppført i kirkeboka...). 29. januar 1775 blir datteren Bodil døpt, og jeg lurer derfor på om Boel/Bodil Hansdatter er død mellom juni -71 og oktober -73, men kan ikke finne dødsfallet hennes. Det står IKKE enkemann i forbindelse med forlovelsen eller ekteskapet med Ane, men det er ikke bare datterens navn som får meg til å stusse.I 1801-tellingen står Ane (Anne) oppført rett etter Halvor Thoresen og hans familie under Sørgefos, hun som enke (og betler, så det var nok ikke så lett, nei) og sammen med sønnen Gulbrand, som var det yngste barnet til Ane og Thore. Thore Halvorsen Sørgefos blir begravd i desember 1797, 62 år gammel.All hjelp mottas med stor takk!vennlig hilsen Astrid Er det noen som har kjennskap om familien, klarer å finne dødsfallet til Boel, eller er det her snakk om flere som heter Thore/Thor Halvorsen Sørgefos.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står da faktisk en E foran navnet hans ved forlovelsen 3/10 1773 LenkeSikkert flere som heter det, men 5.søndg.e.påske 1771 (Haug) ble Ane Gulbrandsdt. uekte barn på 2 år begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk for at du så den Een, Berit - det tyder vel på enkemann, ja! Alt virker så logisk med et ekteskap nr. 2, men jeg finner ikke dødsfallet til Boel. Får leite på nytt og konsentrere meg om Bodil-varianten....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Da får jeg sette min lit til at 'lokalkjente' leser dette. MEN dødsfallet kan jo ha 'falt ut' av kirkeboka, selv om det høres utrolig ut - jfr. det faktum at Anes navn er utelatt i forbindelse med vielsen....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er nok flere mangler i de gamle kirkebøkene enn man skulle tro, og én av grunnene er at de enkelte forretningene ble skrevet på lapper, som så siden ble ført inn i kirkeboka. Og lapper kan bli borte. Legg så til at enkelte prester kunne bli mentalt svekket med alderen og/eller bli liggende under for alkohol, så kan man forstå at det finnes en del uregelmessigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Du har sikkert rett, selv om det er litt 'skummelt' å tenke på for oss arme granskere... Jeg har ofte funnet feil farsnavn, men manglende brud hadde jeg ikke støtt på før, og da er kanskje ikke et manglende dødsfall så utrolig, heller. Nåja, den ene forloveren til Thore i 1757 var Thomas Ask, mens Truls Asch var forlover i 1773. Er vel ikke akkurat noe 'bevis' i denne sammenheng, men føyer seg muligens inn i 'indisierekken'?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.