Gå til innhold
Arkivverket

[#60626] Morthina Mortensdatter fra Bratsberg i Strinda


Gjest Johannes Sandstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Sandstad

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om denne dama som fødte gutten Hans Guttormsen utenfor ekteskap 43 år gammel i 1819 og som flyttet til Ytterøya med gutten i 1834, men skifet samtidig navn til Martine Hansdatter. Klarer heller ikke helt å lese det som står i kirkebok for Strinda-Bratsberg både under døpte og under uekte-fødte.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=5&uid=8219&urnread_imagesize=medium&hode=nei&ls=1>Lenke se midt på oppslag nr 2.Og videre under uekte fødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei, 1. lenka di virker ikke. Prøver meg med noe av teksten på 2. lenka. 'lagt i barselseng hos Lars Qvaalseggen', 'utlagt til barnefader, ungkar Guttorm Larsen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den 9de Maji 4de Sondag efter Paasken døbt - den 4de April født uægte Barn Hans Guttormsen. Foreldre Morthina Morthensdatter der har tjent paa Slupaunet og der bleven besvangret. Har lagt etc (se under 2).Testes: Ingebor Larsdr Sæthran (?), Olava Nielsd Qvaalseggen, Magnel Torstensdatter Sæthran, Lars Nielsen Qvaalseggen, Ole Jonsen ibid.Angav til Barne Fader ungkarl Guttorm Larsen Tjente på Slupaunet hvor Lejermaalet er begaaet. Hendes første, hans 2et Lejernmaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tok en runde og lette etter Mortina, 1776 /- et år, lette i Strinda, litt i Melhus uten å finne noe. Mortina er et høyst sjeldent navn tydeligvis.Så tok jeg Domkirken i T.heim og fant en der døpt 2. juli 1776, øverst til venstre:LenkeDøbt uegte B(arn) Mortina. Par(entes) Morten Sommers Marit Henrichsd: hos (?) Gadebusch. T(estes): Ingbor Halstensd, Karen Antsd (?), Ane Rasmusd. Peder Erichs. Ole Filland, Haagen Nils.Jeg ser gjerne at noen som er bedre enn meg til å lese håndskrift ser over dette.hos (?) Gadebusch: Forklaringen er vel at mora tjente der da barnet ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mortina Mortensdr. Esphauen (?) 20 ble konfirmert i Strinda/Bratsberg 18. okt 1796, nr 3 nedenfra lengst til høyre: LenkeMin første tanke er at Mortinas mor kunne være fra Bratsberg. En annen mulighet er at Mortina ble plassert i Strinda som oppfostringsbarn.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Mortina er tjenestepike på Sætran Østre i Bratsberg i 1801. Lenke Hun står nevnt i Bratsbergboka, men uten mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Kan dette være en farskandidat? Fra Per Nermo sin nettside: Hans Morten SOMMER - 24 Sep 1737 Trondheim - 25 Jan 1800 - RESIDENCE: Kammerråd og Partisipant i Løkken verk, Meldal, ST - OCCUPATION: Kjøpmann i Trondheim - Eide en tid gårdene Aunemo og Øya, Orkdal, ST LenkeIhvertfall er det ikke usannsynlig at faren het Hans Morten da ville det kunne forklare 'navneskiftet' i 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Det har du rett i, det kunne forklare skiftet fra mortensdatter til Hansdatter.Ellers tenkte jeg også på denne som en farskandidat, forutsatt at han var den samme Sommer-slekta i T.heim:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jo, nå ser jeg det; Hun skal være halvsøster til Hans Morten Sommer. Det skulle gjøre ham til en god kandidat.Men den andre Morten Sommer må vel også høre til slekten, skal man dømme etter navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg satt akkurat og kikket på den samme damen i mine notater! Hun var f. 1753 Rønningen i Klæbu, gift 21.5.1782 i Klæbu kirke med Stines Halvorsen Lerøien i Bratsberg. Rent teknisk er det jo mulig for at det kan være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg så det var mange faddere fra Kvålseggen og der fant jeg ham også i Bratsbergboka (Kåre G. Hugås):s. 229: Lars Nielsen f. 1777 d. 3/10 1834 tok over plassen etter at faren døde. Gift 4/7 1802 m. Olava Nielsdt. Barn:...5. Hans Guttormsen Qvålseggen, fosterbarn, født som uekte den 7/4 1819. han var sønn av Guttorm Larsen Steinaune og Mortina Mortensdt. (Hun var tj. pike på Sæthran i 1801. Hun var 44 år da hun fikk gutten som ble bortsatt til Lars Qvålseggen.- Men jeg tror forfatteren tok feil når det gjelder Steinaune. Det ser bestemt ut som Slupoune.Olava Nielsdt. flyttet til Klæbu i 1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

JOHAN MØLMANN LYSHOLM, fød 1763. ..Sees i 1814 at være Eier af Sluppen Gaard.Vet ikke om det kan finnes arkiver som kan avsløre noe om ansatte og beboere på Sluppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

JOHAN MØLMANN LYSHOLM, fød 1763. ..Sees i 1814 at være Eier af Sluppen Gaard.Vet ikke om det kan finnes arkiver som kan avsløre noe om ansatte og beboere på Sluppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 21:Det er opplagt Slupoune det står. Det samme står i ministerialboka, se innlegg 3. Guttorm Larsen tjente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Se også innlegg 20. Innlegg 3 lenker til klokkerboken.Lurer på om det kan være slektsforbindelse mellom Niels Larsen Qvol f. 1722 d. 1801 (far til Lars Nielsen Qvolseggen) og Guttorm Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.