Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Johannes Sandstad

[#60626] Morthina Mortensdatter fra Bratsberg i Strinda

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Via FS fant jeg en Guttorm Larsen som copulerte 16 mai 1782 i Strinda/Bakke med Maren Michelsdatter. Kirkeboka høyre side:Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Kunne kanskje være ham som enkemann i 1801?Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Men det er usannsynlig at han ble far i 1819!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Nå hadde jeg virkelig flaks! Se denne Guttorm Larsen i Åsen 1801:LenkeI bygdebok for Åsen, Råen under Hammer, står følgende:Guttorm Larsen født 1791, nevnes i skiftet etter faren som bosatt i T.heim. Han (Guttorm) omkom på Strindfjorden 11/12-1820, da han var på vei hjem til Åsen for å motta farsarven sin. Mens han i 1818 var dreng på Sundlandsaunet i Strinda, hadde han et barn med Mortina Mortensdatter Sættertrøen. Barnet ble døpt i Bratsberg kirke 9/5 1819 og fikk navnet Hans. Ved skiftet etter barnets farfar søkte Mortina å få utlagt oppfostringsbidrag av barnefarens arvepart.Foreldrene til Guttorm var Lars Guttormsen Slåttsveet (Leangsplass) og Gjertrud Pedersdatter Fullumsplass.Jeg finner sikkert mer bakover i tid, men det får være til i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Til Johannes Sandstad:Jeg håper nå du melder deg, om du har dette fra før!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Retting i mitt innlegg 29:Mor til Guttorm: Gjertrud Pedersdatter Dullumsplass.Åsenboka bind 1 (av 5) side 244.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Rønning

Hei!Har selv lett etter opplysninger om foreldrene til Hans Guttormsen, da han er en av mine aner, uten å ha hellet med meg. Veldig artig at du fant Guttorm Larsen i Åsen, dette hjalp ihvertfall meg et skritt videre.Takk skal du ha!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Hei Tore.Interessant å høre at du fikk nytte av den innskytelse jeg fikk at jeg skulle sjekke opp Guttorm Larsen i Åsen 10 år i 1801. Dermed ble dette ihvertfall til nytte for noen!Mvh Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.