Gå til innhold
Arkivverket

[#60643] Karen Olsdotter Posaasen, fødd Åsnes (Hof) 1842 - opphav og utvandring?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

FS sier at Ole Christiansen var 32 år og far Christian Embretsen og Anne Olsdt. 21 år med far Ole Larsen da de ble gift i 1837. Samme kilde fant jeg Ole dpt. 3/2 1805 Hof med foreldrene Christian Embretsen og Catrine Olsdt. FT 1801 Lenke Anna derimot har jeg ikke funnet noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ole Kristiansson ble som nevnt døpt 03.02.1805. Han var husmannssønn, så foreldrene holdt til på en husmannsplass under garden austre Åsnes i Åsnes.Anne finner jeg ikke dåp på, men en Ola Larsson Posåsen får barn rundt 1810-20. Posåsen ligger på svenskegrensa (og en plass der har/hadde uthuset på svensk side). Södra Finnskoga kirke i Värmland er nærmeste kirke for Posåsen og Anne kan være døpt i Sverige. Foreldrene er i så fall Ola Larsson (norsk?) og Kari Tomasdatter Lehmoinen (finsk slekt).Et annet spørsmål er om Annes alder ved vielse stemmer. Det er nemlig ei Anne Olsdatter Posåsen som blir konfirmert 1823 - 15 år gammel. Ingen dåp på henne i Hof. Foreldrene er imidlertid oppgitt til Ole Olsen og Anne Olsdatter. Har mistanke om at dette er en typisk feil i Kb. Hof - at foreldre ved konfirmasjon ikke stemmer. Nevnte par er ellers ikke å finne med barn på Posåsen, eller andre barn til konfirmasjon.Karen Olsdatter f. 1842 ble forøvrig også døpt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Berit, Grethe og Arild som etter kvart har løyst det meste av dette problemet. Det som for meg synest det mest usikre, må vera utvandringi. Det er sparsamt med emigrantar i utflyttingslistene frå Åsnes, men han som du Grethe fann i Norway Heritage, ser jo svært so sannsynleg ut. Men fór han åleine?Finst det ei bygdebok for dette området som har meir å fortelja?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Karen Olsdatter utvandret sammen med sine foreldre. Foreldrene: Ole: Døde 30.01.1884 i Strongs Prairie,Adams County, Wisconsin. Anne døde i 1881, samme sted. Ole og Anne hadde ihvertfall sju barn tilsammen. Jeg kjenner ikke til om alle utvandret, men Karen giftet seg med Nils Solfistson Qvam i 1876 i Strongs Prairie. Svein Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe og Svein for nye spennande innlegg. Då kan me altso fastsetja utvandringsåret til 1857. Elles høyrest det ut som du Svein ogso har drive lokal forsking kring Strongs Prairie, WI...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Min forskning er Åsnes Finnskog, Södra Finnskoga. Kom over de opplysningene om Strongs Prairie når jeg søkte en annen familie. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Lars!Snurrig! Her ser jeg at Karen Olsdatter giftet seg med Nils Sølfestsen Qvam i 1876. Var det samme mannen som var gift med Ingeborg Andersdatter, jf. LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.