Gå til innhold
Arkivverket

[#60652] Undertollbetjent i Molde Johan Jeremias Johannessen Bang, bruker Berg


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Undertollbetjent i Molde, Johan Jeremias Johannessen Bang, bruker Berg ved giftemål og barnedåp. Han blir gift i Molde med Ane Marie Elisabeth Olsdatter Qvamme som er født i Talvik av Ole Halvorsen Qvamme fra Lom og Anna Maria Hansdatter.Vet noen hvem Johan Jeremias er sønn av? Finnes det noen bygdebok for Molde ville jeg være takknemlig om noen ville se i den. Det ser ut til at hele familien forsvinner fra Molde før folketellingen i 1865. Jeg greier ikke å finne dem igjen, en skikkelig nøtt!Et barn født i Borund, og her bruker de navnet Bang: 1826 Tollbetjent Johan Jeremias Bang og Ane Marie Elisabeth Bangs barn Olifine Elisabeth[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp15311816&personpostnr=2796&merk=2796>LenkeDe andre barna, født i Molde: 1. 30 mars 1819 Oluf Berhoft, døde 26 år gammel i Molde. 2. 26. juli 1820 Konnov Christian 3. 21. jan 1821 Anna Birgitha 4. 1823 Ingeborg Christine 5. 6. jan 1831 Johan Emanuell og Anton Mathias 6. 18 mars 1834 Knut Even BergOgså i oversikten over tollere gjennom tidene blir slektsnavnet Bang brukt:http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/a-b.htmJeg lurer da på om Johan Jeremias er forstergutten som bor på Berg i Bolsøy 1801, og at han derfor kaller seg Berg:LenkeLenke til debatt om Qvammes døtre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Vet ikke hvor Johan var fra, men kikket litt i kirkeboken for Molde og fant:Undertoldbetj Johan Jeremias Berg døde 59 ¾ år gml 6 aug 1850 i Molde.Jomfru Anne Birgitte Berg gift 14 aug 1848 i Molde kirke med Ungkarl og blikkenslagmester Claus Clausen Engelskjøn fra Skien. De flytter til Kristiansund i 1852. Her er Claus og barna i Kr.sund 1865. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det er jo fantastisk, satt akkurat å bladde meg gjennom alle bøkene for Molde, for jeg er sikker på å ha sett en plass at han het Johan Jeremias Johannesen Berg. Lenka må vise feil familie, men det gjør jo ingenting:o) Jeg ble kjempeglad. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Her er riktig lenke: LenkeMen hvor er mor til barna? Han står ikke nevnt som enkemann. Hva betyr f i rubrikken sivilstand?Familien Qvamme og Kobberstad er en kaotisk familie som ser ut til å dra opp og ned over hele landet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Der fant jeg madam Ane Marie Elisabeth, født Qwam død, 19 september 1852. Side 2: LenkeDet er merkelig at det bare er jeg som forsker på denne slekten. Det må jo finnes mange etterkommere over hele landet. Hvor er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det bor en til Engelschøn i Kristiansund i samme tidrom, også fraskilt. Leiekone Constanse 28 år, med to barn, Martina og Hanna Nicoline.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61503&gardpostnr=97&personpostnr=1021&merk=1021#ovre>LenkeHer er dåpen til claus Clausen Engelschøn 31 mai 1819 Faren er gullsmeden Skien: Side 1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.