Gå til innhold
Arkivverket

[#60654] Lina Maria f. 1864 og Petra Johanne B. f. 1870 Sjursdøtre Dversberg, Nordland


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Disse er døtre til Sjur Larsen som opprinnelig kom fra Os pr.gj. og Petrikka Anna Petersdatter fra Bjørnskinn/ Dversberg/ Nordland. De finnes konf. i henh.v 1879 og 1885. Moren deres ble enke i 1871. De finnes i tellingen for 1875.LenkeHer kalles de, feilaktig, Skjernsdatter, skal være Sjursdatter.Noen som vet hvor de ble av? Finnes det bygdebok for Bjørnskinn/ Dversbeg å slå opp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser i folketellingen at Lina Marie skal være født 1853,det rette er 1863 (ikke 1864 som du har i overskriften): Lenke Pirk kanskje,men lettere å lete etter dem når man har rett fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Du har ganske rett, og takk for data om dødsfallet også. Mine brikker er på plass.Ja... når det går for raskt, så blir det noen slurvefeil... som selvsagt burde vært unngått. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Prestegjeldet heter Dverberg, ikke Dversberg. Kommunen hadde tidligere samme navn, nå heter den Andøy.2. Svarene til Anne er korrekte, i tillegg kan jeg opplyse at Sjur og Petrikka hadde dattera Petra Kristine (1868-1869).3. Petrikka Pettersdtr, kona til Sjur, var født i 1832 og døde i 1911. Dattera Petra levde til i 1940, hun var gift med Ole Peter Benjaminsen på Bleik, og de hadde seks barn. Før han kom til Andøy, hadde Sjur en sønn i Os, Sjur f. 20.09.1856, mor Anna Engelsdtr Bruvik. Denne sønnen har jeg ikke registrert bosatt i Andøy.4. Sjur og Petrikka bodde først ei kort tid på gården Buksnes og deretter på gården Bjørnskinn. Begge stedene er omtalt i gårds- og slektshistoria for Andøy, Buksnes i del 2 og Bjørnskinn i del 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sønnen Sjur ble gift i Os og var bosatt der, på Skåtøy. Stor etterslekt. Det var i den forbindelse jeg fulgte sporene til faren Sjur Larsen. Han dro fra Os en måneds tid før sønnen ble født, i 1856, reg. innflyttet til Dverbegr også da.Petra blir da halvsøster til Sjur S. Skåtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.