Gå til innhold
Arkivverket

[#60655] Oppslag i bygdebok fra Stokken (Fitjar ell. Stord), Ho.


Gjest Anne Bjørlo Fiskå
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Er på jakt etter Johannes og Ingeborg, foreldrene til Ommund Johannesen f 1829 nr 73, hva tid de giftet seg, hvor de kommer fra.Lenkemvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her er vigsla til Johannes og Ingeborg: LenkeHan var frå Stokken, søre i Fitjar. Foreldra var Johs. Odmundsen Stokken, søre f.1744 d.1816 og Kari Olsdtr. Blænes f.1755 d.1798Ho var frå Storavikjo, også i Fitjar. Foreldra var Asbjørn Asbjørnsen Tranøy f.1753 d.1797 og Mari Pedersdtr. Hovstad f.1763 d.1841Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Jada, men svarar meir imorgon kveld, dersom ikkje nokon andre har 'forbarma' seg :-) Må finna senga no.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei MariannTakk for det. Kan det vera lurt å låne Fitjar bøkene - i tilfelle hvilke?mv Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Foreldrene var Ole Larsen f. Uglenes (d. 1775) og Anne Simonsdtr. Blænes (1721 - 1778)Det er deres vielse som er refert til over. Besteforeldre: Lars Knudsen Uglenes (1693 - ) g.m. synnøve Olsdtr (1688 - 1750), og Simon Haakonsen Blænes (1687 - 1740) g.m. Anna Villumsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her er eit gammalt tema (31990)om mine barnebarns og Marianns slekt i Stokken:Lenke skålnes&nr=1&antinnlegg=40&startnr=&antall=&spraak=#ankerEg ser at eg har notert ei anna kone på Johs. Odmundson Stokken, men det er mulig han var gift fleire gonger. Det var iallfall noko som ikkje stemte då Mariann og eg leita sist. I mellomtida er nok ein del kyrkjebøker skanna, så me får sjekka litt på nytt.Der er 2 bygdebøker for Fitjar, og der er ein Stokken i kvar bok. Mariann veit kva bok hennar Stokken er i! Eg har lånt Fitjarbøkene, men der var nok trykkfeil under Stokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Takk til Lars og Marie for nye opplysninger. Det er greit å vite hvilke bøker en finner opplysninger i, spesielt når det er fjernlån. Venter spent på hva Mariann har. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er feil alder på Johannes på avskrift fra kirkebok her på DA. Det står at han er 30 år da han gifta seg i 1816, men det kan jo ikke passe med mora som er oppgidt. I så tilfelle ville han være født ca 1786. Men i kirkeboka står det enten 20 (eller 21) år på han: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 5 (1816-1825), Ekteviede 1816, side 189. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11674&idx_id=11674&uid=ny&idx_side=-152>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg da er dåpen hans her (2. handling i 1796) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 3 (1778-1800), Kronologisk liste 1796, side 102. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDa stemmer det nok med Johannes Amundsens andre kone, Cari/Kari Larsdtr - ellers ville jo det ha vært galt!Faren gifta seg nok en gang i 1799 med Guro Andersdtr Wolden på Fitjar: LenkeHer er de vel da i ft 1801 (det er visst vist over og) Lenke Da er sønnen Johans 5 år gammel og det passer jo med alderen da han gifta seg, og som vist i kirkeboka som sagt.Kan Johannes Amundsen i ft 1801 være den samme som den Johannes Amundsøn Leervigen som gifter seg i 1768 med Synneve Thorsdtr på Stord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Johannes Amundsen/Omundsen er 59 år i 1801, det vil si han skulle være født ca 1743. Da har du to kandidater fra Stord:1. Johannes Aamundsen Sæterbø f 1743: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=dp12211725&gardpostnr=971&personpostnr=2013#nedre>Lenke2. Johans Aamundsen Rommundstvedt (Rommetveit i dag) f 1744:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er giftermål til foreldra til den første: Omund Johansen Sætrebø og Brite Knudsdtr: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=STORDVI&gardpostnr=234&merk=234#ovre>LenkeDen andres foreldre må du nok finne i en bygdebok for flere par hvor brudgommen heter Aamund/omund står ikke med gårdsnavn.Men bare disse to para passer med alder til Johannes: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Takk for god hjelp, Kjellaug du trer ofte støttende til. Får nok lete videre i bygdebøkene.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

10: Det er Synneva Torsdatter (1729-1793) eg har notert som kona til Johannes. Trur eg fann det i bygdeboka. Eg har ikkje notert namn på foreldra til Johannes.Sæterbø står det om i Fitjar 1. Rommetveit er i Stord 2, men me finn ikkje så mykje personar lista opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Står det navn på barna til Johannes Aamundsen og hans tre koner?Vi har jo Elie, Brite og Ragnele som eventuelle mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var ihvertfall skifte etter en Omund Johannesen Stokken (register 1787-1790) LenkeDa er det han som gifta seg med Brite Knudsdtr, han var den eneste som het Johannesen til farsnavn.Du bør få sjekka dette skifte på Arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Her går det unna - Takk til Kjellaug og Marie. Har lagt inn forespørsel om skifte på Arkivforum.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

15: Eg noterte dessverre berre ned sonen Odmund Johannesson (1768-1835), for det er han barnebarna mine ættar etter. Det var han som overtok garden på Stokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ååå, ææ, eg beklagar, men fekk besøk, og løftet mitt frå igår klarar eg ikkje halda no :-(Orsak! men dersom det er noko hjelp i det, er eg til stades imorgon!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

I denne ættetavla som ligg i Slektsbanken for Sunnhordland (me har påpeika ein del feil i andre ættetavler der før), er Johannes Odmundson sin far Åmund Johannesson frå Sæterbø, sjå nr. 208: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Yngve Nedrebø, SAB / DA, 28.6.2008 09:50 (2) Boet sluttet 24. november 1788. Enke Cathrine Larsdatter, og barn med henne Ole Omundsen, 26, i Kongens tjeneste, Dordi, 23 og Brite, 13. Med sin avdøde kone Brithe hadde han barn Johannes A., husmann på Stokken, Jon O., tjener i Bergen, Mallene O., g.m. Aral Jørgensen, husmann på Folgerøen.Dette er navn som går igjen under døpte i Stord på DA på Rommetveit. Jon [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=dp12211725&gardpostnr=1768&personpostnr=3645&merk=3645#ovre>Lenke Malene Lenke Ole Lenke Brithe født på Søre Stokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Er det noko meir du ynskjer å vita?Eg 'giddar' ikkje lesa gjennom alle innlegga, for evt. finna det ut.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser at Johanes Heinesen Rommetveit var 10 år i 1701: LenkeFaren var 48 og det er to andre brødre nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hejne Rommetvet er nevnt i tingboka i 1690: 'Anders Augdesteen AnRaabt mens iche møtte ej Heller nogen paa hans wegne; Warsels manden Hejne Rommeltvet præsenterit och Hiemmelet At Anders Augdesteen Har faait Louglig Warsel och war med Hannem, Stefen Knudzen Hysing staae, och Jørgen Øffre Rommeltvet, Och da Suarit dito Augdesteen, intet At Ville møde førind Paa Bergen Raadstue.' [url="http://digitalarkivet.no/da/tb12001690shl.htm>http://digitalarkivet.no/da/tb12001690shl.htmDa er det nok Heine som dør her 82 år gammel i 1733:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.